Két hónappal ezelőtt írtunk arról, hogy a Renault az első féléves újautó-eladásaival igencsak megközelítette az Opelt, és nagy valószínűséggel át fogja venni tőle a 3. helyet, már ami az Európai Unió piacából való részesedést illeti. A jóslat nem tűnt megalapozatlannak, hiszen a francia gyártó hónapról hónapra faragta le hátrányát, komoly növekedést produkálva az előző év hasonló időszakaihoz viszonyítva. Júniusban például 21 százalékkal több autót adtak el, de májusban is 16 százalék felett teljesítettek. Ehhez képest az Opel 12, illetve 7 százalékot tudott felmutatni.
A július azonban az európai piac 5,6 százalékos növekedése mellett, mindössze 5,8-at hozott a Reanult-nak és 8,6-ot az Opelnek, a hagyományosan gyengébb augusztusban pedig a francia márka már negatív értékesítési volument produkált tavalyhoz képest, ráadásul elég jelentőset 5,9 százalékosat. Az Opel ugyanakkor továbbra is tartotta magát és 8,1 százalékkal nőtt, mialatt a teljes piac csak 2,1-es többlettel zárt.
Így az olló ismételten nyílni kezdett a két autóipari óriás között, az első 8 hónap adatai szerint a Renault 6,8, az Opel pedig 7 százalékos piaci részesedéssel bír. Két hónap adataira alapozva természetesen nem lehet hosszabb távú következtetéseket levonni, lehet, csak arról van szó, hogy a Renault jelenlegi húzómodellje, a Captur vásárlói kivártak a nyári hónapokban.
A nyár végére, vagyis az első 8 hónapban a teljes uniós személyautó piac 6 százalékkal bővült, 473 ezerrel több kocsi kelt el, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A jelentősebb piaci részesedéssel bíró gyártók között a Skoda és a Dacia emelkedik ki 20, illetve 30 százalékos bővüléssel, de vették a Seatokat (12,3), Nissanokat (9,6), Fordokat (7,3) Toyotákat (7) is. Az előbb már említett Reanult eddigi növekedése 11,5, az Opelé 5,6 volt.
A három nagy prémiumgyártó, bár egyaránt növekedett, a piaci átlagot nem sikerült megközelíteniük: az Audi és a BMW egyaránt 5,1, a Mercedes pedig 3,2 százalékkal adott el több autót. Az ezeknél jóval kisebb részesedést magáénak tudó Volvo ugyanakkor 15, a még kisebb Lexus pedig 30 százalékkal nőtt. A Mini és a Smart összességében továbbra is kevesebb embernek kell, mint tavaly, bár tény, hogy előbbi júliusban és augusztusban pozitív mérleggel zárt.
Szász Péter
mfor.hu