A fővárosban legalább három olyan központ van, amelyik beleesett-beleesik az átalakítandók kategóriájába. Időrendben talán az első, a XI. kerületben található, kisméretű (bruttó 10 ezer négyzetméter) Eleven Center volt; ott fitnesz-wellness funkciót terveztek, de ezt végül is nem valósították meg, és elmélyült a válság. A központot most irányító URMI Kft. az elmúlt egy évben csaknem teljesen megtöltötte bérlőkkel a mintegy 3000 négyzetméteres irodaterületet, több új szolgáltató céget nyert meg, és a növekvő lokális piacra számítva gazdálkodik - mondta Fried Arie ügyvezető igazgató. Jövőre még egy szint (mintegy 2500 négyzetméter) irodát építenek, és vélhetően növelhetik a havi bérleti díjat, amely most irodák esetében 10-14, üzleteknél 10-20 euró négyzetméterenként.
A bruttó 42 ezer négyzetméteres Lurdy ház a IX. kerületben évek óta a túlélésért küzd. Az irodaterületének kihasználtsága jónak mondható, a kiskereskedelmi terület azonban folyamatosan alulteljesít, az elmúlt három évben a felső szintről egyre-másra költöztek le a bérlők a földszintre, ahonnan sokan kiléptek. A nyitás (1998. szeptember) óta kétszer változott a földszinti, további üzleteket vonzó, a szakzsargonban - mágnesbérlőnek- nevezett cég: volt ott élelmiszer-szupermarket, de próbálkoztak tévéstúdióval, bútorokkal is. A szintén mágnesbérlőnek számító mozi viszont jól működik, sokan főleg ezért keresik fel a központot.
A budai MOM Parknál is jelentős változások várhatók. Szeretnék kissé feljebb pozicionálni a központot, de nem luxusmárkákat javasolnak a tanácsadók. A gyors változást azonban akadályozzák a viszonylag hosszú bérleti szerződések.
A szakértők megosztottak abban, hogy milyen funkciókat kellene erősíteni a plázákban, de azt egyöntetűen vallják, hogy vegetál a piac. Nagy kérdés, hogy mit kezdenek a nyílt parkoló melletti hatalmas területtel, esetleg megszüntetnek több apró bérleményt, és nagy alapterületű egységeket hoznak létre, illetve akarnak-e és képesek-e igazán nagy ruházati márkát megnyerni.
Koroknai Szabolcs, a Colliers International vezető értékesítési és lízingtanácsadója szerint a Mammut és a West End példája rámutat egy magyar sajátosságra is: a bevásárlás mellett igen nagy hangsúlyt kapott a szórakoztatóközpont-jelleg. Az Árkád üzletközpontokat üzemeltető ECE - amely Európában már mintegy 80 üzletközpontot épített - ezzel szemben szigorúan azt a szemléletet képviseli, hogy a minőségi szolgáltatók, márkák jól tervezett kiválasztásával, tisztán bevásárlásra, szolgáltatásra szakosodott centrumokat hozzanak létre.
"Több esetben - például Szombathelyen - is kiderült, hogy alapvető gondok vannak a tervezéssel, a koncepcióval és az üzemeltetéssel" - utalt a Plaza Centers néhány vidéki egységére Koroknai Szabolcs. Ezt Pál Erika, a Jones Lang LaSalle (JLL) társigazgatója is megerősítette. Miközben a vidéki plázákban egyértelműen visszaesett a forgalom és a központok fizikai állaga is romlott, több megyeszékhelyen nagyberuházások kezdődtek, sőt egyes városokban több is - mondta Pál Erika a Világgazdaságnak.