A szállítmányozási díjak mérséklődése már most tapasztalható, rövid távon mindenképpen kedvező a megrendelők számára, ugyanakkor hosszabb távon a nagy és tőkeerős szolgáltatók egyértelmű előnyéhez vezet, mondta Pál Attila, a DHL Global Forwarding kereskedelmi igazgatója.
Nyolcvan százalékos áresés
A nyomott árak - a DHL tengeri szállítmányozási díjaiban némely viszonylatban akár nyolcvan százalékos csökkenés is tapasztalható -, a gazdasági intézkedések – a 2009. február elsejével életbe lépő 9/11 Comission Screening Act, a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó rendelkezések és a közút használatarányos útdíjának nem bevezetése - átrendezik a szállítmányozási piacot.
Dejcző László, a DHL Freight ügyvezető igazgatója szerint a csökkenő árumennyiség és a finanszírozási nehézségek a Magyarországon közel 20 ezer kis- és mikrovállalkozást tömörítő közúti fuvarozói piacot érintették a legérzékenyebben.
A nyomott fuvardíjak, a fizetési határidő kitolódása, a kereskedelmi partnerországok gazdasági nehézségei a szolgáltatói piac szűküléséhez vezetnek. A költségcsökkentő, hatékonyság-növelő megoldások - hatékonyabb fuvartervezés, szolgáltatók közötti összefogás - azonban átmeneti megoldási lehetőséget jelenthetnek a piac szereplői számára.
A változó üzemanyagköltség és a kiszámíthatatlan keresletváltozás az ellátási piacok hosszára is hatást gyakorol, hiszen a szállítási távok csökkenése meghatározó a logisztikai láncok irányára vonatkozóan. Ez elsősorban olyan szektoroknál jelentkezik, mint az autóipar és technológia, amelyeknél a rövidülő termékéletgörbék maximális rugalmasságot várnak el mind a gyártótól, mind a szolgáltatótól.
Nem mindenki borúlátó
A negatív kilátások ellenére egyes piaci szereplők bizakodva néznek az idei év elé. "A szűkölő makrogazdasági folyamatok ellenére megoldásaink tekintetében növekvő keresletre számítunk, hiszen a gazdasági nehézségek átvészelése érdekében a vállalatok előtérbe helyezik a hatékonyságnövelő, költségtakarékosabb megoldásokat" – monda el Melis Zoltán.
A BCS Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint a hangvezérelt árumozgatás például gyorsabb és pontosabb árukiszedést tesz lehetővé a betanulási idő lerövidítése mellett, de felértékelődik a jelentősége a mobil számítógépes megoldásoknak is.
Szintén lát némi pozitívumot a jövőben Somogyi Attila, az SSI Schaefer Kft. ügyvezető igazgatója: "A válság kirobbanásával együtt érezhetően megugrott az érdeklődés a fél és teljesen automatizált megoldások iránt. Ezek - bár ma komoly invesztíciót igényelhetnek - akár 5-7 éven belül is megtérülhetnek, csak a munkaköltségek megtakarításából. Ez jó esetben ellensúlyozhatja a hagyományos rendszerek piacán várható kiesést."
A negatív hatásokkal kapcsolatban elmondta: üzleti partnereik nagy része ipari felhasználó, így az SSI Schaefernek nem csak az általuk képviselt iparág 30–50 százalékos visszaesése, hanem ezen keresztül tervezett beruházásaik elmaradása is kockázatokat hozhat a hagyományos (manuális és targoncás kiszolgálású) állványrendszerek és berendezések piacán.
Menedzsment Fórum