Úgy tűnik, hogy az internetes buborék-cégek válsága nem befolyásolja lényegesen a valóságos, vagyis gazdaságilag életképes e-kereskedelmi vállalkozások fejlődését. Nem csak a sikeres karácsonyi időszakot maga mögött tudó internetes kiskereskedelemre (B2C) érvényes ez, hanem a vállalatközi (B2B) üzletre is.
Talán felesleges is mondani, de a következő évekre valamennyi piackutató sok számjegyű forgalmat jósol a B2B kereskedelemnek.(A szép számokhoz persze az is hozzásegíti az elemzőket, hogy előszeretettel sorolják a B2B kereskedelemhez a hagyományos EDI rendszereket is.) A nagy lelkesedés közepette némileg kijózanítóan hathat az a felismerés, hogy nem létezik olyan szimpla B2B csatorna, mely kielégíthetné egy cég valamennyi B2B kereskedelmi igényét. Hiába képviselik a Giga Information Group szerint majd a B2B e-kereskedelmi piacok a teljes e-kereskedelem 38 százalékát majd 2004-ben, ez a 38 százalék sokfajta kapcsolatot takar. A vállalatoknak tehát elektronikus kereskedelmi csatornák olyan rendszerét kell kiépíteniük, melyek mindegyike illeszkedni képes a megfelelő ügyfél, vagy beszállító rendszeréhez.
A B2B csatornák egymás mellett élése nem egyszerűen a szabványosítás hiányából fakad. A különféle kommunikációs formákra ugyanúgy szükség van itt is, mint a B2C kereskedelemben. (Személyes kontaktus, valódi bolt, virtuális kirakat, online rendelés egymás mellett élése.) A párhuzamos csatornák ugyanakkor komoly gondokat okoznak elsősorban a megbízhatóság és a biztonság terén, de jelentősen növelik a költségeket is.
A B2B kereskedelem gyorsabb növekedését jelentősen lassítja, hogy nem elég az adott cégen belüli fejlesztéseket, átalakításokat elvégezni, a rendszer bevezetése csak akkor lehetséges, ha erre a partnerek is hajlandóságot mutatnak. Ha mindehhez figyelembe vesszük, hogy a kereskedelmi folyamat kiépítése egyetlen partnerrel átlagosan 3 hónapot vesz igénybe, könnyebb megérteni a B2B üzlet fejlődése előtt álló akadályokat.
B2B perspektívák
Úgy tűnik, hogy az internetes buborék-cégek válsága nem befolyásolja lényegesen a valóságos, vagyis gazdaságilag életképes e-kereskedelmi vállalkozások fejlődését. Nem csak a sikeres karácsonyi időszakot maga mögött tudó internetes kiskereskedelemre (B2C) érvényes ez, hanem a vállalatközi (B2B) üzletre is.