A munkák koordinálása nem egyszerű feladat, ugyanis az építést a forgalom mellett a budapesti rendezvényekkel is egyeztetni kell. Míg az egymáshoz közel fekvő hévpálya és a Szentendrei út javítása egyidőben nem történhet, arra is oda kell figyelni, hogy rossz ütemezéssel például megbénulhat a Sziget Fesztivál. Ennek az útszakasznak az átépítése emiatt csak augusztus végén kezdődik meg. A forgalom megszervezését a 2-es metró nyári felújítása, a metrópotló autóbuszok közlekedése is nehezítette.
Idén nyáron a fővárosi úthálózat 8 százalékát újítják fel - várhatóan október végéig -, ami összességében 86 kilométernyi utat jelent egész Budapesten. Ezzel még a 2005-ös kátyúzási program nem ér véget, további 26 út esetében folyamatban van a közbeszerzési eljárás, amelyeken augusztus második felében hirdetnek eredményt.
|
A főváros 4,1 milliárd forintot biztosít az útfelújításokra, emellett állami pénzekre is pályázott, hogy meglegyen a szükséges keret. Ennek eredményeként minden egyes önkormányzati forinthoz még egy további forintot kapott. Jövőre újabb 100 kilométernyi út rendbehozatalát tervezik, az ideinél nagyobb volumenű, 33 milliárd forint értékű beruházással.
A város a napokban újabb 2,4 milliárd forint állami támogatásra adott be pályázatot. A terv az, hogy néhány éven belül a fővárosi forgalom 80 százalékát bonyolító főútvonalak - a 4300 kilométeres budapesti úthálózatból 1000 kilométer - 43 százalékát újítsák fel.
A kátyúmentes város rózsaszínű jövőképét csak néhány kritika árnyékolja be. Egyesek szerint teljesen érthetetlen, hogy Budapesten most, az idegenforgalmi főszezon közepette sok főútvonalat újítanak föl, és metrót építenek át. A közlekedők nem minden esetben találják meg az elkerülő mellékútvonalakat, nem beszélve a külföldiekről, akik térkép alapján főútvonalon közelítik meg úticéljukat. Mások az útfelújításokról szóló tájékoztatókat hiányolják. Az internetes hozzáféréssel rendelkezőknek hasznos információ: a főváros honlapjáról letölthetők a forgalomkorlátozási ütemezések.
Vajda Pál kérdésünkre azt válaszolta: azért volt időszerű a nagyszabású útfelújítás, mert "Budapest útjai tarthatatlanul rossz állapotba kerültek". Korábban a főváros vezetése cáfolta, hogy kampánycélból láttak volna hozzá a feladathoz.
A főváros terve, miszerint a jövőben 200 alá csökkentenék a budapesti kátyúk számát, igencsak időszerű, ugyanis rosszul állunk, ha a szomszédos fővárosokhoz hasonlítjuk magunkat. Prága belvárosában például az utak feltünően jobb állapotban vannak, mint Budapesten, amit egyesek a kisebb forgalommal, mások a magasabb karbantartási színvonallal magyaráznak. Prágában például a metróhálózat sokkal kiterjedtebb, a belváros nagy részéből kiűzték a forgalmat.
Nagy Vajda Zsuzsa Menedzsment Fórum