6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az utóbbi években új kutatási területtel gazdagodott a vállalati pénzügyek (corporate finance, CF), melynek neve behavioral corporate finance (BCF). A BCF kiterjesztése és továbbfejlesztése is egyben a hagyományos CF-nek, ugyanis az előbbi figyelembe veszi, hogy a döntéshozók nem mindig viselkednek racionálisan. Ennek az irracionalitásnak lényeges kihatásai vannak a különböző pénzügyi döntésekre és így a részvényesi értékre, mint azt a következőkben láthatjuk a túlzott önbizalom, elbizakodottság (overconfidence) példáján keresztül.

A magatartás-gazdaságtan (behavioral economics) a túlzott önbizalmat a következőképpen határozza meg: a piaci szereplő a túlzott önbizalom hibájába esik, ha a képességét és így döntéseinek a pontosságát túlbecsüli, hibás döntéseinek a valószínűségét alulbecsüli. Sokat említett felmérés, amelyben embereket kérdeztek az autóvezetői képességükről, és kiderült, hogy 80-90 százalékuk átlagosnál jobb gépkocsivezetőnek tartja magát. Ennek az "átlagnál jobb vagyok" magatartásnak a következménye lehet, hogy bátrabban vagy éppen vakmerőbben vezetik az autójukat, mint amennyi a képességeikből következne.

Pénzügyi elméleti, empirikus és kísérleti (experimental) kutatások támasztják alá, hogy a túlzott önbizalom nem kerüli el a pénzügyi vezetőket (cheif financial officer, CFO-kat) sem. A pénzügyi döntéseket két fajtára oszthatjuk: a befektetési (investment) valamint a finanszírozási (financing) döntésekre. Ebben a cikkben az előbbivel foglalkozunk.

A túlzott önbizalom a beruházások számának és mértékének a növekedéséhez vezethet. Empirikus vizsgálatok támasztják alá, hogy a túlzottan magabiztos CFO vállalata intenzívebb beruházási politikát folytat, mint a többi vállalat. Mivel az elbizakodott CFO túlbecsüli a helyes döntéseinek a számát, mint amennyit a valóságban hoz, alacsony lesz a projektek átlagos várható gazdasági nyeresége, mivel hajlamos negatív nettó jelenértékű (NPV<0) projekteket is elfogadni. A BCF az ilyen, irracionális viselkedésből eredő veszteséget behavioral cost-nak hívja, amelyet a részvényesek viselnek, azaz azzal jár, hogy csökken a részvényesi érték.

Egy új piacon való megjelenés például egy új termék kifejlesztésével kiemelt szerepet játszik a vállalat stratégiai döntéseiben. Kísérletek bizonyítják, hogy hajlamosak a vállalatvezetők (természetesen a CFO-val együtt) egy piacra való belépésre, annak ellenére is, hogy ott a többség számára "garantált" a negatív átlagos gazdasági profit. Empirikus kutatások és esettanulmányok bizonyítják azt is, hogy a projekteknél általában túlbecsülik a projektből származó pénzáramokat, és alulbecsülik a pénzáramok változékonyságát (szórását). Figyelmeztető eset például, hogy sokszor a forgatókönyv-elemzésnél (scenario analysis) a pesszimista változatban becsült pénzáram is sokkal nagyobb, mint ami utólag tapasztalható. Nem csekély számú online üzlet bukott meg azon, hogy a "klikkelések" számát (és így az árbevételt) nagyságrendekkel (!) túlbecsülték. Egy további probléma még, hogy a vállalati vezetők a saját rossz beruházási döntéseikből nehezen tanulnak, mivel a beruházási döntések összetettek, nehezen összehasonlíthatóak valamint a hosszú távú döntés jellege miatt kisebb az esélye egy döntési hatékonyságot növelő visszacsatolásnak.

Az összeolvadásokkal és felvásárlásokkal (mergers & acquisitions, M&A) kapcsolatos pénzügyi elemzésekből egyöntetűen leszűrhető, hogy sokszor elhibázott beruházási döntésekről van szó. Néhány adat a kapcsolódó kutatásokból: középtávon egy átlagos felvásárló vállalat 3,8 százalékot veszít az értékéből, a felvásárolt vállalatok 17,5 százaléka 5 százaléknál többet veszít az értékéből, míg csak 11 százalékuk részvényének árfolyama emelkedik. Ennek ellenére nem csökken a M&A döntések nagy száma, amelyet szintén a legáltalánosabban a túlzott önbizalommal, a vezetők hübrisz-mentalitásával magyaráz a BCF. Minél elbizakodottabb a CFO, annál több kétes szinergiájú, diverzifikáló szándékú M&A ügyletbe fog bele. Az ajánlatot tevő vállalatok részvényesei általában veszítenek az M&A ügyleteknél, míg a felvásárolt vállalat részvényesei részben a tőzsdei áremelkedésnek, részben pedig a nekik fizetett árkülönbözetnek (premium) köszönhetően profitálhatnak az ügyletből. Ez az egyik példánk arra, hogy egyes szereplőknek értéknövelő lehet egy irracionális viselkedésből fakadó pénzügyi döntés.

A racionális CFO akkor hozza meg az adott beruházási döntést, ha minden információ a rendelkezésére áll. Láttuk korábban, hogy nem az jellemzi a valóságban a döntéseket, amelyek így általában értékrombolóak. Azonban van olyan (egyelőre gyermekcipőben járó) kutatási irány, amelyből bizonyos szintű elbizakodottság értéknövelő kihatására következtethetünk. Az előbb említett racionális CFO ugyanis túlzottan késleltetheti a projekt elindítását, és fennáll a veszély, hogy az idő múlásával az üzleti lehetőség gazdasági nyeresége csökken. A mérsékelten elbizakodott CFO gyorsabban és hamarabb dönt, melynek pozitív hatása is lehet a részvényesi értékre nézve. A másik következtetés, hogy a mérsékelten irracionális CFO-t nem kell olyan mértékben ösztönözni, mint ha racionálisan viselkedne, és ezzel menedzsment opciós díjat is lehet spórolni, ami szintén növelheti a részvényesi értéket.

Minél nagyobb a vállalat készpénze és mobilizálható értékpapírja, betéte, annál nagyobb az elbizakodott CFO késztetése, hogy azt beruházásokra költse. Ehhez kapcsolódó több tanulmány által is megfigyelt tendencia, hogy túlzott önbizalom esetén a vállalat vezetői nem a részvényeseknek juttatják a készpénzt osztalék vagy részvény-visszavásárlás formájában, hanem továbbra is a nem midig pozitív NPV-jű beruházásokat favorizálják. Ez is irracionális viselkedésből adódó veszteség, és rombolja a részvényesi értéket.

A finanszírozási döntéseknél is megfigyelhető, hogy a CFO túlzottan aktív az értékpapírok kibocsátásának időzítése és az idegentőke bevonásának tekintetében. Ha hatékony tőkepiacokat tételezünk fel, és terjedelmi korlátok miatt tegyük meg, akkor az ilyen döntéseknek nincs hatása a részvényesi értékre. A piacok hatékonyságával kapcsolatban azért elgondolkodtató annak az anonim felmérésnek az eredménye, amelyben a CFO-k kétharmada alulértékeltnek tartotta vállalatának részvényét, és csak 3 százalékuk túlértékelnek. Ez néhány hónappal az internet buborék kipukkadása előtt történt...

Komáromi György, Assistant Professor of Finance, Department of Finance, Economics and Quantitative Studies, CEU Business School

JÁTÉK

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!