2011. május 9. 13:13

Az iPhone gyártója a világ legértékesebb brandje a Millward Brown idei rangsorán, letaszítva a trónról az elmúlt négy évben vezető Google-t. A Facebook először szerepel a listán a 35. helyen, de ez még biztos nem jelenti az út végét. Az összesítésben a technológiai szektor vállalatai felülreprezentáltak, az első 5 között csupán a negyedik helyet elcsípő McDonald’s nem az IT-szektorból érkezett.

A BrandZ  néven nyilvánosságra hozott lista a világ 100 legértékesebb márkáját kívánja rangsorolni. A 100 legértékesebb márka együttes értéke 17 százalékkal emelkedett éves szinten, jelezve, hogy a fogyasztók költekezése kezd újra lábra kapni.

A kutatás jól jelzi a világgazdaság szerkezetének eltolódását, a listán helyet kapó 11 új márka közül 7 a BRIC-országokból érkezett és a kínai márkák száma mára elérte a 12-t a listán. Az is beszédes, hogy az Amazon.com megelőzte a Wal-Martot, így először történik meg, hogy a vezető kiskereskedelmi márka nem rendelkezik fizikai üzletekkel. Ez egyébként a 14. helyre volt elegendő.

Az első 10 helyezett közül a 9 amerikai, az egyetlen kivétel a China Mobile, ami a 9. helyre futott be. Az első európai márka a brit Vodafone, ami a 12. helyen landolt. Ha szigetországot nem számítjuk, akkor a Deutshce Telekom a legértékesebb európai márka, mely a 19. helyen végzett.

Vesztesek...

A hasonló listákon általában taroló Coca-Colának itt be kellett érnie a 6. hellyel, míg az olajkatasztrófát követően a BP értéke 27 százalékot zuhant, így az olajvállalat a 64. pozíciót foglalhatta el. Nagyot zuhant a Blackberry értéke is, talán pont azért mert a versenytárs Apple tarolt az okostelefonok piacán. Az okostelefongyártó a Nokiához hasonlóan a Microsofttal állapodott meg a múlt héten, hogy telefonjain a redmondi cég operációs rendszere fog futni. Iparági pletykák szerint ez a későbbiekben felvásárláshoz is vezethet.

Márkájuk értékéből azonban még így sem eme vállalatok veszítettek a legtöbbet, ez a kétes hírű dicsőség a Bank of Americának jutott, mely márkája értékéből 43 százalékot veszített és 92. helyezése jelzi, hogy amennyiben így folytatja, lekerülhet a listáról. Az idei év nagy vesztesei között olyanokat találunk még, mint a Nintendo vagy a Nokia. Látványosan hiányzik a listáról a svéd Ikea.

.. és nyertesek

A nyertesek között a technológiai szektorból érkezett cégek vannak túlsúlyban, közülük a Facebook szerepelt a legjobban, melynek értéke 246 százalékot emelkedett. Kérdés, hogy az újonnan elinduló telefonszolgáltatás mennyit dobhat még ezen. A Facebook mögött találjuk a szintén impozáns mértékben növekedő kínai keresőt, a Baidut, majd a Wells Fargo és a Burberry következik. Az Apple értékének 84 százalékos növekedése csupán az 5. legnagyobb arányú a listán. Az autóiparban tavalyi problémái miatt vezető helyét elvesztő Toyota képes volt saját iparágában visszakapaszkodni az élre, ami a teljes rangsor 27. helyére volt elegendő.

A hasonló listáját ősszel közzétevő, ezért csak tavalyi adatokkal szolgáló Interbrand rangsorán kevésbé dominálnak a technológiai cégek, ott az első helyen a Coca-Cola szerepel, míg az Apple csak a 17. helyre futott be. Az Interbrand listáján bár kevésbé meghatározó módon, de szintén jelen vannak az IT-cégek, a 2. helyre náluk az IBM futott be, míg a Google-nek a bronzérem jutott. Az autóiparban ott is a Toyota a piacvezető 11. helyével, míg a Luis Vuitton az első a ruházati cikkek terén mind a két listán.

Hazánkban is végeztek hasonló felmérést, a Brand Community Survery tavaly őszi kutatása szerint nálunk a kultikus Pöttyös Túró Rudi a legnépszerűbb, amit a Coca-Cola majd a Danone követ, majd következik a két nagy kereskedelmi televízió.

Kosztolányi Bálint

mfor.hu

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.