5p

Emlékszik még a kifogástalan megfogalmazást igénylő formális üzleti levelek korára, vagy a barátságos csevegéssel kezdődő értékesítési telefonhívásokra? Az elektronikus levelezés alapjaiban változatta meg kommunikációs szokásainkat, azonban ennek a változásnak a létjogosultsága üzleti szempontból erősen vitatható.

Az Outlook néhány szolgáltatása - például a távollét ideje alatt beérkező levelekre automatikus válaszküldést biztosító szolgáltatás - Microsoft Exchange Server 2003 e-mail fiók használatát igényli. Az Exchange kiszolgáló a Windows Small Business Server 2003 operációs rendszer része. Az Outlook profilban megadott fiókok típusát az E-mail fiókok párbeszédpanelen ellenőrizheti, amelyet az Outlook Eszközök menüjéből érhet el.

Az elektronikus levelezés gyorsasága az írásbeli kommunikációs lehetőségek tekintetében egyedülálló, továbbá a legkevésbé költséges módját kínálja a világ különböző pontjain tartózkodó vásárlókkal és munkatársakkal való kapcsolattartásnak. Éppen ezen előnyökből kifolyólag előfordulhat, hogy e-mail üzenetei a kívánttól eltérő eredményt hoznak.

Nem minden esetben a mondandó az elsődleges szempont

Gondolja át az alábbi, az üzleti életben mindennapos levelezési eseteket:

  • Egy potenciális vevő valami érdekességre bukkan vállalkozása webhelyén, majd további tájékoztatás reményében egy e-mail üzenetet küld. A gyors válaszadásra törekedve Ön csupán egy rövid mondatot vet oda, mielőtt a "Küldés" gombra kattintana. Nem gondolja, hogy a jobb benyomás keltése érdekében fordíthatott volna több időt a válaszlevél megszerkesztésére?Ügyelt a név szerinti, megfelelő stílusban történő megszólításra? A levél elküldése előtt átolvasta azt ellenőrzés céljából? Futtatott helyesírás-ellenőrzőt? A levél hangvétele barátságos és segítőkész volt? Bátorította további kapcsolatfelvételre a vevőt?
  • Az értékesítési ügyfelek részére frissített árjegyzéket küld. Mivel ez valószínűleg az összes ügyfelet érinti, hogy időt és munkát takarítson meg, egyetlen csoportos e-mailt készít. De gondolt arra, hogy egy személyesebb kapcsolatfelvétel esetleg több eredménnyel járhat? Említette, hogy bármilyen kérdés felmerülése esetén szívesen nyújt további tájékoztatást telefonon - lehetőséget teremtve ezzel egy személyesebb eszmecserére? Az árjegyzéket mellékletként küldte, vagy az e-mail szövegtörzsében helyezte el? Egyszerű szöveges vagy HTML formátumban küldte a levelet? Az üzenet tárgy mezője kellőképp egyszerű és lényegre törő volt? Futtatott helyesírás-ellenőrzést az e-mail elküldése előtt?

Az elektronikus levelezés során sajnos gyakorta nem az üzenet tartalma, hanem annak stílusa szenved hiányt. Az üzenet hiába tartalmaz a címzett számára értékes információkat, ha ezek egyéb problémák folytán nem lehetnek nyilvánvalók. Egy, az európai irodai alkalmazottak közreműködésével készült felmérés például rávilágított arra, hogy negatív érzéseket táplálunk a helyesírási hibákat tartalmazó elektronikus levelek feladói iránt.

Az elektronikus levelezés során kerülendő hibák

A megfelelő stílus az e-mailek megfogalmazása során éppen akkora jelentőséggel bír, mint a vevővel való telefonbeszélgetés. Az elektronikus levelezés esetében a kifejezésmód ugyan eltérő lehet, de a cél ebben az esetben is azonos.

Amíg a személyesen vagy telefonon lefolytatott beszélgetés alatt alkalmazkodhat partnere reakcióihoz, az e-mail esetében ez nem lehetséges. A „Küldés" gombra történő kattintással végérvényesen elveszíti a további mondandó hozzáfűzésének lehetőségét, tehát ajánlott alaposan átgondolni a küldendő levél tartalmát. Fontolja meg az alábbi néhány tanácsot:

  • Ismeretlen, illetve kevéssé ismert személyekkel való kommunikáció esetén alkalmazzon némileg formális hangnemet, és fordítson figyelmet a megfelelő, lehetőleg név szerinti megszólításra. A Microsoft Office Outlook 2003 with Business Contact Manager az ügyfelek adatainak központi helyen történő tárolása révén lehetővé teszi az ügyfelek nevének, illetve egyéb információinak hatékonyabb rendszerezését.
  • Az e-mail tárgy mezője legyen egyszerű és lényegre törő.
  • Koncentráljon a lényegre, ügyeljen a tömör megfogalmazásra.
  • Használjon könnyen olvasható betűtípust és betűméretet (néhány tanulmány szerint a tízes méretű Verdana és Arial betűtípus a legkönnyebben olvashatók közé tartozik). Tartózkodjon a díszítőelemek használatától az üzleti kommunikációban.
  • A vírusok terjesztésének megelőzése miatt használjon egyszerű szöveges üzenetformátumot, illetve előzetes engedély nélkül ne küldjön mellékleteket. Tartsa naprakészen víruskereső programját. A Microsoft Office és az Outlook 2003 számos olyan szolgáltatással rendelkezik, amelyek segítségével csökkenthető a vírusok, valamint a vírusokat tartalmazó levélszemét okozta kockázat.
  • Használjon olyan aláírást vagy vCard névjegyet, amely tartalmazza az összes kapcsolattartási információt, beleértve a telefonszámot és a vállalat nevét is.
  • A nyelvtani és egyéb hibák korrigálása miatt az üzenetek elküldése előtt minden esetben olvassa át azokat, illetve futtasson helyesírás-ellenőrzőt.
  • Kerülje a félreérthető humort és megjegyzéseket, illetve a szlenget.
  • A valós feladótól (tehát nem levélszemétküldőtől) érkező üzenetek esetében mindig tájékoztassa a feladót 24 órán belül arról, hogy megkapta az üzenetet, abban az esetben is, ha pillanatnyilag nem áll módjában teljes választ adni. A Microsoft Outlook 2003 alkalmazás Quick Flag jelölők szolgáltatásának segítségével prioritás és idő szerint egyaránt megjelölheti az üzeneteket.
  • Amennyiben több mint 24 óráig tervez távol maradni számítógépétől, használja a "Házon kívül" automatikus választ.

Informatika egyszerűen

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!