4p

Az iPhone gyártója a világ legértékesebb brandje a Millward Brown idei rangsorán, letaszítva a trónról az elmúlt négy évben vezető Google-t. A Facebook először szerepel a listán a 35. helyen, de ez még biztos nem jelenti az út végét. Az összesítésben a technológiai szektor vállalatai felülreprezentáltak, az első 5 között csupán a negyedik helyet elcsípő McDonald’s nem az IT-szektorból érkezett.

A BrandZ  néven nyilvánosságra hozott lista a világ 100 legértékesebb márkáját kívánja rangsorolni. A 100 legértékesebb márka együttes értéke 17 százalékkal emelkedett éves szinten, jelezve, hogy a fogyasztók költekezése kezd újra lábra kapni.

A kutatás jól jelzi a világgazdaság szerkezetének eltolódását, a listán helyet kapó 11 új márka közül 7 a BRIC-országokból érkezett és a kínai márkák száma mára elérte a 12-t a listán. Az is beszédes, hogy az Amazon.com megelőzte a Wal-Martot, így először történik meg, hogy a vezető kiskereskedelmi márka nem rendelkezik fizikai üzletekkel. Ez egyébként a 14. helyre volt elegendő.

Az első 10 helyezett közül a 9 amerikai, az egyetlen kivétel a China Mobile, ami a 9. helyre futott be. Az első európai márka a brit Vodafone, ami a 12. helyen landolt. Ha szigetországot nem számítjuk, akkor a Deutshce Telekom a legértékesebb európai márka, mely a 19. helyen végzett.

Vesztesek...

A hasonló listákon általában taroló Coca-Colának itt be kellett érnie a 6. hellyel, míg az olajkatasztrófát követően a BP értéke 27 százalékot zuhant, így az olajvállalat a 64. pozíciót foglalhatta el. Nagyot zuhant a Blackberry értéke is, talán pont azért mert a versenytárs Apple tarolt az okostelefonok piacán. Az okostelefongyártó a Nokiához hasonlóan a Microsofttal állapodott meg a múlt héten, hogy telefonjain a redmondi cég operációs rendszere fog futni. Iparági pletykák szerint ez a későbbiekben felvásárláshoz is vezethet.

Márkájuk értékéből azonban még így sem eme vállalatok veszítettek a legtöbbet, ez a kétes hírű dicsőség a Bank of Americának jutott, mely márkája értékéből 43 százalékot veszített és 92. helyezése jelzi, hogy amennyiben így folytatja, lekerülhet a listáról. Az idei év nagy vesztesei között olyanokat találunk még, mint a Nintendo vagy a Nokia. Látványosan hiányzik a listáról a svéd Ikea.

.. és nyertesek

A nyertesek között a technológiai szektorból érkezett cégek vannak túlsúlyban, közülük a Facebook szerepelt a legjobban, melynek értéke 246 százalékot emelkedett. Kérdés, hogy az újonnan elinduló telefonszolgáltatás mennyit dobhat még ezen. A Facebook mögött találjuk a szintén impozáns mértékben növekedő kínai keresőt, a Baidut, majd a Wells Fargo és a Burberry következik. Az Apple értékének 84 százalékos növekedése csupán az 5. legnagyobb arányú a listán. Az autóiparban tavalyi problémái miatt vezető helyét elvesztő Toyota képes volt saját iparágában visszakapaszkodni az élre, ami a teljes rangsor 27. helyére volt elegendő.

A hasonló listáját ősszel közzétevő, ezért csak tavalyi adatokkal szolgáló Interbrand rangsorán kevésbé dominálnak a technológiai cégek, ott az első helyen a Coca-Cola szerepel, míg az Apple csak a 17. helyre futott be. Az Interbrand listáján bár kevésbé meghatározó módon, de szintén jelen vannak az IT-cégek, a 2. helyre náluk az IBM futott be, míg a Google-nek a bronzérem jutott. Az autóiparban ott is a Toyota a piacvezető 11. helyével, míg a Luis Vuitton az első a ruházati cikkek terén mind a két listán.

Hazánkban is végeztek hasonló felmérést, a Brand Community Survery tavaly őszi kutatása szerint nálunk a kultikus Pöttyös Túró Rudi a legnépszerűbb, amit a Coca-Cola majd a Danone követ, majd következik a két nagy kereskedelmi televízió.

Kosztolányi Bálint

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!