3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A hazai háztartások költési szerkezete tükrözi a bolthálózat átalakulását. A napi fogyasztási cikkekre szánt pénz nagy részét hiper- és szupermarketben adják ki. A hagyományos üzletek erős pozícióját mutatja, hogy ott költi el „konyhapénzének” legnagyobb részét minden ötödik magyar háztartás. Diszkontban a vásárlók egytizede szerzi be napi szükségleteinek legnagyobb hányadát – derül ki az ACNielsen kutatásából.

A vásárlók legerősebben a hipermarkethez kötődnek, minden harmadik vásárló ott költi el a napi fogyasztási cikkre szánt pénzének legnagyobb részét. Az is elmondható, hogy a hipermarketek sikeresen törekednek arra, hogy növeljék piaci hatókörüket, és vevőkörüket egyre gyakoribb vásárlásra ösztönözzék. Egyedül ott nem léptek előre, hogy a havonta egyszer vásárlókból minél többen heti rendszerességgel járjanak hipermarketbe.

A vevők kötődése a szupermarkethez csak kis mértékben marad el a hipermarkettől. Itt is kiegyensúlyozottnak látszik vásárló és csatorna kapcsolata. Sőt, ez a bolttípus eredményesebben ösztönzi gyakoribb vásárlásra és több pénz elköltésére a vevőit.

A diszkonthoz való kötődés gyengébb a másik két csatornához képest. Csak minden tizedik magyar háztartás költi el diszkontban a napi fogyasztásra szánt pénzének legnagyobb hányadát. Lényeges körülmény azonban, hogy a jelentős számú kisvárosi és falusi lakosság számára a diszkont földrajzilag ma még nem vagy csak nehezen elérhető.

Hagyományos általános élelmiszerüzletben minden negyedik háztartás adja ki a napi fogyasztási cikkre fordított pénzének legnagyobb hányadát. Országos szintén ez semmiképpen sem elhanyagolható arány. A tradicionális boltok forgalma éppen a legutóbbi két évben szenvedett el jelentős veszteséget: a csupán otthoni készlethiányukat feltöltő vásárlókat nem sikerült átkonvertálni olyan bázissá, amely a legtöbb pénzt is ebben a bolttípusban költi el.

Ma az átlagos magyar vásárlók mindössze 8 százaléka fontolgatja az online vásárlás lehetőségét. Ennél magasabb az arány a nagyvárosiak és természetesen az internetezők körében.

A vásárlói magatartás legfontosabb jellemzője, hogy adott üzletbe a vevők leginkább megszokásból járnak. Azon kívül a bolt közelsége is meghatározó szerepet játszik a hozzá való kötődésben. A ShopperTrends című kutatás feltárta, hogy a fogyasztók fontos döntésnek tartják a boltválasztást.

A boltváltás promóciók hatására nem jellemző ugyan, de azért a különböző akciók valamilyen szinten hatnak a megkérdezettek többségére. Ugyanis minden harmadik vásárló aktívan figyeli az árleszállításokat. Egynegyed részük azonban olyankor is csak az amúgy is kedvelt márkákat vásárolja.

Az állandó beszerzési hely kiválasztásában leginkább meghatározó az alacsony árszínvonal, de közel hasonló súlyú a jó megközelíthetőség és a széles választék. Az újdonságokkal szemben legjellemzőbb attitűd az alapvető ragaszkodás a jól bevált márkákhoz. A fogyasztók azonban hajlanak néha egy-egy újdonság kipróbálására is.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!