2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról önálló törvényt kell készíteni május közepéig - tartalmazza az a kormányhatározat, amely a Határozatok Tára legújabb számában jelent meg. Az új törvény egy EU irányelvet emelne át a magyar jogrendszerbe. A nem valós áruházi akciókat is büntetnék.

Az Európai Parlament és az Európa Tanács még 2005-ben alkotott irányelvet a fogyasztókkal szembeni tiltott, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról. Az irányelv abból indul ki, hogy a tagállamok jogszabályai feltűnő eltéréseket mutatnak, ami a verseny jelentős torzulását eredményezheti, és akadályozhatja a belső piac zökkenőmentes működését.

Az irányelv közvetlenül védi a fogyasztó gazdasági érdekeit a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattól. Igaz, hogy csak közvetetten, de védi a jogszerűen eljáró üzleti vállalkozásokat is, az irányelvet be nem tartó versenytársaiktól.

A magyar kormány most úgy határozott, hogy - megfelelve az irányelv elvárásainak - új törvényt alkot a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról. Ehhez azonban módosítani kell a magyar verseny- és fogyasztóvédelmi törvényt is. Az új szabályok kikényszerítése megoszlik majd a Gazdasági Versenyhivatal és a fogyasztóvédelmi felügyelőségek között. Az előbbi kapja az összetettebb, bonyolultabb ügyeket (mint a tisztességtelenség és a megtévesztés). A fogyasztóvédelem az irányelv mellékletében szereplő úgynevezett feketelistából kapja az "egyszerűbb" ügyeket.

A lista 31 pontban részletezi a minden körülmények közt tisztességtelennek minősülő kereskedelmi gyakorlatokat. A hetedik pont például így szól: tisztességtelen "a fogyasztók azonnali döntéshozatalra kényszerítésének céljából hamisan annak állítása, hogy a termék csak nagyon korlátozott ideig kapható, vagy csak különleges feltételek mellett, nagyon korlátozott ideig lesz kapható, és ezáltal a fogyasztók megfosztása a tájékozott döntéshez szükséges időtől vagy alkalomtól."

A sajtóban megjelenő bújtatott reklámokkal foglalkozik a tervezet 11. pontja, amely szerint tisztességtelen "az írott és elektronikus sajtóban szerkesztői tartalom használata a termékeladás ösztönzésére, amikor a kereskedő fizetett az eladásösztönzésért, ez azonban a fogyasztó számára nem derül ki világosan a tartalomból, a képekből, vagy a hangokból."

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!