
"Az, hogy egy ország mennyi outletet képes eltartani, elsősorban nem négyzetméter-függő" - mondta el megkeresésünkre Szebenyi Miklós, a Premier Outlets Centerben (POC) igazgatója. Egy nagy bevásárlóközpontban például több száz üzlet működik, a POC-ban pedig a bővítés után lesz hetven bolt. Egy azonban biztos: ha nincs legalább 2-4 millió potenciális vásárló egy outlet vonzáskörzetében, maximum másfél órás autóutra, akkor az halálra van ítélve.
[ajanlo=1443][igazitas=left/]A legfontosabb fokmérő talán az, hány olyan világmárka létezik a már jelenlévőkön kívül, amelyeknek elég erős, illetve eléggé pozícionálható a brandje ahhoz, hogy itthon üzletet nyisson. A szakember szerint náluk több olyan nemzetközi ruhamárka is jelen van, amelyek Magyarországon egyáltalán nem ismertek (ilyen például a Sarar, a Oui, vagy a Gina B) más hazai üzletben nem kaphatóak, mégis igen népszerűek.
Mint arról a Menedzsment Fórum beszámolt, a POC tavaly novemberben nyílt meg Biatorbágyon, 13 ezer négyzetméternyi eladótérrel. Az augusztusra elkészülő, négymilliárd forintba kerülő bővítéssel a létesítmény ötezer négyzetméterrel gazdagodik, ami további 30 üzletnek adhat otthont. A brit Miller Developments és a Raiffeisen Bankcsoport által tulajdonolt társaság tervei harmadik hullámban további kilencezer négyzetméterrel bővítené a centrumot, a tervek szerint három éven belül.
[ajanlo=1442][igazitas=right/]A Premier 2 építése ötezer négyzetméter nettó alapterületet foglal majd magába, s ezzel az outlet 17 ezer négyzetméterre bővül. Ez négymilliárd forintjába kerül majd a társaságnak. Az üzemeltető pedig - az első ütemhez hasonlóan - a brit GVA Outlet Services lesz, a Raiffeisen Ingatlan Üzemeltető Kft.-vel karöltve. A bővítéssel olyan márkák képviseltetik majd magukat, mint a Morgan, a Fanatiq, a Branch Shoes, a Heavy Tools, a Broadway, a Basic Edition vagy a Möve.
Szebenyi Mikós hangsúlyozta, hogy a POC kibővített üzleteiben is olyan áron juthatnak majd a vásárlók egy-egy márkás darabhoz, amelyet a gyártók garantálnak. Ők ugyanis sokkal rugalmasabbak az engedmények tekintetében, mint a kereskedők. Ezekben az üzletekben ezért szezonon belül átlagosan 42 százalékos kedvezményt tudnak biztosítani (a bérlők számára szerződéses kötelezettség a minimum 30 százalékos árengedmény), míg a szezonok vége felé akár 70 százalékot is megtakaríthatnak a szemfüles vásárlók.
A Premier már egy ideje 100 százalékos kihasználtsággal működik, a 2004-es nyitáshoz képest pedig tavaly negyven százalékkal nőtt a forgalom. Az évi látogatószám 2005-ben 1,2 millióra rúgott. A második ütem után 1,5, a harmadikat követően pedig már kétmillió embert várnak.
Magyarország a régiót tekintve az élmezőnyhöz tartozik az outletek számát és forgalmát illetően, a környező országokban ugyanis egyáltalán nem működnek ilyen jellegű üzletek. A kivétel Ausztria, amely Parndorffal Európa egyik legnagyobb outlet-centerét tudhatja magáénak. Ezzel szemben a cseh-osztrák határ közelében felhúzott Excalibur Freeport outlet egyértelmű kudarc, és a Lengyelországban működő három "gyáráruház" is egyelőre szerényebb forgalmat tudhat magának, mint magyar társaik.
Körte Ildikó
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Ostrom alatt az outletek
Az árengedmények tartják lendületben a divatot
Az outlet a városi boltokat is erősíti