Ahogy az immár évek óta látszik, a közszolgálati csatorna csak akkor tud a kereskedelmi csatornák számaival összevethető eredményt elérni, ha olimpia, labdarúgó-vb vagy eb, illetőleg Eurovíziós Dalverseny kerül a képernyőre. Az idén a magyar válogató az egy évvel korábbi nézettségi adatokhoz képest némileg alacsonyabb számokat hozott, a nemzetközi megmérettetés ugyanakkor a tavalyinál magasabb közönségarányt produkált. Ebben elévülhetetlen szerepe volt a jó helyezésre valós eséllyel pályázó Kállay-Saunders Andrásnak, de biztos, hogy közrejátszott, sok néző akart felháborodni az osztrákok versenyzőjén, a sok helyen csak "szakállas énekesnőnek" titulált Conchita Wurston.
Az utóbbi időben gyakran extrémebb produkciókat hozó dalversenyen egyébként volt már transznemű győztes, hiszen Dana International 1998-ban Diva című számával megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált. Igaz, a külsőségek alapján csinos nőnek kinéző előadó is erősen megosztotta a közvéleményt, ahogy viccből női ruhába öltözött ukrán humorista, Verka Szerducska is sokaknál kivágta a biztosítékot. (Nem volt ez másképp az idei évben sem, hiszen a most győztes Wurst például a magyar parlamentben is téma volt - nem éppen pozitív felhangokkal.)
Hogy kinek mennyire volt tolerálható, vagy szimpatikus azt a saját ízlése és értékrendje határozza meg, az M1 mindenesetre jól járt, hiszen – ahogy említettük - a szombati döntő a kereskedelmi célcsoportban kimagasló, 27 százalékos átlagos közönségarány mellett ment. Ugyanakkor már a magyar szempontból fontos keddi elődöntő is viszonylag magas, 12 százalék feletti átlagos közönségarányt hozott (18-49-es korcsoport). Ráadásul Kállay-Saunders dala alatti félórában a közszolgálati csatorna a kereskedelmi adókat is megelőzte. Ezt követően a csütörtöki közel 10 százalékos eredménye sem mondható rossznak. Más kérdés, hogy szinte biztosan nem lesznek ehhez fogható napjai az M1-nek a nyári foci-vb-ig. Egy-egy kiugró délutánt vagy estét a Forma 1-es közvetítések hozhatnak, ahogy azt a most vasárnapi futam is tette (közel 30 százalékos közönségarányt érve el).
A héten a dalverseny mellett egy másik finálé is volt, hiszen véget ért a Való Világ hatodik szériája is. A 10 százalék körüli közönségarány, amelyet a döntő egy kisebb csatorna (RTL II) számára hozott, jónak számít, ugyanakkor, ha azt nézzük, hogy a valóságshow indulásakor is ilyen mutatókkal büszkélkedhetett a műsor, akkor kiemelkedőnek nem tekinthetjük. Ennek ellenére az RTL máris bejelentette, hogy ősszel újabb évadnak futnának neki, míg a TV2 – részben erre reagálva - a műsorrendjét módosította.
Hétfőtől a csatorna az eddig gyengélkedő Jóban rosszban című szappanoperát az egyik legerősebb műsora, a Tények mögé teszi, ami kétélű fegyver. A hírműsor felhúzhatja a sorozatot, de az utóbbi időben gyenge nézettséggel futó történet akár az utána következő Magánnyomozókat és az Édes életet is lehúzhatja. Mindenesetre utóbbi műsornak immár nem kell számolnia a "villa lakóival", a némi népszerűség veszteséget elszenvedett Barátok közt számra így akár kihívást is jelenthetnek Berki Krisztiánék, főleg, ha a bulvárlapok címoldalán tudják őket tartani.
Ami a hét nézettségi számait illeti, meglehetősen érdekes képet mutat a 18-49-es korcsoport (19-23 óra közötti) statisztikáinak összevetése a TV2 által preferált 18-59-essel (18.30-23.00-ig). Előbbiben ugyanis hétköznapokon, ha nem is utcahosszal, de egy hosszú lépéssel vezet az RTL Klub, míg a másik bontás szerint óriási a tumultus, a két versenytárs között mindössze 1-2 százalékos volt a különbség, ráadásul akadt olyan este, amikor a TV2 nyert. A hétvégén a Jurassic Park ismét verte a Szombat esti lázat, ám ahogy írtuk, a surranó pályán az M1 mindenkit leelőzött. Vasárnap viszont ismét elvált a két statisztika, a kereskedelmi célcsoportot az RTL Klub nyerte, míg az idősebbeket is belefoglaló csoportnál minimális TV2 győzelem született.
Így a kereskedelmi célcsoportban főműsoridőben az RTL Klubnak hat győzelem és egy harmadik hely jutott, míg a TV2 minden este a második helyet szerezte meg. Az RTL Klub a heti átlagot vizsgálva megőrizte előnyét, hiszen a 18,4 százalékos közönségarányuk áll szemben a TV2 15,4 százalékos mutatójával. A képzeletbeli dobogó alsó fokán ezúttal a Cool (6,5% SHR) tűnt fel, míg őket az M1 követte (6% SHR). A mezőny második felét most a F+ (5,3% SHR) és a Viasat3 (3,4% SHR) alkotta.
A kicsit szélesebb merítést vizsgáló 18-59-es korcsoportot, és a 18:30-23:00 órás számok esetén pedig a két nagy csatorna között tehát sokkal szorosabb sorrend alakult ki, hiszen a TV2 17 százalékos közönségarányát meghaladta az RTL Klub 17,7 százaléka.
mfor.hu