3p

Cégösszevonások, -eladások és -felvásárlások jellemzik az év első felében világszerte a hirdetési piac szűkülésével küzdő médiaszektort. A nemzetközi társaságok 10-20 százalékos csökkenést jelző profitfigyelmeztetései költségtakarékossági intézkedések sorozatát váltották ki.

A hazai reklámköltés első féléves alakulása a nemzetközinél kisebb aggodalomra ad okot -- legalábbis tarifaárakon történő összehasonlításban.

Bár az idén minden eddiginél nagyobb árengedményekről szólnak a hírek, a valós bevételek közzétételét és összemérését pedig még mindig nem érzik érdeküknek az eszköztulajdonosok. Legalábbis erre utal, hogy nettó hirdetési bevételének közlésével egyedül maradt az év eleje óta az összehasonlításnak e formáját keres RTL Klub televízió. A másik országos kereskedelmi csatorna, a Tv 2 lapunk kérdésére még tájékoztató számokat sem közölt első féléves hirdetési bevételeiről. A Médiagnózis összesített adatait a korábbi évekével összehasonlítva kiolvasható, hogy az idén is számítani lehet a magyar reklámpiac szerény, de az inflációt meghaladó bővülésére.

A legnagyobb "költők" hazai rangsorát már évek óta az Unilever vezeti. A cég tarifaáron 2001 első hat hónapjában a tavalyi egész költésének a felénél többet, a tavalyelőtti egész éves kiadásnál mindössze egymilliárd forinttal kevesebbet fordított márkái népszerűsítésére.

A Henkel tavalyi reklámkiadásának közel egészével azonos értékben hirdetett januártól június végéig. A Procter and Gamble és a Coca-Cola viszont kevesebbet adott ki e célra tavalyi egész éves ráfordítása felénél. Ezzel egyben igazolta a hazai reklámpiac elemzőinek azt a megállapítását, hogy a "hirdetési válság" elsősorban egyes multinacionális cégek központi költségtakarékosságán keresztül gyűrűzik be a magyar piacra. Mindazonáltal a 2001 első felében legtöbbet költők toplistájára pillantva azt sem lehet nem észrevenni, hogy a hazai reklámágazatot szinte kizárólag a magyar piacon több márkával is jelen lévő nagy nemzetközi társaságok "húzzák". A tavalyi év egészéhez képest kevéssel az időarányos költés fölé ment a Dreher, a Beiersdorf, a Vodafone és a Danone, viszont múlt évi reklámköltésének felénél jóval többet fordított hirdetésre a Matáv: 200 millió forint híján már az első hat hónapban közel annyit, mint tavaly összesen. Hasonlóan járt el a Wrigley, amely januártól június végéig "csak" 500 millióval maradt el teljes 2000. Évi reklámköltésétől. Az időarányos elmaradást azonban piaci elemzők e cégek részéről sem tekintik véglegesnek: a Világgazdaság kérdésére az utóbbi időben médiatulajdonosok és -ügynökségek egybehangzóan azt prognosztizálták, hogy az év második felében lazulni fog a hirdetési piac keresleti oldalán állóknak az első negyedévben kétségtelenül szorosabbra húzott nadrágszíja.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!