5p

Bartek Rams nagy tervekkel érkezett Budapestre: változtatni szeretne az ügyfelek hozzáállásán, mert a tévéreklámok többsége elmarad még a lengyel színvonaltól is. A szakember televíziós, lengyelországi és kijevi reklámügynökségi tapasztalatokkal a háta mögött jött a magyar fővárosba. A csere jónak ígérkezik, a város gyönyörű, a kilátás lelkesítő, az emberek pedig barátságosak, nyitottak.

Elszánt kreatív, nagy tervekkel
- Ha jól tudom, keleti filozófiát, szociológiát és kultúrantropológiát tanult. Ehhez képest, mint az Ogilvy & Mather Budapest vezető kreatív igazgatója ül velem szemben. Ez véletlenek sorozata, vagy tudatosan készült a reklámvilágba pályaválasztáskor?

-    Speciel a szociológia és kultúrantropológia nem áll olyan messze a reklámtól, mint ahogy hiszi az ember. Nagyon jól kell ismerni az emberek gondolkodásmódját, a társadalmi folyamatokat ahhoz, hogy meg tudd győzni őket, el tudj nekik adni. Tehát egyáltalán nem bánom, hogy ezt tanultam.

Ami pedig a pályaválasztást illeti, annak idején rettentően vonzott a reklámvilág. ’92-ben diplomáztam, akkor még Lengyelországban is teljesen új volt ez a szakma. Menő volt, sokat lehetett utazni, tudtam, hogy ebben szeretnék dolgozni.

-    Utólag nem gondolja, hogy hasznosabb lett volna marketinget tanulni?

-    Egyáltalán nem. A marketingtanulmányok az accountoknak és az ügyfél oldalon ülő marketingeseknek szükségesek; a kreatívnak még jobb is, ha kívül áll ezeken. Ha okos az account, jó a brief, akkor a kreatív enélkül is tudja a dolgát.

-    Eddigi munkahelyein milyen account-kreatív együttműködés volt jellemző az Ogilvyhez képest?

-    A Leo Burnett inkább kreatív-orientált ügynökség. Az Ogilvy pedig régen inkább account központú volt, most halad egyfajta egyensúly felé. Szerintem a középút a legoptimálisabb, meg kell találni a megfelelő egyensúlyt. Olyan ez, mint egy autó létrehozása. Az account végzi a mérnöki munkát, hogy működjön a motor, a kreatív pedig a karosszériáért, a kivitelezésért felelős. Egyik sem fontosabb a másiknál, és egyik sem működik a másik nélkül.

-    Lengyelországban tévéműsort vezetett egy ideig, Ön volt a "reklámos srác". Milyen műsor volt az, és mennyire volt nézett? Azért kérdezem, mert itthon nem volt még ilyen tévéműsor.

-    Egy reklámshow volt, három évig csináltam a fő munkám mellett. Minden adásban különböző humoros, jópofa reklámokat mutattunk be, az összekötő szövegeket pedig mi konferáltuk. Emlékszem, mindig más helyszínen vettük fel a jeleneteinket, volt, hogy például egy fodrászszékben ülve beszéltem, volt, hogy garázsban ácsorogtunk, szóval mozgalmas volt. Az emberek pedig szerették.

-    A varsói Leo Burnett után Ogilvy, majd azon belül Kijev, most pedig Budapest. Megnézte az aktuális tévéreklámokat, amikor megérkezett?

-    Nézegettem, igen. Ugyan nem értem őket, de a gesztusokból, kivitelezésből, színészi teljesítményből jól látszik, hogy az itteni reklámok többsége meglehetősen alacsony színvonalú. A jó reklám alapja egy jó ötlet, és az "elegáns" kivitelezés. Amit itt látok, sokszor túl közhelyes, sok az idétlen arc, a széles mosoly, a túlgesztikulált mozdulat. Még, ha jó is a mondanivaló, az elveszik ettől a tálalástól.

-    Ehhez képest mi a helyzet Lengyelországban vagy Kijevben?

-    Lengyelország évekkel Magyarország előtt jár e tekintetben. Kijev persze nem, ott sem jobb a helyzet. De Lengyelországban egyre izgalmasabb reklámok kerülnek adásba, egyre bátrabbak a kreatívok, és egyre nyitottabbak az ügyfelek. Nagy különbség, hogy az ügyfelek nem gondolják magukról, hogy jobban értenek a reklámkészítéshez, mint a kreatívok.

-    Akkor van feladat. Hol kezdi? Van esély a megrendelők mentalitásának megváltoztatására?

-    Nagyon remélem, hogy van, többek között ezért vagyok itt. Azt nem tudom megmondani, hol kezdem, mert minden mindennel összefügg. A lényeg a bizalom kiépítése, az pedig időbe telik. Kijevben sikerült. Senki nem fog most jobban bízni bennem, mert jó a CV-m, vagy szép a pólóm, ezt kemény munkával lehet elérni. És igen, a cél az lenne, hogy a kreatívok bátrabbak legyenek, az ügyfelek pedig jobban bízzanak bennünk.

-    Persze, a bizalom is fontos, de az is, hogy az ügyfelek mit gondolnak célcsoportjukról.

-    Itt kezdődnek a gondok. Az ügyfelek rendszerint kevesebbet gondolnak célcsoportjukról, azaz az utca emberéről, mint ami még beleférne. Lehet magasabbra tenni a lécet nyugodtan, elfogadva az ügynökség tanácsát, az utca embere igenis felismeri és értékeli a különlegeset is. Lengyelországban a legsikeresebb márkákat úgy sikerült kiépíteni, hogy ez a bizalom megvolt, fel mertünk vállalni bátor döntéseket.

-    Itt könnyebb dolga lesz, mint Kijevben?

-    Ott talán több mindent kellett alapjaiban megváltoztatni. A kijevi Ogilvy tulajdonképpen egy BTL-ügynökség volt, amiből csináltam egy nemzetközi díjakat nyerő ATL-ügynökséget. A budapesti Ogilvy magasabb szinten működik, jó úton halad, de haladni mindig kell. Aki megelégszik magával, meghal.

-    Külföldi vezetőként hol nehezebb az embereivel kijönni?

-    Budapesten nagyon nyitottak az emberek, sokkal inkább, mint Ukrajnában. Ott nehéz áttörni a felszínt, és elsőre barátságtalanul fogadják az embert. Itt egész más a légkör, köszönnek az utcán azok, akiket már néhányszor láttam, a kollégákkal könnyen kijövök. Olyan emberi itt minden, a város pedig gyönyörű. Szeretem az épületeket, a hangulatot, a Dunát, csodálatos kilátás nyílik a lakásomból, ez is motivál.

-    A magyar nyelvvel hogyan áll?

-    Körülbelül öt szó ragadt rám az öt hónap alatt. Nagyon nehéz nyelv, és sajnos semmi időm nincs, hogy megtanuljam. Van egy kilenc hónapos kisfiam, amikor nem dolgozom, a családommal vagyok.

-    Marad annyi ideig, hogy érdemes legyen mégis megtanulni magyarul?

- Kihívásnak ez most tökéletes, nem tudom, később mi lesz. Lehet, hogy visszamegyünk Lengyelországba, de az is lehet, egyszer kipróbálom, milyen Nyugat-Európában dolgozni Kelet-Európa után.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!