Az Egyesült Államokbeli Kaliforniában 2013 nyarán mutatják be az ország első nagysebességű vasútjának (High Speed Rail - HSR) terveit. A vonal San Francisco és Los Angeles között szállítja majd az utasokat mindössze 3 óra alatt. A 2029-re elkészülő vasútvonalon elektromos szerelvények fognak közlekedni akár 220 mérföld/órával, vagyis 350 km/h-val.
Munka, fejlődés
A HSR építése azonban nem csak az infrastruktúra fejlődését hozza magával. A vállalkozás 20 ezer munkahelyet teremthet évente, emellett a vonal által érintett városok életszínvonalának emelkedését is várják a projekt tervezői.
Ezen hatásokon túl környezeti előnyei is vannak a vasútnak. A kaliforniai gyorsvasúttal foglalkozó hatóság szerint, mivel egy elektromos közlekedési eszközről van szó, olyan hatással van a széndioxid kibocsátásra, akár egy faültetési programnak. Ha azt vesszük, hogy a vasútra ülők leteszik a gépkocsijukat, vagy nem szállnak repülőre, akkor az állítás igaz. A hatóság szerint már csak 10 milliárd dollár hiányzik a vasút 68 milliárdos teljes költségből.
Miért csak most?
Európában és Ázsiában már rég léteznek nagysebességű vasutak, mint például a francia TGV, vagy a nemrég átadott kínai szupervasút. Amerika esetében a válasz az amerikai közlekedési kultúrában van, ugyanis az olajra épült társadalomban csak a válság után érezték meg igazán a polgárok, hogy milyen érzés, ha drága a benzin.
A válságban így sokan a tömegközlekedéshez fordultak, és ez elég motiváció ahhoz, hogy az amerikai infrastruktúra ezen ága is jelentősebb mértékű fejlődésnek induljon.
Érdekessége az ügynek, hogy most az amerikaiak tanulnak másoktól. Kalifornia kormányzója, Jerry Brown ugyanis Kínába utazott 2012 áprilisában, hogy megtekintse a kínai szupervasútakat. A kínaiak rohamléptekben fejlesztik a nagysebességű vasúti hálózatukat: jelenleg több mint 8 ezer kilométerrel rendelkeznek, és még 14 ezer kilométer van kivitelezés alatt.
A világ tehát kifordul önmagából: az USA a tömegközlekedést fejleszti, és pont a kínaiakat veszi példának.
mfor.hu