A Deloitte & Touche Central Europe ma hozta nyilvánosságra a “Fast 50 Technológiai Cégek Közép-Európában" elnevezésű rangsorát, amely a Deloitte & Touche hasonló nevű, már harmadik éve hagyományosan, minden évben, a technológiai cégek körében elvégzett felmérésének eredményeire alapul. A rangsort a Deloitte & Touche a cégek előző három évben mutatott bevételeinek növekedése alapján állította össze. A rangsor kialakítását és a kutatást a Deloitte & Touche idén a First Tuesday-jel, a globális technológiai hálózattal közösen végezte.
A verseny első helyezettje az Interactive Net Design, egy internetes banki megoldásokat szállító magyar cég lett, amely 2337%-os bevétel-növekedést realizált az 1999-2001-es időszakban. A második helyezett szintén egy magyar cég, a HostLogic, amely saját szoftvermegoldásokat szállít, és a fent említett három év alatt 2075%-os bevételnövekedést könyvelhetett el. Harmadik lett a Tensiomed, egy újabb magyar, gyógyászat technológiai szolgáltatásokat kínáló cég (2065%); negyedik az Asper Biotech, egy lett géntechnológiai cég (1550%); és az ötödik a kirowski, ismét egy magyar cég, amely interaktív marketinggel foglalkozik (1354%).
Ahhoz, hogy egy vállalat részt vehessen ebben a versenyben, a következő kritériumoknak kell megfelelnie:
- A cég üzleti fókuszában saját technológia kifejlesztése és megvalósítása áll;
-
- Legalább három éve működik, és az éves alapjövedelme legalább 20 000 dollár;
-
- Független tulajdonosi struktúra, amely kizárja a külföldi érdekeltség többségi tulajdonlását, hacsak nem kezelik külön.
A Deloitte & Touche Közép-Európai Fast 50 listája ezen kritériumok alapján 200 céget vizsgált meg. Ezt a 200 céget előzetesen a Deloitte & Touche szakemberei 12 000 lengyel, magyar, cseh, szlovák, lett, litván és észt cég közül választották ki. A Fast 50 rangsorában szereplő technológiai vállalatok vezetők Közép-Európában az innováció és a növekedés tekintetében.
Az idei felmérés főbb tapasztalatai a Közép-Európai technológiai cégek üzleti környezetének jellegzetes vonásait tükrözik. Ezek:
- A listán szereplő cégek számára a legnagyobb kihívást továbbra is az eladás, a marketing és a termékfejlesztés jelenti;
-
- Idén a kevés tőke nagyobb gondot okozott, mint a munkaerőhiány, nem úgy, mint tavaly, amikor leginkább ez utóbbi jelentett problémát;
-
- Idén egy cég átlagos bevétele 7 millió dollár körül mozgott, míg tavaly ugyanez a mutató 4,5 millió dollár volt.
-
- Mind az idei, mind a tavalyi ranglistán szereplő vállalatok többsége tőke bevonását tervezte, azonban a tavalyi évhez viszonyítva idén jelentősen megcsappant a nyertes cégeken belül azoknak az aránya, akik tőkéjüket részvényekbe fektetve akarják emelni. A nyertes cégeken belül pedig jelentősen megnőtt azoknak az aránya, akik egyáltalán nem akarják az alaptőkéjüket emelni.