2001. január 10. 11:00

A magyarországi elektronikus kereskedelem értéke az idén megtízszereződik, azaz 80 millió dollárra emelkedik.

A magyarországi elektronikus kereskedelem értéke az idén megtízszereződik, azaz 80 millió dollárra emelkedik -- véli az International Data Corporation (IDC) legfrissebb felmérése. A piackutató szerint továbbra is a vállalatközi kereskedelemben marad a tranzakciók döntő többsége.

Az IDC szerint a tavalyi 8 millió dollár után 2001-ben már 80 millió lehet a magyar elektronikus kereskedelemből származó bevétel. Az előrejelzés úgy számol, hogy az on-line tranzakciókból származó összegek 85 százalékát továbbra is a vállalatok egymás közti kereskedelme (B2B) adja majd.

Az elmúlt év második felében jelentős fejlődést tapasztalt a piackutató a magyar internetes szférában, különösen a nagykereskedelmi cégek on-line kereskedéseinek beindítása volt jótékony hatással.

A fogyasztók felé irányuló elektronikus kereskedésben (B2C) a felmérés szerint mérföldkövet jelez a Fotexnet megjelenése. A fejlődés ellenére az IDC csak arra számít, hogy az idén Magyarország legalább megkezdi B2C-hátrányának ledolgozását. Ennek megfelelően a magyar lakosság internetes vásárlásainak értéke 2004-re érheti el a 150 millió dollárt.

Addig a B2B terén várható minden fontosabb fejlesztés. Ennek alapját az IDC szerint a jelentősebb magyar vállalatok korai privatizációja és a közvetlen külföldi befektetések megfelelő nagysága rakta le. A gazdaság kulcsfontosságú szereplői közötti kereskedelemben így az elektronikus megoldások gyorsan terjednek. A vállalatközi on-line megoldásoknak köszönhetően a B2B-tranzakciók értéke 2004-ben 800 millió dollár körül lehet, amivel Magyarország több európai uniós tagállamot is lekörözhet.

Az ország kettős fejlődésének okai között az infrastrukturális adottságokat emeli ki az IDC. A piackutató elismeri, hogy Magyarország a régión belül vezet az internet elterjedtségében, hiszen az adatok szerint a lakosság 12 százaléka legalább háromhavonta egyszer használja a világhálót. A népességnek azonban csak 7 százaléka csatlakozik az internethez heti rendszerességgel, és a jó százalékos arány nagyrészt a Sulinetnek köszönhető. Az otthonról internetezők száma viszont továbbra is alacsony, még kelet-európai összehasonlításban is. Az IDC úgy véli, hogy 2004-re a magyarok 24 százaléka fogja legalább negyedévenként és 17 százaléka hetente használni a világhálót.

A felmérés szerint a magyar internet-hozzáférés piacát ma a vállalatoknak nyújtott modemes csatlakozás jellemzi, ebből származik a szegmens bevételeinek 86 százaléka. Ez várhatóan alapvetően átalakul 2004-re, hiszen 2002-től a cégek már egyre kevésbé fogják a csatlakozásnak ezt a módját választani. A hozzáférésnél előtérbe kerülnek olyan új technológiák, mint a garantált sávszélességű bérelt vonal, a DSL, a kábeles Internet vagy az LMDS telepített mobilinternet.