11 éves mélypontot "ütöttek" október első napjaiban a Tesco részvényei, amelyet természetesen nem néznek jó szemmel a cég részvényesei. A brit kiskereskedelmi lánc mélyrepülésének olyan neves áldozatai is vannak, mint a világ egyik, ha nem a legnagyobb befektető guruja, Warren Buffett, aki 8 éve szállt be a társaságba, de akkori döntését a minap nagy hibának aposztrofálta.
Pedig sokak véleménye szerint a Tesco eszközei, befektetései nem rosszak, a Sanford C. Bernstein & Co elemzése szerint a cég értéke akár 50 százalékkal is magasabb lehetne, ha csökkentené méretét és túladna számos érdekeltségén.
Persze, ez az 50 százalék attól függ, hogy milyen érdekeltségeit értékesítené a Tesco, és persze attól is, hogy a menedzsment hogyan tudja helyreállítani a kiskereskedelmi cég árainak versenyképességét, illetve javítani a kínált termékek minőségét. Erre a megállapításra jutott a Bernstein mellett többek között az Exane BNP Paribas is a napokban látott elemzésében. A Bloomberg cikke szerint az egységek leválasztásában rejlő felértékelődési potenciált jól mutatja a Tesco részvények múlt heti 7,6 százalékos száguldása, amelyet a Dunnhumby esetleges leválasztásával kapcsolatos spekulációk "gerjesztettek".
A különböző üzletágak értékesítéseinek lehetőségeit vizsgálva nem szabad elfeledkezni arról a tényről, hogy a Tesco bevételeinek kétharmada Nagy-Britanniából származik, a maradék egyharmad Dél-Koreából, Thaiföldről és az egyéb európai piacokról. Az elemzők szerint ezért lenne fontos a fő piacra, a brit élelmiszer kiskereskedelemre koncentrálnia a menedzsmentnek, és értékesíteni az egyéb érdekeltségeket.
A brit kertészeti áruházlánc, a Dobbies, vagy a dél-koreai Homeplus leválasztása 5 milliárd fontot hozhatna a "konyhára", mellyel a következő két évben 7 milliárd font "cash"-t termelhetne a cég, legalábbis a Cantor Fitzgerald LP elemzője szerint. Dennis Mike úgy véli, a cégcsoport működésének egyszerűsítése, a brit piacra fókuszáló stratégia követése lehetőséget adna arra, hogy a Tesco újraépítse a bizalmat mind a szigetországi vevőiben, mind a beszállítókban, mind a befektetőkben.
Elemzők szerint a legvalószínűbb a Dunnhumby értékesítése mellett a banki üzletág, a filmletöltéseket kínáló Blinkbox és az ázsiai egységek leválasztása, és bár a Bloomberg cikke közvetlenül nem említi az európai piacokat, de a BNP Paribas elemzése a briten kívüli európai piacok elhagyását, köztük a magyar egység értékesítését is konkrétan megnevezi.
Hasonló stratégiát folytatott a versenytársa, a Carrefour is, melynek élére 2012-ben kinevezett Georges Plassat 5 milliárd euró értékben értékesítette a francia lánc egységeit. Azóta a Carrefour részvényei 57 százalékkal emelkedtek.
mfor.hu