Az emberi tényező
Az elmondottak összegzéseként elmondható, hogy a változások és átszervezések sikerének alapfeltétele, hogy az ember álljon a középpontban. A BPR nem lesz az üzletmenet sikeres átalakításának eszköze, ha a számítógépes technológiák bevezetésére és a folyamatok áttervezésére korlátozódik. Nagyon sok BPR-projekt azon bukott meg, hogy tervezői és megvalósítói figyelmen kívül hagyták az emberi tényező jelentőségét. Az üzleti folyamatok átszervezése természetesen fontos és hatékony eszköze a hatékonyság növelésének és a költségek csökkentésének, egyszóval a vállalati versenyképesség javításának, de a vállalat alkalmazottainak, a vállalati kultúrának, a motivációnak, a vezetésnek és a múltbeli teljesítményeknek a megértése, valamint integrálása a jövőre vonatkozó vízióba és a BPR-projektbe legalább ennyire fontos.
A vállalatok folyamatközpontú átszervezése a tapasztalatok fényében - az elhanyagolt emberi tényező
A folyamatok átszervezése volt az elmúlt évtizedben a vállalati hatékonyság és ezzel a versenyképesség legtöbbet vitatott és legelterjedtebben alkalmazott eszköze. A módszerre épülő projektek közül azonban nagyon sok kudarccal végződött, és ma már az is egyértelmű, hogy miért: a folyamatokra koncentrálva elhanyagolták az emberi tényezőt. A humán dimenzió összetevői közül a vállalati kultúra megváltoztatása, a stresszhelyzetek kezelése, a vállalat tanuló szervezetté fejlesztése, a motiválás, az igazi vezetők megtalálása azok, amelyek különösen fontosak a folyamatok átszervezésének sikere szempontjából.