Jelenleg országszerte több mint 650 ötcsillagos szálloda közül választhatnak a vastagabb pénztárcájú vendégek Kínában, 500 újabb legfelsőbb kategóriás hotel pedig jelenleg épül. Csaknem az összes nagy luxus szállodalánc a kínálat bővítését tervezi a jövőben: az Intercontinental Hotels megkétszerezné, a Hilton negyedével növelné létesítményeinek számát, a Marriott pedig a következő három évben havonta nyitna új hotelt valamelyik kínai városban. Az ország legdélebbi csücskén, a Hajnan tartományban fekvő Szanja (Sanya) üdülővárosban a következő öt évben 40 ötcsillagos szálloda megnyitása várható.
Felvetődik ugyanakkor a kérdés, indokolt-e a rendkívüli méreteket öltő építkezés. A szállodák kihasználtsága Kínában tavaly átlagosan 61 százalékot tett ki, ez az arány Amszerdamban, Berlinben és Párizsban 75 százalék körül alakul. A luxusszállodák építését sok esetben a helyi kormányzatok szorgalmazzák, ezzel munkahelyeket és beruházást teremtve, valamint a tartomány "értékét" növelve. A másik oldalon ugyanakkor a közép- és hosszútávra vonatkozó előrejelzések állnak. Így például a washingtoni székhelyű Boston Consulting Group (BCG) nemzetközi tanácsadó cég szerint - Japánt megelőzve és az Egyesült Államokat követve - Kína már 2013-ra a világ második legnagyobb idegenforgalmi piacává válik, 8 százalékos globális részesedéssel. Az Egyesült Nemzetek Világturisztikai Szervezetének adatai szerint 2025-re az USA és Kína lesznek a világ legnagyobb szállodapiacai, fej-fej mellett, 6,1 millió hotelszobával.
Az építkezési lázat a kínai statisztikák is táplálják. A nemzeti idegenforgalmi hivatal adatai szerint a belföldi turistautak száma tavaly 2,64 milliárdot tett ki, 13 százalékkal többet, mint 2010-ben. Ez a szám a becslések szerint az évtized közepére 3,3 milliárdra nő majd, az életszínvonal és a rendelkezésre álló jövedelmek növekedésének köszönhetően, a folyamatot pedig a belső kereslet fellendítésére törekvő központi vezetés is elősegíti majd.
MTI