3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A fővárosban és vidéken az elmúlt tíz évben összesen 820 ezer négyzetméter bevásárlóközpont épült. A szakma szerint a West End– Mammut–Árkád hármas a legsikeresebb Budapesten, ugyanakkor néhány fővárosi és vidéki pláza átszabása, átpozicionálása, illetve ennek igénye jelzi: a rossz koncepcióval összeválogatott bérlők vagy az eleve nem szerencsés helyre telepített központok súlyos válságba kerültek, illetve kerülhetnek. - áll a Világgazdaság elemzésében.

A fővárosban legalább három olyan központ van, amelyik beleesett-beleesik az átalakítandók kategóriájába. Időrendben talán az első, a XI. kerületben található, kisméretű (bruttó 10 ezer négyzetméter) Eleven Center volt; ott fitnesz-wellness funkciót terveztek, de ezt végül is nem valósították meg, és elmélyült a válság. A központot most irányító URMI Kft. az elmúlt egy évben csaknem teljesen megtöltötte bérlőkkel a mintegy 3000 négyzetméteres irodaterületet, több új szolgáltató céget nyert meg, és a növekvő lokális piacra számítva gazdálkodik - mondta Fried Arie ügyvezető igazgató. Jövőre még egy szint (mintegy 2500 négyzetméter) irodát építenek, és vélhetően növelhetik a havi bérleti díjat, amely most irodák esetében 10-14, üzleteknél 10-20 euró négyzetméterenként.

A bruttó 42 ezer négyzetméteres Lurdy ház a IX. kerületben évek óta a túlélésért küzd. Az irodaterületének kihasználtsága jónak mondható, a kiskereskedelmi terület azonban folyamatosan alulteljesít, az elmúlt három évben a felső szintről egyre-másra költöztek le a bérlők a földszintre, ahonnan sokan kiléptek. A nyitás (1998. szeptember) óta kétszer változott a földszinti, további üzleteket vonzó, a szakzsargonban - mágnesbérlőnek- nevezett cég: volt ott élelmiszer-szupermarket, de próbálkoztak tévéstúdióval, bútorokkal is. A szintén mágnesbérlőnek számító mozi viszont jól működik, sokan főleg ezért keresik fel a központot.

A budai MOM Parknál is jelentős változások várhatók. Szeretnék kissé feljebb pozicionálni a központot, de nem luxusmárkákat javasolnak a tanácsadók. A gyors változást azonban akadályozzák a viszonylag hosszú bérleti szerződések.

A szakértők megosztottak abban, hogy milyen funkciókat kellene erősíteni a plázákban, de azt egyöntetűen vallják, hogy vegetál a piac. Nagy kérdés, hogy mit kezdenek a nyílt parkoló melletti hatalmas területtel, esetleg megszüntetnek több apró bérleményt, és nagy alapterületű egységeket hoznak létre, illetve akarnak-e és képesek-e igazán nagy ruházati márkát megnyerni.

Koroknai Szabolcs, a Colliers International vezető értékesítési és lízingtanácsadója szerint a Mammut és a West End példája rámutat egy magyar sajátosságra is: a bevásárlás mellett igen nagy hangsúlyt kapott a szórakoztatóközpont-jelleg. Az Árkád üzletközpontokat üzemeltető ECE - amely Európában már mintegy 80 üzletközpontot épített - ezzel szemben szigorúan azt a szemléletet képviseli, hogy a minőségi szolgáltatók, márkák jól tervezett kiválasztásával, tisztán bevásárlásra, szolgáltatásra szakosodott centrumokat hozzanak létre.

"Több esetben - például Szombathelyen - is kiderült, hogy alapvető gondok vannak a tervezéssel, a koncepcióval és az üzemeltetéssel" - utalt a Plaza Centers néhány vidéki egységére Koroknai Szabolcs. Ezt Pál Erika, a Jones Lang LaSalle (JLL) társigazgatója is megerősítette. Miközben a vidéki plázákban egyértelműen visszaesett a forgalom és a központok fizikai állaga is romlott, több megyeszékhelyen nagyberuházások kezdődtek, sőt egyes városokban több is - mondta Pál Erika a Világgazdaságnak.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!