Bár sokszor sportolók, tudósok, művészek szolgálnak példaképül, az elmúlt évtizedekben a magyar üzleti élet is kitermelt számos sikertörténetet, amely példaértékű lehet a gazdasági döntéshozók számára. Ezek között számos közismert, legyen szó magyar multik – mint az OTP vagy a Mol – térnyeréséről, vagy magyar vállalkozók sikeres cégépítéséről, esetleg az európai mértékkel is komoly piaci pozíciókkal rendelkező logisztikai vállalatról, a Waberer’s-ről, illetve a franchise-láncok rangsorában is számon tartott Fornettiről. Márton-Koczó Ildikó közelmúltban megjelent kötete ugyanakkor több, kevésbé ismert, ám annál érdekesebb sikertörténetet is az olvasók elé tár. A műben a vállalkozói esettanulmányok mellett helyet kaptak a klasszikusnak mondható nagyvállalati vezetők által hozott tanulságos döntések.
A hazai viszonyok alapján a legaktuálisabb kérdés kapcsán is inspiratív történetekkel ismerkedhetünk meg. Így több sikertörténet is szól a rendszerváltáskor pozíciót szerző, esetleg azt újra elfoglaló, ám manapság pályájuk vége, illetve nyugdíj előtt álló hazai vállalkozói rétegről. Mint ahogy a könyv fogalmaz, utódot találni könnyű, megfelelő utódot találni nehéz. Akkor is, ha családi vállalkozásról van szó, és akkor is, ha egy vállalat keresi azokat a fiatalokat, akik egyszer átveszik a menedzsment-feladatokat. Az 50 legjobb magyar üzleti döntés és 15 a legrosszabbak közül című könyv egyebek mellett áttekinti, hogyan történhet mindez családon belül, ahogy azt például a Zwack család tette a nevüket viselő vállalat esetében, vagy egy „külsős” menedzser kinevelésével, ahogy az a Kürtnél megvalósult.
A sikertörténetek mellett azonban, – ahogy a kiadvány címe is jelzi – látványos bukásokat is elemez Márton-Koczó Ildikó. Ezek pedig legalább akkora, ha nem nagyobb érdeklődésre tarthatnak számot. Hiszen az a magyar mondás, mely szerint az Okos ember más kárán tanul, itt is érvényesülhet. A könyvből kiderül többek között, hogy miért érdemes válsághelyzetre is felkészülni, és kríziskommunikációs stratégiával is rendelkezni. Ahogy azon is érdemes elgondolkozni, hogy a cégek manapság talán újragondolt íratlan szabálya, mely szerint folyamatosan növekedni kell, milyen veszélyekkel járhat, főleg, ha mindezt nem a vállalat eredményei, hanem olcsó hitelek teszik lehetővé.
Az sem csak cégvezetők számára lehet elgondolkodtató, hogy nem vagyunk omnipotensek, hiába ért valaki egy területhez, és ér el ott sikereket, más tevékenységbe fogva nem garantált az eredmény, különösen nem, ha az üzleti tevékenység során a cégvezető a piaci folyamatok változását, az élesedő verseny hatásait figyelmen kívül hagyja.
A könnyed nyelvezetű, olvasmányos gyakorlati példákat bemutató könyv egy-egy fejezetében ismert és kevésbé ismert vállalakozások és vezetők, vagy anti-hősök történeteit ismerhetjük meg.
mfor.hu