3p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Elkelt a második legforgalmasabb brit repülőtér, a Malév által is használt londoni Gatwick.

A brit fővárostól délre fekvő, 1958-ban megnyílt repülőteret a jelenlegi tulajdonos - a legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető magáncég, a spanyol tulajdonban lévő BAA - 1,51 milliárd fontért adta el az amerikai Global Infrastructure Partners (GIP) nevű szakmai befektetési társaságnak.

A GIP már 75 százalékos tulajdonnal bír a City repülőtérben, amely a Londont kiszolgáló öt nagy nemzetközi repülőtér közül a legkisebb, egyben az egyetlen, amelyik a város közigazgatási határain belül működik.

A brit versenyhivatal hosszas vizsgálat után tavaly decemberben kötelezte három nagy repülőterének - köztük két londoninak - az eladására BAA-t. A cégnek, amely nemrég még a Ferihegyet működtető Budapest Airportot is birtokolta, a londoni Gatwicken és Stansteden, illetve a két legnagyobb skóciai repülőtér, Edinburgh és Glasgow közül az egyiken kell túladnia.

Jelenleg a BAA tulajdona a három legnagyobb londoni repülőtér, a Heathrow, a Gatwick és a Stansted - a City mellett a Lutont is más befektetők birtokolják -, emellett a dél-angliai Southampton, valamint a három legnagyobb skóciai repülőtér, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen is. E repülőtereken tavaly összesen 146 millió utas fordult meg, de e forgalom zömét - 124 millió utassal - a BAA három londoni légikikötője bonyolította le.

Gatwick éves utasforgalma átlagosan 34 millió fő.

A BAA-csoport feldarabolását jó ideje szorgalmazták a légitársaságok és a fogyasztói érdekképviseletek is, arra hivatkozva, hogy a nagy-britanniai repülőtérpiacon gyakorlatilag monopolhelyzet alakult ki, ami szerintük az árképzésen és a szolgáltatási színvonalon is meglátszik.

A BAA mindazonáltal már tavaly nyáron, a végleges versenyhivatali végzés előtt meghirdette eladásra a Gatwicket. A cég ugyanakkor megfellebbezte a hatósági döntés azon részét, amely két további repülőtér eladását is előírja.

A BAA 2005 decemberében 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők akkori véleménye szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban.

A következő évben azonban a BAA vált felvásárlási célponttá: a brit céget hosszas csatározás után 10,1 milliárd fontért megvette a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató vállalat, amely nem sokkal később eladta a magyar érdekeltséget a német Hochtief csoportnak.

A Gatwickre a Malév mellett a brit easyJet diszkont légitársaság is közlekedtet budapesti járatokat.

MTI/Menedzsment Fórum


AJÁNLOTT VIDEÓK

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!