Melyek ön szerint a múlt év on-line reklámozással kapcsolatos trendjei?
- Összességében a magyar on-line reklámpiacon az elmúlt két év során lassulást tapasztaltunk, ami tavaly is folytatódott, de időközben olyan változások mentek végbe, amik alapján az idén év közepétől ismét fellendülésre számíthatunk. A hazai piacot a következő tényezők befolyásolták: kevesebb befektetés és bevétel. Az USA-ból, mint a világ vezető on-line reklámpiacáról érkező pesszimista hírek itthon is óvatosabbá teszik mind a hirdetőket, mind a befektetőket. Ennek eredménye, hogy a tartalomszolgáltatók oldalán csökkentek a bevételek, pont amikor a korábbi kockázati tőkebefektetők kivonulása miatt saját lábukra kellett volna állniuk, így többségük anyagi nehézségekkel küzd. S elmaradt ugyan az ugrásszerű növekedés, de a fejlesztések gyors adaptációjának köszönhetően minőségben mára a magyar on-line reklám abszolút versenyképes a külföldiekkel.
Milyen változások figyelhetők meg a reklámformák területén?
- Mint említettem, megtört a bannerek egyeduralma. Számos új méret és technika terjedt el, amelyek részben standarddá is váltak. Az alternatív lehetőségek széles választékát még messze nem használjuk ki. Kiemelhető a rich média jövője: a felhasználói igények kielégítése. Nagy felfedezés volt tavaly a flash technológia alkalmazása a reklámokban. Ma már szinte nincs is pusztán gifes kampány. Az agresszív, tartalomolvasást korlátozó, hardverigényes reklámok nem népszerűek, a tudatos reklámfogyasztók csak azt a kreatívot fogadják el, ami plusz értéket ad számukra. A hirdetők kezdik ezt felismerni, és remélhetőleg ezzel az interaktivitást központba helyező, a felhasználók igényeire (szórakoztatás, információk stb.) építő kreatívok terjednek el.
A 2001-es év fontos eseménye volt az IAB szabványok megjelenése is. Az IAB ajánlásaiban lépést kíván tartani az új kreatívokkal, amit a hazai média is igyekszik adaptálni, de a standardizálódás mindig csak követője lesz az egyedi formáknak, ezért mindig lesznek rendhagyó megjelenések. A Magyar Reklámszövetség keretein belül is elindult egy standardizálás irányába mutató kezdeményezés.
Szerintem nagy jövő előtt az e-mail marketing. Az e-mailek reklámfelületként történő alkalmazása az egyetlen olyan területe az on-line marketingnek, ami a webes reklámokon kívül már mérhető bevételeket produkál. A hatékony kiaknázáshoz szükség lenne a spamek visszaszorulására is, amit főleg kisebb cégek még mindig gyakran alkalmaznak.
Az alternatív eszközöket, mint a wap reklám vagy az SMS, itthon még kevéssé használják marketing célokra, és egyelőre a szakma nem fűz komolyabb reményeket hozzájuk. Várható viszont a tartalom-szponzoráció további térnyerése, a partnerprogramok megjelenése, azaz a teljesítmény alapon árazott on-line reklámok speciális együttműködése keretein belül kialakított formákra. Az affiliate programok ígéretes is jövő előtt állnak és az első képviselők, mint például a Libri könyváruház, a Lufthansa, akár irányt szabhatnak az on-line reklám fejlődésének.
Az on-line marketing trendjei
Ha on-line marketingről beszélünk, akkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy egy nagyon széles területet próbálunk átfogni, csakúgy, mintha általánosságban beszélnénk marketingről. Néhány fontosabb különbség: interaktivitás (gépi és emberi is). Értékesítési csatorna, marketing eszköz és média.