Ugyancsak a fuvarpiac átrendeződését okozza az Egyesült Államokban, a Távol-Keleten vagy a nyugat-európai országokban egyre elterjedtebb logisztikai kiszervezés (outsourcing), amikor a külső céget a teljes logisztikai tevékenység elvégzésével bízzák meg, a nagy logisztikai vállalatok pedig jellemzően saját eszközeikkel végzik a fuvarozási feladatokat is.
Finanszírozás: valódi és látszatlehetőségek
Nem véletlen tehát, hogy koncentrálódik az újonnan vásárolt autók tulajdonosi köre mondja Kasztreiner Péter, az Iveco értékesítési igazgatója. Az elmúlt időszakban ugyanis évről évre mintegy ötezer haszongépjármű talált gazdára, miközben ezt a mennyiséget egyre kevesebb cég vásárolta meg.
Ma már a haszongépjármű-gyártók is különböző finanszírozási és szolgáltatási kedvezményeket használtautó-beszámítás, hosszabb garanciaidő, ingyenes karbantartás, mérsékelt szervizköltségek kínálnak a vásárlóknak. A haszongépjármű-eladások finanszírozásában a pénzügyi lízingnek van a legnagyobb szerepe állítja Kasztreiner Péter. A kamionok vagy a teherautók legtöbbször már 10 százalékos önrésszel elvihetők, és egyes bankoknál a vállalkozó akár évi 12 milliós forgalommal is hitelhez juthat, ami a szakma egybehangzó véleménye szerint nem elérhetetlen.
Az értékesítési igazgató szerint mindezek ellenére a régi autóval dolgozó kisvállalkozók jelentős része mégsem fogja a közeljövőben új autóra lecserélni a járművét. Nekik a nagyobb gyártók két-három éves, az európai normáknak megfelelő műszaki állapotú, használt autókat kínálnak. A törvényben előírt műszaki követelmények ugyanis a piacra újonnan belépőkre vonatkoznak, és mivel a tevékenységi engedély korábban nyolc, tavaly május elseje óta pedig öt évre szól, a csere folyamata meglehetősen lassú. A szakma közel háromnegyedének viszont 1996-ra datálódik a tevékenységi engedélye, ami 2004-ben lejár figyelmeztet Peredi Péter.
A Fuvosz számításai szerint a jelenlegi finanszírozási konstrukciókkal az elkövetkező két-három évben a belföldi fuvarozók 2530 százaléka lesz képes korszerű eszközt vásárolni. Azt persze ma még senki nem tudja, hogy a mostani ártrendeződés után hány haszongépjármű marad a magyar piacon, de figyelembe véve a tendenciákat, valószínű, hogy a fuvarozó vállalkozások száma radikálisan csökken.
Bizonytalan jövő
A telített piac és a nyomott árszint miatt a közúti árufuvarozók jelentős része nem tudja kigazdálkodni a fejlődéséhez szükséges tőkét. S miközben a hazai vállalkozók a mindennapi megélhetésért küzdenek, az ország földrajzi helyzetét kihasználva egyre több nagy logisztikai szolgáltató települ ide.