4p

Mostanában hétköznapi, kissé hülyére vett figurákkal hirdetik szolgáltatásaikat a bankok. A kreatív reklámokkal az ügyfeleket szeretnék magukhoz édesgetni a szűk piacon. Kérdés, vajon nem üt-e vissza a márkára ezeknek az alakoknak az esetlensége. A bankok mindenesetre folytatni kívánják a sorozatokat. Mfor.hu háttér.

Gyarló figurák (Mfor-montázs)

Az FHB Jelzálogbank Nyrt. Nyuszó Muszója volt az első azon reklámok sorában, amelyekben a bankok hétköznapi, gyarló figurákkal népszerűsítik szolgáltatásaikat. A pénzintézet hirdetésének főhősére leginkább a tudálékosság jellemző, amellyel szemben áll a női, asszonyi bölcsesség - mondta az mfor.hu-nak Zádori János marketing-kommunikációs igazgató.

Szerethető karaktereket vetnek be

Hozzátette: egy kedves, szerethető karaktert szerettek volna létrehozni, amely távol áll az ideális alaktól. A reklámokban pedig azt mutatják be, hogy a különböző életszituációkban - nagyobb lakásba költözés, jön a gyerek, kutya kerül a házhoz - miként viselkedik egy ilyen ember.

A Raiffesen család tagjai szintén olyan valós figurák, akik a maguk gyarlóságával, természetességével jelennek meg - magyarázza Molnár Judit, a pénzintézet marketing-kommunikációs csoportvezetője. Rájuk azonban inkább az jellemző, hogy nem átlagos módon reagálnak a hétköznapi helyzetekre, viszont természetes reakciókat adnak a nem hétköznapi szituációkban. A társaság célja a reklámmal a hallgatóság közvetlenebb megszólítása és a bankkal kapcsolatban érzett távolságtartás csökkentése.

Lelkes Emese megalkotói is egy szerethető karaktert kívántak megformálni, azonban ő azt a banki hozzáállást képviseli, ami idegen „szülőanyjától”, a Budapest Banktól. Az Emese-kampány üzenete, hogy a cég nem pazarolja az emberek idejét látványos, de felesleges akciókra, ehelyett lényegre törő kommunikációra és ügyfélközpontú szolgáltatásra törekszik - közölte az mfor.hu kérdésére  Szabó Andrea, a bank marketingvezetője.

Visszaüthet a túl sok kreatív elem


A kreatív reklámokat illetően azonban a legtöbbször fennáll annak a veszélye, hogy csak magára a figurára emlékeznek az emberek - főleg, ha azok valóban elég erős karakterek -, a márkára már nem. Ezzel a legtöbb bank számol is, a Raiffeisen valószínűleg éppen ezért nem nevezte meg a szereplőket. Így elérte, hogy egyszerűen Raiffeisen családként emlegessék őket, és így maga a márka is erősödik a köztudatban.

Molnár Judit szerint ezt a csapdát azzal is el lehet kerülni, hogy nem öncélú történetet jelenítenek meg, amit a tréfa vagy a különleges hatás kedvéért készítenek, hanem a termékeket, azok előnyeit és az üzenetet hozzák összhangba a megjelenített történettel és a szereplők játékával.

Zádori János szintén úgy véli: arra kell törekedni, hogy a terméküzenet és a sztori elfogadható arányban, egyensúlyban legyen. Felhívta a figyelmet arra, hogy van némi ellentmondás a megrendelő és a gyártó között, hiszen a reklámkészítők gyakran arra koncentrálnak, hogy a végén egy öt másodperces visszavágásban még beleszúrjanak egy poént. Szerinte viszont hatékonyabb a pack shot (jól látható termék) elhelyezése, és a reklám lezárása egy egyértelmű üzenettel.

Nem tűnnek el a figurák


A bankok attól nem tartanak, hogy ezeknek az alakoknak az esetlensége visszaüthet a márkára. Molnár Judit szerint inkább a karakterek hatnak vissza a hirdető bankra. Szerinte emberiességük, közvetlenségük, természetességük folytán a legtöbb embernek jól esik velük azonosulni, és rokonszenvvel gondolnak rájuk. Ezek a szereplők szórakoztatnak, és ugyan a maguk módján, de azokra az élethelyzetekre találnak megoldást, amelyekkel mindenki találkozhat időről időre.

Szabó Andrea sem gondolja, hogy Lelkes Emese figurája negatív fényt vethet a brandre, hiszen a főszereplő által képviselt banki gyakorlat mellett nagyon erősen jelen van a pénzintézet, az annak szolgáltatásai által képviselt értékek, a józan, pozitív és ügyfélbarát megoldások és üzenetek kommunikációja.

Az általunk megkérdezett bankok mindegyike sikeresnek ítélte a szóban forgó reklámkampányokat, így várható a sorozatok folytatása. A Raiffeisen család Molnár Judit szerint nem csak hogy beváltotta a hozzá fűzött reményeket, de a közönség mellett ők maguk is megszerették. Így a család tovább fog fejlődni - árulta el, viszont a részletekre csak később, a hirdetésekből derülhet fény.

Lelkes Emese szintén tovább borzolja majd a kedélyeket őrült ötleteivel, és Nyuszó Muszóék története sem tekinthető befejezettnek. Zádori János elmondta: ha úgy érzik, hogy a sztori  már lecsengett, akkor váltani fognak, ennek viszont szerinte még nem jött el az ideje.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!