Az év első felében az Oroszországban eladott személygépkocsik 27 százaléka importból származott, a tehergépkocsik esetében az arány 46, az autóbuszok esetében pedig 13 százalék volt.
A moszkvai lap értesülése szerint újabb szankciók bevezetése esetén Oroszország kész részleges, vagy teljes importtilalmat is elrendelni gépjárművekre. A tilalom nem vonatkozna az Oroszországban közös vállalati formában tevékenykedő külföldi gyártók helyi termelésére.
Oroszország korlátozó intézkedések bevezetésének lehetőségét vizsgálja emellett repülőgép ipari, hajógyártó és autóipari vállalatok más termékeire is. Oroszország eddig az ellene szankciókat alkalmazó országok mezőgazdasági termékeire léptetett életbe behozatali tilalmat. Az importtilalom az Európai Uniót, az Egyesült Államokat, Kanadát, Ausztráliát és Norvégiát érinti.
A gépjárművek importkorlátozása valószínűleg a helyi lakosságot kevésbé érintené érzékenyen, hiszen az idei évben az új autók értékesítése komoly mélyrepülést mutatott. Az Európában legkedveltebb márkák közül az Opel 25, a Volkswagen 32 esett vissza, míg a Ford 52 százalékkal kevesebb kocsit tudott eladni Oroszországban. Más kérdés, hogy a helyben gyártott modellek sem keltek el a korábban megszokott mennyiségben, hiszen a Lada 25, a Kia 11, a Renault pedig 16 százalékkal kevesebb autót adott el júliusban az egy évvel korábbi számokkal összevetve.
Az esetleges importtilalom előzményének tekinthetjük azt a július végén született rendeletet is, amely szerint megtiltották a külföldi gyártmányú autók beszerzését az állami és önkormányzati hivatalnokok számára. A rendelet a külföldi gyártmányú szolgálati járművek vásárlása mellett tiltja a más országokban összeszerelt buszok, villamosok és mentőautók beszerzését is. Igaz utóbbi kitétel esetében a szabályozás megengedőbb, hiszen csak akkor kell alkalmazni, ha a hazai cégek fel tudják venni a versenyt a külföldi vállalatokkal, mind minőségben, mind árban, ez a kitétel a szakértők szerint jócskán csökkenti a lépés súlyát.
mfor.hu/MTI