5p

Az autóvásárlások finanszírozásában továbbra is kulcsszerepe van a lízingcégeknek. A robbanásszerűen változó technológia és az új üzleti modellek - mint a megosztáson alapuló vállalkozások - komoly kihívások leé állítják a szektort. Másrészről viszont ezek jelenthetik a finanszírozásban számukra a kitörései pontot, véli Vály Judit a Lízingszövetség most megválasztott alelnöke.

A Magyar Lízingszövetség frissen megválasztott alelnökeként milyen kihívásokat lát a szövetség és a szektor szereplői szempontjából?
A lízingpiac dinamikusan fejlődik, így a trend fennmaradásán kell dolgoznunk. A lízingvállalatok és a szövetség feladata, hogy a rugalmas és költséghatékony lízingkonstrukciókra felhívják a vállalkozások, elsősorban a kis- és középvállalkozások figyelmét. Szerencsére a gazdasági környezet és a vállalkozások fejlesztési kedve miatt bizakodóak lehetünk, ráadásul  az alacsony kamatkörnyezet is kedvező az ügyfelek és a vállalkozások szempontjából, hiszen olcsóbban tudják finanszíroztatni a beszerzéseiket. A fejlődő piac ugyanakkor egyre vonzóbb mind a lízingcégeknek, mind a bankoknak egyaránt. Az erősödő verseny miatt a finanszírozási marzsok, amelyekből a lízingcégek “élnek”, mára elég jelentősen leszűkültek, ezért a hatékonyság növelésére és a kihelyezések növelésére kell koncentrálnunk, miközben nem szabad több finanszírozási kockázatot sem felvállalni.

A korábbi években az autópiac és a lízingpiac "kéz a kézben járt". Az autópiac rég nem látott jó teljesítményt nyújt, ennek köszönhető a lízingpiac szárnyalása is?
Egyelőre a harmadik negyedév adatai vannak meg, ezek elég beszédesek. Az új kihelyezések több mint 400 milliárd forintra rúgtak, ez pedig közel 20 százalékos növekedést jelent éves összevetésben. Örömteli, hogy a járműfinanszírozáson kívül a legtöbb lízingpiaci szegmens hozzájárult a látványos növekedéshez. 
 

A járműpiac esetében mely szektorok húzzák leginkább a növekedést?
Érdemes összevetni a járműeladási és járműfinanszírozási adatokat, mert ezek is a lízingpiac erősségét mutatják. Kilenc hónap alatt például a személyautó- és kisteherautó-eladások 13 százalékos növekedési ütemét messze meghaladó mértékben, több mint 20 százalékkal nőtt az azokra felvett finanszírozások volumene.. A lízingpiac számára szintén kiemelten fontos nagyhaszongépjármű-üzletágban is jelentős, több mint 20 százalékos volt a finanszírozási igény növekedése. Tehát a járműfinanszírozásban jó eredmények születtek, de nagyon fontos, hogy a gépfinanszírozásban is jókora gyarapodás volt.

A jövőben is hasonlóan erős növekedéssel számolnak, vagy a fokozott tempó megtorpanását várják?
Mind a lízingcégek, mind a szövetség eleve óvatosan bánik az előrejelzésekkel, ezt mutatja, hogy az idei évre is jóval visszafogottabb, 5 százalékos növekedést vártunk, és már látjuk, hogy ennek többszörösét éri el a piac. Azt látjuk, hogy a vállalkozásoknál a beruházási kedv fokozódik, ami jó hatással van a lízingpiacra és az eszközbeszerzésekre. Az uniós támogatások is segíthetik a lízingpiacot, ez például abból is látszik, hogy az építőgépeknél is megugrott a kihelyezés. Arra számítunk, hogy a növekedés folytatódhat, a jövő évre én még két számjegyű növekedést várok. 

Új üzleti modell kezdte meg hódító útját, az úgynevezett sharing economy. Ez mennyiben befolyásolja a piacot?
Természetesen mint minden üzleti szereplőnek, a lízingcégeknek is foglalkozniuk kell az újonnan megjelenő trendekkel. Mi azt látjuk, hogy kezd megváltozni az ügyfelek, azaz az emberek és a cégek attitűdje is, sokszor már nem tulajdont akarnak, hanem csak használni szeretnének valamit. Erre pedig a lízing kézenfekvő megoldást nyújt. Tehát a lízingcégek biztosíthatják majd a felhasználók számára a különböző eszközöket arra az időre, amíg azt használni szeretnék. Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem csak az elsőként az eszünkbe jutó járművekre igaz, hanem bármely más eszközre is. Illetve a használati igény erősödésével egyre erősödni fog az az igény, hogy a használathoz kapcsolódó egyéb ügyfél igények is teljes körűen le legyenek fedve, így különösen az adott eszköz karbantartása, biztosítása vagy éppen a futamidő végi értékesítése se legyen az ügyfél gondja.

Évről évre változik az iparban alkalmazott technológia. Egyre többször találkozunk - az információs technológia és az automatizálás egyre szorosabb összefonódásával, illetve ezen keresztül a gyártási módszerek alapvető megváltozását elhozó időszak, - az Ipar 4.0 elnevezéssel. Ez miként érinti a lízingpiacot?
Egyelőre korai bármilyen pontos prognózist adni, de ez jelenti közép- és hosszú távon a legnagyobb kihívást és lehetőséget a lízingpiac számára. A lízingpiaci szereplőknek figyelemmel kell kísérniük a technológiai változásokat és a megjelenő újdonságokat, hogy a finanszírozói oldalról biztosítani tudják a piaci igényeknek megfelelő eszközöket, legyen szó járművekről, flottákról, gépekről, gyártósorokról. Másrészt maguk a lízingcégek is egyre innovatívabb megoldásokkal kell tudják kiszolgálni az ügyfeleiket, biztosan hangsúlyosabbá fog válni az online értékesítés, így ebbe az irányba komoly fejlesztések várhatók. Az MKB-Euroleasing vezérigazgatójaként is meg tudom ezt erősíteni, már most is sarkalatos pontja az értékesítési stratégiánknak ez a terület, és egyre több forrást allokálunk a továbbfejlesztésére, így számos újdonsággal fogunk mi is megjelenni már 2018-ban is.
 
mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!