3p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Elkelt a második legforgalmasabb brit repülőtér, a Malév által is használt londoni Gatwick.

A brit fővárostól délre fekvő, 1958-ban megnyílt repülőteret a jelenlegi tulajdonos - a legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető magáncég, a spanyol tulajdonban lévő BAA - 1,51 milliárd fontért adta el az amerikai Global Infrastructure Partners (GIP) nevű szakmai befektetési társaságnak.

A GIP már 75 százalékos tulajdonnal bír a City repülőtérben, amely a Londont kiszolgáló öt nagy nemzetközi repülőtér közül a legkisebb, egyben az egyetlen, amelyik a város közigazgatási határain belül működik.

A brit versenyhivatal hosszas vizsgálat után tavaly decemberben kötelezte három nagy repülőterének - köztük két londoninak - az eladására BAA-t. A cégnek, amely nemrég még a Ferihegyet működtető Budapest Airportot is birtokolta, a londoni Gatwicken és Stansteden, illetve a két legnagyobb skóciai repülőtér, Edinburgh és Glasgow közül az egyiken kell túladnia.

Jelenleg a BAA tulajdona a három legnagyobb londoni repülőtér, a Heathrow, a Gatwick és a Stansted - a City mellett a Lutont is más befektetők birtokolják -, emellett a dél-angliai Southampton, valamint a három legnagyobb skóciai repülőtér, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen is. E repülőtereken tavaly összesen 146 millió utas fordult meg, de e forgalom zömét - 124 millió utassal - a BAA három londoni légikikötője bonyolította le.

Gatwick éves utasforgalma átlagosan 34 millió fő.

A BAA-csoport feldarabolását jó ideje szorgalmazták a légitársaságok és a fogyasztói érdekképviseletek is, arra hivatkozva, hogy a nagy-britanniai repülőtérpiacon gyakorlatilag monopolhelyzet alakult ki, ami szerintük az árképzésen és a szolgáltatási színvonalon is meglátszik.

A BAA mindazonáltal már tavaly nyáron, a végleges versenyhivatali végzés előtt meghirdette eladásra a Gatwicket. A cég ugyanakkor megfellebbezte a hatósági döntés azon részét, amely két további repülőtér eladását is előírja.

A BAA 2005 decemberében 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők akkori véleménye szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban.

A következő évben azonban a BAA vált felvásárlási célponttá: a brit céget hosszas csatározás után 10,1 milliárd fontért megvette a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató vállalat, amely nem sokkal később eladta a magyar érdekeltséget a német Hochtief csoportnak.

A Gatwickre a Malév mellett a brit easyJet diszkont légitársaság is közlekedtet budapesti járatokat.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!