Bár a feltöltési díj bevezetése után kissé visszaesett az eladott termékek száma a Vatera és a TeszVesz.hu aukciós portálokon, mára ez visszaállt a korábbi értékre: míg az előbbin nagyjából nyolcezer, addig az utóbbin hétezer-hétezerötszáz árucikket értékesítenek naponta sikeresen a felhasználók – jelentette be egy keddi sajtótájékoztatón Gerő Viktor, a cég ügyvezetője.
A lépéssel sikerült elérni a célt, hogy kitisztítsák az online piacteret az olyan termékektől, amelyeket nem sok eséllyel tudnak értékesíteni az oldalakon. Így lényegesen magasabb lett az úgynevezett konvenciós ráta, vagyis kevesebb termékből közel ugyanannyi sikeres tranzakciót tudnak realizálni. A bevezetés előtt előfordult, hogy kétmillió fölött is volt az árucikkek száma, amely a feltöltési díj bevezetése után nagyjából 60 százalékkal esett vissza. Jelenleg a TeszVeszen három-négyszázezer, míg a Vaterán 750 ezer terméket kínálnak aukcióra.
A feltöltési díj jelenleg bruttó 5-40 forint között mozog, és a 12 országból, ahol a cégcsoport jelen van, egyedül Magyarországon vezették be, hogy ezt a sikeresen végződött tranzakció után visszafizetik. Az egy forinttal vagy a minimáláron feltöltött termékek után pedig ezt nem is kérik el.
Egyesülést terveznek
Gerő Viktor az eseményen megerősítette azon szándékukat, hogy a két céget egyesítsék, ugyanakkor a brandeket a mostani tervek szerint a jövőben is meg fogják tartani. (A TeszVeszt márciusban vásárolta fel a Vatera tulajdonosa.) Ezzel az online aukciós piacnak 90 százalékát fednék le a bevétel és az átmenő forgalom tekintetében is. Újságíró kérdésre válaszolva elhangzott: a GVH megkereste őket az esetleges monopolhelyzet miatt, de a cég ügyvezetői úgy gondolják, hogy nincsenek túlsúlyban a piacon, hiszen míg az e-kereskedelem piaca (amelynek egyik értékesítési formája az aukció) 68 milliárd forintra tehető, addig a két site nagyjából 15 milliárdos átmenő forgalmat generál.
A válság hatására némileg átstrukturálódott az átmenő forgalom. Azok a nagy eladók, akik külföldről importálják a termékeiket, és az aukciós portálokon értékesítik, a forint gyengülése miatt némileg kevesebb árucikkel jelentkeztek az utóbbi időben. Ugyanakkor megnőtt az alacsony áru, gyorsan elérhető termékek iránti igény. Ugyanakkor a krízis miatt a forgalom volumenében nem tapasztaltak változást, sőt idén növekedést várnak.
A vezetők pontos számokat az idei várható árbevétel és forgalmi adatok tekintetében egyelőre nem kívántak mondani, mivel a feltöltési díj bevezetése kapcsán a terveket felül kell vizsgálniuk. Ugyanakkor elmondták: a korábbi években 70-80 százalékkal növekedett az átmenő forgalom, és idén is hasonló bővülést várnak. Az árbevétel a tavalyi évben jelentősen, nagyjából 100 százalékkal nőtt, ez 2009-ben előreláthatólag nem tartató, de most is dinamikus növekedést várnak – hangzott el.
Növelik a biztonságot
A cég nagy hangsúlyt fektet a biztonság további növelésére is, ezért fejlesztéseket hajtott végre, és a közeljövőben is tervez ilyen lépést. Ha egy felhasználó gyanússá válik az automatikus szűrőrendszer alapján, és úgy gondolják róla, hogy bűncselekmény elkövetésére készül, akkor kizárják a piactérről, és vizsgálatot indítanak. Ha valakinek mégis sikerült elkövetnie a csalást, akkor a cég a károsult mellé áll, és az eddigi gyakorlattal ellentétben feljelentést is tesz.
Emellett tervezik a hatósági munkatársak fokozottabb támogatását is. Ez azt jelenti, hogy a nyomozóknak segítenek abban, hogy közösen értelmezzék az információkat, emellett kidolgoznak számukra egy kézikönyvet is, hiszen a legtöbbjük keveset ért az internetes kereskedelemhez. Azt is tervezik, hogy képzéseket biztosítanak számukra, hogy a jövőben még sikeresebben felvegyék a csalók elleni harcot.
Kovács Zita