A Praktiker ügyvezetője, Karl-Heinz Keth már a cég sajtótájékoztatójának kezdetén felhívta a figyelmet arra, hogy a gazdasági visszaesést a mostani esemény is tükrözi, mivel a korábban megszokott belvárosi helyszínek helyett ezúttal a vállalat irodaházában került erre sor. A vezető hangsúlyozta, hogy számos kedvezőtlen folyamattal kell idén megküzdeniük, ennek ellenére optimistán tekint a jövőbe - véleménye szerint kezelhető a mostani szituáció.
A világszerte tapasztalható gazdasági visszaesés és a reálbércsökkenés is olyan tényezők, melyek megnehezítik a kereskedelmi vállalatok helyzetét, emelte ki a vezető. Amit néhány helyi sajátosság a magyar piacon tovább tetézett. Ezek között említette Karl-Heinz Keth a forint (és a régiós devizák) jelentős gyengülését, valamint a júliustól emelkedő forgalmi adó is a forgalom visszaesését eredményezheti. Ennek várható mértékéről az mfor.hu kérdésére az ügyvezető úgy nyilatkozott, hogy elemzői becslések szerint egy 5 százalékos áfaemelés 2-3 százalékos csökkenést generál a kiskereskedelmi szektorban.
A szektor helyzete a korábbi körképünk óta nem változott jelentősen. Mint a Praktiker ügyvezetője kifejtette, az idei évet komoly hullámvölgyek és kiugrások tarkíthatják. Úgy véli, a június-szeptemberi időszak forgalmán nagyon sok múlhat. Amennyiben a nyári szezonban a barkácsláncok megfelelő forgalmat érnek el, úgy az éves teljesítményüket jelentősen javíthatják.
Kérdésünkre, mely szerint elképzelhető-e, hogy a barkácsáruházak piacán az elektronikai láncokhoz hasonló konszolidáció kezdődik, Karl-Heinz Keth kételyét fejezte ki. Mint elmondta, a szektor az építőipar visszaesése ellenére nincs akkora bajban, nem lehet arra számítani, hogy bárki kivonulna vagy csődbe menne.
Azzal kapcsolatban, bezárnak-e egyes láncok gyengébb forgalmú üzleteik közül egyet-egyet, úgy vélekedett: a 10 milliós magyar piac 20-22 egységet bír el. Ezt a számot a Praktiker a jövőre nyíló esztergomi egységgel eléri, bezárni nem kívánja egy boltját sem. Azt pedig az idő eldönti, hogy a versenytársak közül ki hogyan mérte fel az egyes városok vásárlóerejét.
A társaság mind csoportszinten, mind a hazai egységet tekintve növekvő forgalmat ért el a 2008-as évben. A múlt esztendőben ez a mutató hozzávetőleg 5 százalékkal nőtt, és átlépte az 50 milliárd forintos szintet. A cég vezetői a növekedés egyik kulcstényezőjének a vásárlók növekvő számát tartják, amely a 2007-es 5,3 millióról 2008-ban 5,6 millióra ugrott.
A sajtótájékoztatón elhangzó vélemények szerint a bővülés mögött az áll, hogy felismerték annak jelentőségét, hogy az ár mellett más tényezők is motiválják a fogyasztói szándékot. Mint az ügyvezető elmondta, az ár főleg napjainkban kulcstényező, ám a vevőknek adni kell valamit. Csak akkor fogják a megcsappant forrásaikat elkölteni az egyik boltban, ha úgy érzik, hogy többet kapnak ott, mintha a konkurens áruházba térnének be.
Ennek szellemében a vállalat a személyes kiszolgálásra helyezi a hangsúlyt. Keresik a közvetlen kapcsolatot vevőikkel, és azon vannak, hogy igény esetén személyes tanácsadással segítsék őket. A vállalat elmúlt időszakban végrehajtott fejlesztései - így többek között a tavaly bevezetett self scanning rendszer - is ezeket a célokat szolgálták. Utóbbi lényege, hogy a vecsési üzletbe betérők egy vonalkód-leolvasóval a kezükben vásárolhatnak. A készülék nem csak a vásárlás menetét gyorsítja meg, hanem információkkal is ellátja az ügyfeleket az egyes termékekről, illetve az azokat kiegészítő árukról.
Hasonló elveket alkalmaztak az áruházakba telepített infópultoknál, ahol az adatbázisból lehívható információk mellett az érdeklődőknek arra is lehetőségük van, hogy egy videóhívással elérve a call centert szakemberek segítsenek a szezonális termékek közötti választásban. Szintén ezt a célt szolgálják az egyre több egységben elérhető információs központok, ahol a vásárlók szakmai tanácsokat kaphatnak az egyes termékekről.
Mint az eseményen elhangzott, a Praktiker a korábbi komoly informatikai beruházásokat az elmúlt időszakban a vevők fele is igyekszik "eltolni", a meglévő adatbázisokra alapozva. Így immár viszonylag alacsony költséggel tudják kiszolgálni vásárlóik termék- és információigényét.
Ehhez kapcsolódóan indították el márciusban a vállalat webshopját is, mely a menedzsment szerint beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Mint elhangzott, az indítás óta félmillió érdeklődő kereste fel az online boltot.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kényelmi szolgáltatásokra ugyanakkor csak részben van igény, hiszen míg a házhozszállítást az interneten vásárlók 60 százaléka kérte, addig az online fizetést csupán egy százalékuk választotta.
Kihasználták a gyenge forintot
A társaság az informatikai és vevőkezelés fejlesztése mellett a piaci helyzethez alkalmazkodva keresi a kitörési pontokat. Ennek példájaként említette Németh Gyula, a társaság értékesítési igazgatója, hogy - a gyenge forintot kihasználva - a dél-szlovákiai településeken folytattak reklámkampányt, amelynek hatására a cég győri és miskolci üzletében érezhető volt a forgalom bővülése.
Vevőcsalogató eszköznek vélik a Budapest Bankkal közösen indított co-branded hitelkártyát is, melynek használatával a vásárlók 5, illetve - több vásárlást követően - akár 10 százalékos visszatérítést is kaphatnak.
Az értékesítési vezető azt is elmondta, hogy miközben a nagyobb tételben vásárló vevőik esetében jelentős forgalomesést tapasztaltak, a dekorációs, otthonszépítő vásárlások a tavalyi évhez képest növekedtek. Így szerinte a vállalat azon stratégiája, hogy ebbe az irányba mozdultak el, sikeres volt.
KB