2017. december 28. 07:56

Az autóvásárlások finanszírozásában továbbra is kulcsszerepe van a lízingcégeknek. A robbanásszerűen változó technológia és az új üzleti modellek - mint a megosztáson alapuló vállalkozások - komoly kihívások leé állítják a szektort. Másrészről viszont ezek jelenthetik a finanszírozásban számukra a kitörései pontot, véli Vály Judit a Lízingszövetség most megválasztott alelnöke.

A Magyar Lízingszövetség frissen megválasztott alelnökeként milyen kihívásokat lát a szövetség és a szektor szereplői szempontjából?
A lízingpiac dinamikusan fejlődik, így a trend fennmaradásán kell dolgoznunk. A lízingvállalatok és a szövetség feladata, hogy a rugalmas és költséghatékony lízingkonstrukciókra felhívják a vállalkozások, elsősorban a kis- és középvállalkozások figyelmét. Szerencsére a gazdasági környezet és a vállalkozások fejlesztési kedve miatt bizakodóak lehetünk, ráadásul  az alacsony kamatkörnyezet is kedvező az ügyfelek és a vállalkozások szempontjából, hiszen olcsóbban tudják finanszíroztatni a beszerzéseiket. A fejlődő piac ugyanakkor egyre vonzóbb mind a lízingcégeknek, mind a bankoknak egyaránt. Az erősödő verseny miatt a finanszírozási marzsok, amelyekből a lízingcégek “élnek”, mára elég jelentősen leszűkültek, ezért a hatékonyság növelésére és a kihelyezések növelésére kell koncentrálnunk, miközben nem szabad több finanszírozási kockázatot sem felvállalni.

A korábbi években az autópiac és a lízingpiac "kéz a kézben járt". Az autópiac rég nem látott jó teljesítményt nyújt, ennek köszönhető a lízingpiac szárnyalása is?
Egyelőre a harmadik negyedév adatai vannak meg, ezek elég beszédesek. Az új kihelyezések több mint 400 milliárd forintra rúgtak, ez pedig közel 20 százalékos növekedést jelent éves összevetésben. Örömteli, hogy a járműfinanszírozáson kívül a legtöbb lízingpiaci szegmens hozzájárult a látványos növekedéshez. 
 

A járműpiac esetében mely szektorok húzzák leginkább a növekedést?
Érdemes összevetni a járműeladási és járműfinanszírozási adatokat, mert ezek is a lízingpiac erősségét mutatják. Kilenc hónap alatt például a személyautó- és kisteherautó-eladások 13 százalékos növekedési ütemét messze meghaladó mértékben, több mint 20 százalékkal nőtt az azokra felvett finanszírozások volumene.. A lízingpiac számára szintén kiemelten fontos nagyhaszongépjármű-üzletágban is jelentős, több mint 20 százalékos volt a finanszírozási igény növekedése. Tehát a járműfinanszírozásban jó eredmények születtek, de nagyon fontos, hogy a gépfinanszírozásban is jókora gyarapodás volt.

A jövőben is hasonlóan erős növekedéssel számolnak, vagy a fokozott tempó megtorpanását várják?
Mind a lízingcégek, mind a szövetség eleve óvatosan bánik az előrejelzésekkel, ezt mutatja, hogy az idei évre is jóval visszafogottabb, 5 százalékos növekedést vártunk, és már látjuk, hogy ennek többszörösét éri el a piac. Azt látjuk, hogy a vállalkozásoknál a beruházási kedv fokozódik, ami jó hatással van a lízingpiacra és az eszközbeszerzésekre. Az uniós támogatások is segíthetik a lízingpiacot, ez például abból is látszik, hogy az építőgépeknél is megugrott a kihelyezés. Arra számítunk, hogy a növekedés folytatódhat, a jövő évre én még két számjegyű növekedést várok. 

Új üzleti modell kezdte meg hódító útját, az úgynevezett sharing economy. Ez mennyiben befolyásolja a piacot?
Természetesen mint minden üzleti szereplőnek, a lízingcégeknek is foglalkozniuk kell az újonnan megjelenő trendekkel. Mi azt látjuk, hogy kezd megváltozni az ügyfelek, azaz az emberek és a cégek attitűdje is, sokszor már nem tulajdont akarnak, hanem csak használni szeretnének valamit. Erre pedig a lízing kézenfekvő megoldást nyújt. Tehát a lízingcégek biztosíthatják majd a felhasználók számára a különböző eszközöket arra az időre, amíg azt használni szeretnék. Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem csak az elsőként az eszünkbe jutó járművekre igaz, hanem bármely más eszközre is. Illetve a használati igény erősödésével egyre erősödni fog az az igény, hogy a használathoz kapcsolódó egyéb ügyfél igények is teljes körűen le legyenek fedve, így különösen az adott eszköz karbantartása, biztosítása vagy éppen a futamidő végi értékesítése se legyen az ügyfél gondja.

Évről évre változik az iparban alkalmazott technológia. Egyre többször találkozunk - az információs technológia és az automatizálás egyre szorosabb összefonódásával, illetve ezen keresztül a gyártási módszerek alapvető megváltozását elhozó időszak, - az Ipar 4.0 elnevezéssel. Ez miként érinti a lízingpiacot?
Egyelőre korai bármilyen pontos prognózist adni, de ez jelenti közép- és hosszú távon a legnagyobb kihívást és lehetőséget a lízingpiac számára. A lízingpiaci szereplőknek figyelemmel kell kísérniük a technológiai változásokat és a megjelenő újdonságokat, hogy a finanszírozói oldalról biztosítani tudják a piaci igényeknek megfelelő eszközöket, legyen szó járművekről, flottákról, gépekről, gyártósorokról. Másrészt maguk a lízingcégek is egyre innovatívabb megoldásokkal kell tudják kiszolgálni az ügyfeleiket, biztosan hangsúlyosabbá fog válni az online értékesítés, így ebbe az irányba komoly fejlesztések várhatók. Az MKB-Euroleasing vezérigazgatójaként is meg tudom ezt erősíteni, már most is sarkalatos pontja az értékesítési stratégiánknak ez a terület, és egyre több forrást allokálunk a továbbfejlesztésére, így számos újdonsággal fogunk mi is megjelenni már 2018-ban is.
 
mfor.hu