5p

A szakállas énekesnőnek kinéző Conchita Wurst, és a régen látott jó magyar eredményt elérő Kállay Saunders Andrást nézték szombaton este a legtöbben, ami meghozta idén a kereskedelmi célcsoportban első főműsoridős győzelmet az M1 számára.

Ahogy az immár évek óta látszik, a közszolgálati csatorna csak akkor tud a kereskedelmi csatornák számaival összevethető eredményt elérni, ha olimpia, labdarúgó-vb vagy eb, illetőleg Eurovíziós Dalverseny kerül a képernyőre. Az idén a magyar válogató az egy évvel korábbi nézettségi adatokhoz képest némileg alacsonyabb számokat hozott, a nemzetközi megmérettetés ugyanakkor a tavalyinál magasabb közönségarányt produkált. Ebben elévülhetetlen szerepe volt a jó helyezésre valós eséllyel pályázó Kállay-Saunders Andrásnak, de biztos, hogy közrejátszott, sok néző akart felháborodni az osztrákok versenyzőjén, a sok helyen csak "szakállas énekesnőnek" titulált Conchita Wurston.

Az utóbbi időben gyakran extrémebb produkciókat hozó dalversenyen egyébként volt már transznemű győztes, hiszen Dana International 1998-ban Diva című számával megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált. Igaz, a külsőségek alapján csinos nőnek kinéző előadó is erősen megosztotta a közvéleményt, ahogy viccből női ruhába öltözött ukrán humorista, Verka Szerducska is sokaknál kivágta a biztosítékot. (Nem volt ez másképp az idei évben sem, hiszen a most győztes Wurst például a magyar parlamentben is téma volt - nem éppen pozitív felhangokkal.)

Hogy kinek mennyire volt tolerálható, vagy szimpatikus azt a saját ízlése és értékrendje határozza meg, az M1 mindenesetre jól járt, hiszen – ahogy említettük - a szombati döntő a kereskedelmi célcsoportban kimagasló, 27 százalékos átlagos közönségarány mellett ment. Ugyanakkor már a magyar szempontból fontos keddi elődöntő is viszonylag magas, 12 százalék feletti átlagos közönségarányt hozott (18-49-es korcsoport). Ráadásul Kállay-Saunders dala alatti félórában a közszolgálati csatorna a kereskedelmi adókat is megelőzte. Ezt követően a csütörtöki közel 10 százalékos eredménye sem mondható rossznak. Más kérdés, hogy szinte biztosan nem lesznek ehhez fogható napjai az M1-nek a nyári foci-vb-ig. Egy-egy kiugró délutánt vagy estét a Forma 1-es közvetítések hozhatnak, ahogy azt a most vasárnapi futam is tette (közel 30 százalékos közönségarányt érve el).



A héten a dalverseny mellett egy másik finálé is volt, hiszen véget ért a Való Világ hatodik szériája is. A 10 százalék körüli közönségarány, amelyet a döntő egy kisebb csatorna (RTL II) számára hozott, jónak számít, ugyanakkor, ha azt nézzük, hogy a valóságshow indulásakor is ilyen mutatókkal büszkélkedhetett a műsor, akkor kiemelkedőnek nem tekinthetjük. Ennek ellenére az RTL máris bejelentette, hogy ősszel újabb évadnak futnának neki, míg a TV2 – részben erre reagálva - a műsorrendjét módosította.

Hétfőtől a csatorna az eddig gyengélkedő Jóban rosszban című szappanoperát az egyik legerősebb műsora, a Tények mögé teszi, ami kétélű fegyver. A hírműsor felhúzhatja a sorozatot, de az utóbbi időben gyenge nézettséggel futó történet akár az utána következő Magánnyomozókat és az Édes életet is lehúzhatja. Mindenesetre utóbbi műsornak immár nem kell számolnia a "villa lakóival", a némi népszerűség veszteséget elszenvedett Barátok közt számra így akár kihívást is jelenthetnek Berki Krisztiánék, főleg, ha a bulvárlapok címoldalán tudják őket tartani.

Ami a hét nézettségi számait illeti, meglehetősen érdekes képet mutat a 18-49-es korcsoport (19-23 óra közötti) statisztikáinak összevetése a TV2 által preferált 18-59-essel (18.30-23.00-ig). Előbbiben ugyanis hétköznapokon, ha nem is utcahosszal, de egy hosszú lépéssel vezet az RTL Klub, míg a másik bontás szerint óriási a tumultus, a két versenytárs között mindössze 1-2 százalékos volt a különbség, ráadásul akadt olyan este, amikor a TV2 nyert. A hétvégén a Jurassic Park ismét verte a Szombat esti lázat, ám ahogy írtuk, a surranó pályán az M1 mindenkit leelőzött. Vasárnap viszont ismét elvált a két statisztika, a kereskedelmi célcsoportot az RTL Klub nyerte, míg az idősebbeket is belefoglaló csoportnál minimális TV2 győzelem született.

Így a kereskedelmi célcsoportban főműsoridőben az RTL Klubnak hat győzelem és egy harmadik hely jutott, míg a TV2 minden este a második helyet szerezte meg. Az RTL Klub a heti átlagot vizsgálva megőrizte előnyét, hiszen a 18,4 százalékos közönségarányuk áll szemben a TV2 15,4 százalékos mutatójával. A képzeletbeli dobogó alsó fokán ezúttal a Cool (6,5% SHR) tűnt fel, míg őket az M1 követte (6% SHR). A mezőny második felét most a F+ (5,3% SHR) és a Viasat3 (3,4% SHR) alkotta.

A kicsit szélesebb merítést vizsgáló 18-59-es korcsoportot, és a 18:30-23:00 órás számok esetén pedig a két nagy csatorna között tehát sokkal szorosabb sorrend alakult ki, hiszen a TV2 17 százalékos közönségarányát meghaladta az RTL Klub 17,7 százaléka.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!