Helyreigazítási kérelem, önfényező sajtóközlemények, semmit mondó sajtótájékoztatók csak néhány abból a csokorból, milyen problémákkal küzdenek az újságírók, és mikből kellene nap mint nap hírt gyártaniuk. A másik oldalon azokat a vállalatokat találjuk, amelyek csak a jót és a szépet osztanák meg a nagyérdeművel, s a bakikat vagy a vállalat veszteséges eredményeit mélyen eltitkolnák a nyilvánosság elől. A két oldal között pedig ott áll a kommunikációs ügynökség, amely jó esetben folyamatosan azon munkálkodik, hogy csökkentse a két fél között tátongó űrt.
A meggyőzés mestere
"A pr-cég mediátori szerepet játszik, csatornaként funkcionál a vállalat és a sajtó között" - állítja Németh Sándor, a Capital Communications igazgatója. A pr-es az, aki tompítja a céges önfényezéseket, miközben arra is felhívja a vállalat figyelmét, mire van igény a másik oldalon. Ezen kívül értékeli a cikket, s megpróbálja értelmezni az ügyfél számára, annak érdekében, hogy az ügyfél foglalkozzon a bírálattal és amennyiben szükséges, keressen rá megoldást. "Ügyfélfüggő, ki mennyire fogékony és érti meg, hogy mi a sajtó feladata, és hogy a kritikus észrevételek hitelesíthetik a leírtakat" - véli Dr. Hegyi Gábor, a Capital ügyvezetője.
Az érdekeket nehéz összeegyeztetni, de lehetséges, bár a határmezsgye igen vékony, mennyit engedjen bármelyik fél irányába a kommunikációs ügynökség. Hegyi Gábor szerint nem szabad hibáztatni a vállalatokat, hogy jobb képet festenek magukról, mint a valóság, hisz mindenki erre törekszik, ellenben az ügynökségnek közbe kell tudni lépni. Ott, ahol megvan a bizalmi viszony vállalat és ügynöksége között, ez nem is okoz gondot.
Az ügynökség a cég külső szeme
"Jó egy külső szem, akinek közvetlen kapcsolata van a sajtóval, és objektívebben lát rá a dolgokra, mint a vállalat" - említett egy érvet a kommunikációs ügynökség használata mellett Tihanyi Kinga a Deloitte marketing menedzsere. Emellett az ügynökség kreatív ötletekkel is előállhat, hogy az újságírói igényeknek testhezállóbban feleljen meg a vállalat. A marketing menedzser ilyen kreatív ötletként említette a sajtóvacsorákat, amelyeket már jó néhány éve indított a Deloitte. "Folyamatos megújulásra van szükség, mert amitől korábban a sajtó meghatódott, az idővel elvárt lesz" - tette hozzá Tihanyi Kinga. Ettől függetlenül a bevált ötleteket sem szabad félredobni, pusztán újakat kell felvenni melléjük. Hogy mivel rukkol ki az idei évben a Deloitte és pr-ügynöksége, az még titok.
Az elhangzottakból úgy tűnik, el lehet ásni a csatabárdot ügynökség és újságíró, újságíró és nagyvállalat között, de ezen minden félnek egyformán dolgoznia kell.