4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Folyamatosan keresi az értékesítés új csatornáit a General Motors (GM) : ennek részeként a jövőben az eBay online aukciós portálon is eladásra kínálja majd autóit. A jelek szerint az eladások növelése érdekében mindent bevető amerikai autógyártó cég múlt héten lépett ki a csődvédelemből: lényegesen megkarcsúsodva, kevesebb munkaerővel és kevesebb márkával próbál életben maradni.

A jövőben az eBay online aukciós portálon is felkínálja megvételre autóit az összeomlástól csak állami segítséggel megmenekült General Motors  (GM). Az újításnak köszönhetően az amerikai vásárlók licitálhatnak majd a cég új járgányaira, vagy megfelelő ajánlat esetén azonnal, fix áron megvásárolhatják azokat. A leszállítást továbbra is a márkakereskedők végzik, adja hírül az AP hírügynökség.

A GM ezzel kapcsolatban annyit közölt, hogy az eBay-üzlet egyelőre kísérleti szakaszban van, végleges megállapodás még nem született. Annyi azonban biztosnak tűnik, hogy az első autókra már pár héten belül lehet licitálni. Néhány amerikai kereskedő egyébként már eddig is kínált megvételre GM-autókat az eBay-en.

Negyedére csökkent az adósság

A jelek szerint az eladások növelésére minden eszközt bevető amerikai autógyártó múlt pénteken jelentette be, hogy 40 nap után kilépett a csődvédelemből. Az új, többségi állami tulajdonban lévő GM a korábbinál lényegesen karcsúbb, mivel csak az életképes üzletrészeket vette át a régi cégtől.

A csődeljárás során felszámolták a GM adósságának és egészségbiztosítási kötelezettségeinek egy részét, a csődeljárási előtti 176 milliárd dolláros adósságot 48 milliárdra csökkentették. Ezenkívül a japán gyártókéval, például a legfőbb vetélytárs Toyotáéval azonos szintre csökkentették a munkaköltségeket.

A munkahelyek száma a 2008 végi 91 ezerről 68 500-ra mérséklődik. Fritz Henderson cégvezető közölte: a megújult vállalatban egész irányítási szinteket szüntetnek meg, felgyorsítják a döntéshozatalt és megnyirbálják a hivatalnoki apparátust, amely a bírálók szerint hozzájárult a 100 éves autógyár csődjéhez. A "fehérgalléros" munkaerő nagyságát több mint 20 százalékkal csökkentik, 6 ezer állást számolnak fel. A vezetői posztok száma 35 százalékkal fog csökkenni. "A lényeg, hogy a régi üzletmenetnek vége" – idézte a vezetőt az MTI.

Négy márkától elbúcsúztak

Az új, szintén detroiti központú General Motors egyik fő célkitűzése az üzemanyag-takarékosabb autók előállítása, kevesebb márkára és modellre koncentrálva, kisebb számú márkakereskedéssel. A régi GM-től az új vállalathoz került a Chevrolet, a Cadillac, a Buick és a GMC márka, míg a veszteséges, elhagyott üzemekre több éves felszámolás vár. A korábban nyolc márkát előállító gyár megszabadul a Hummer, a Saturn, a Saab és a Pontiac márkától.

A kötvénybirtokosok, akiknek 27 milliárd dollárral tartozott a régi GM, végül 10 százalékos részesedést kapnak az új cégben. Az amerikai pénzügyi tárca 60,8 százalékos tulajdonrészt fog birtokolni, 11,7 százalékot a kanadai, illetve az ontariói kormány kap, és az UAW autós szakszervezethez kapcsolódó nyugdíjalapnak 17,5 százalék jut, adta hírül a távirati iroda.

Nem új, csak kisebb

Szakértők szerint a másik jelentős amerikai járműipari céghez, a Chryslerhez hasonlóan gyorsan lebonyolított átszervezés siker az Obama-kormány számára, amely azt ígérte, nem engedi a legnagyobb amerikai autógyár eltűnését, és elkötelezte magát a munkahelyek megmentése mellett.

A kormány ugyanakkor komoly kockázatot vállal a 60 százalékos tulajdonrésszel; a működési költségek jelentős csökkentése ellenére kihívást jelent a vállalat számára a gazdaság folytatódó gyengélkedése és a cég régóta tartó piaci térvesztése.

Mirko Mikelic, a Fifth Third Bank befektetési menedzsere szerint nem lehet új, inkább csak egy kisebb GM-ről beszélni, amely jelenleg túlélési üzemmódban van, sok akadályt kell leküzdenie.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!