5p

Az ötven, hatvan, hetven felettiek kiesnek a marketingesek látószögéből, pedig interneteznek, blogot vezetnek, utaznak, tevékeny életet élnek, és utálják, ha nénizik, bácsizzák őket. Vagy mégis csak otthon ülnek, szomorkodnak, és minden pénzüket gyógyszerre költik? Az mfor.hu a Magyar Fogyasztó 50+ szerdai konferencián járt.

A mának éljünk 50 felett is (Mfor-montázs)

Az embernek az az érzése a Magyar Fogyasztó konferenciákon - legyen szó a 18 mínusz, vagy az ötven plusz korosztályról –, hogy a marketingesek elképzelései köszönő viszonyban sincsenek a célcsoport elvárásaival, és erre reagálva a célcsoport évente megszólal és bemutatkozik a reklámkészítőknek. Utóbbiak memóriája évről évre megkopik, a folyamat pedig kezdődik elölről.

Nem ez az első konferencia, ahol szakemberek megállapítják, hogy a 18-49 közötti életkor nem feltétlen szinonimája a kizárólagos vásárlóerőnek, mi több, az öregkor nem feltétlenül jár együtt roskatagsággal és érdektelenséggel.

A vitaalap megvan: kérdés, hogy a marketingesek megközelítése a célravezetőbb, mondván, hogy az ötven plusz korosztály márkapreferenciája túl merev ahhoz, hogy a kelleténél több energiát fordítsanak megszólításukra, vagy éppen a marketingesek "vevőpreferenciái" nem haladnak a korral. A jelenlévők szerint már az is pozitívumnak számít, hogy a kérdés felmerül.

2050-re minden második ember nyugdíjas lesz

A konferencián egymásnak meglehetősen ellentmondó információk hangzottak el az előadók tapasztalataitól és optimizmusától függően. Ami viszonylag objektív, az mégis csak egy átfogó társadalmi kutatás, melyet Kozák Ákos, a GfK Hungary Piackutató Kft. ügyvezetője prezentált. Ebből kiderült, hogy társadalmunk rohamléptekkel halad az elöregedés felé, mely folyamat az emberiség eddigi legnagyobb változását jelenti majd demográfiai téren. Negyven év múlva már a társadalom fele ötven év feletti lesz, ami minden eddiginél nagyobb arány. Akkorra valószínűleg az életkor is ki fog tolódni, és az emberek is tovább élnek majd aktív életet.

Ez a forradalmi változás már elkezdődött és különböző szinteken tart Európán belül. Magyarország élmezőnyben van e tekintetben, jelenleg azonban Németország és Olaszország néz a legnagyobb kihívások elé.

A kutatás egyik szomorú eleme az idősek megtakarítási céljait górcső alá vevő tétel, melyből kiderül, hogy a legtöbben nyugdíjas évekre és váratlan kiadásokra költenek. Utóbbi a bizonytalan életkörülményekre utal. Harmadik helyen pedig a temetés és a sírkő áll...

Az emlékező és gondolkodó társadalmak dilemmái

Meglehetősen borús képet festett az őszülő korosztályról Popper Péter pszichológus, akinek elmélete szerint léteznek emlékező és gondolkodó társadalmak. Előbbinél a tapasztalatok számítanak egy adott helyzet megoldásában, utóbbiban az innovatív utak dominálnak. Az idősek szerepe pedig teljesen eltérő e két kultúrában, hiszen ott, ahol a tapasztalat és a bölcsesség a fő érték, kijár a tisztelet azoknak, akik már csak az életkorukból adódóan is rendelkeznek ezekkel.

A gondolkodó társadalmakban viszont az idősek gyakran érezhetik úgy, hogy útban vannak. Sajnos Európában - például a Távol-Kelettel ellentétben - nincs elég megbecsült szerepük az idősebbeknek.

Popper fő üzenete időseknek, fiataloknak egyaránt, hogy próbáljunk meg a mának élni, azaz "maradékok nélkül". Ne várjunk az élettől mindig valamit, hanem éljük azt, mert idős korban már késő lesz bepótolni a hiányokat.

Sokan nyugdíjasként ismerik meg a világot


Az idős kor ennél optimistább oldalára világított rá a Klub Rádió Nívó című műsora, ahol két adás is a szóban forgó célcsoportot faggatta szokásairól, életfelfogásáról. A műsorvezető, Oláh Andrea szerint a kép teljesen mást mutat, mint az előbb vázolt statisztikai adatok. A betelefonálók többsége vidám és optimista volt, hitvallásuk a tevékeny élet, a sok utazás - és ami igazán zavarja az idősödő réteget, az a "nénizés, bácsizás".

Sas István reklámszakember - több kollégájával egyetértésben - szintén a deresedő halántékú korosztály potenciális vásárlóerejére hívta fel a figyelmet. Nem kell messzire menni, akár már Ausztriában találkozhat az ember olyan plakátokkal, ahol üdülést, luxust árulnak az ötven felettieknek, akik a képeken vidámak, ápoltak. A hazai reklámokban viszont Mikulást vagy hozzá nem értő, esetleg kesergő, egészségi problémákkal küzdő karaktert alakíthat nyugdíjas.

Erre a dilemmára az életszínvonal csak egy válasz. Ugyanis az itthoni szakemberek hozzáállása az ötven feletti korosztály ábrázolásához, megszólításához fényévekre van a nyugati színvonaltól.

Természetesen nyilván van összefüggés a hozzáállás és az életszínvonal között, ezzel együtt a megszólalt – vállaltan ötven plusz korosztályba tartozó - előadók méltatlannak érzik azt a stílust, ahogy az - átlagosan 32 éves – marketingesek megszólítják őket. Utóbbiak mit sem törődnek azzal az aprósággal, hogy ötven felett is van élet, és lehet, hogy nem pont olyan, mint amilyet a reklámok sugallnak.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!