Csak két konzorcium indul a Budapest és Kelebia közötti vasútvonal újjáépítését és fejlesztését célzó mega-közbeszerzésen, és mindkettőben van kínai partner, írja a fonodo.reblog.hu.
A blog megkérdezte a projekt koordinálására alapított Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-től (KMV), hogy a közbeszerzési dokumentációt hányan kérték el, hányan jelentkeztek rá, és kik a pályázók. A KMV közlése szerint a dokumentációt 32-en kérték el, pályázni viszont csak ketten pályáztak: egy CRE és egy Strabag–CCCC 2018 nevű konzorcium.
A KMV nem fejtette ki, hogy a konzorciumi nevek mely cégeket takarják. A Strabagot mondjuk nem is kell ragozni, a CCCC-t viszont igen, ez a fonodo szerint akár a China Communications Construction Co., Ltd. szokásos rövidítését is takarhatja. Ez a tőzsdén jegyzett, de többségi állami tulajdonban álló társaság a legnagyobb infrastruktúra-fejlesztő a Kínai Népköztársaságban.
A CRE-ről egyelőre nem tippelgetett a blog, de a KMV nekik küldött közlése szerint „mindkét nemzetközi konzorciumban jelen vannak magyar, európai és távol-keleti gazdasági szereplők is, továbbá komoly szakmai múlttal rendelkező alvállalkozókat vontak be a konzorciumi tagok”, szóval abban is van kínai partner, legalábbis meglepő lenne, ha a távol-keleti jelző valamely más országot takarna.
illusztráció (MTI)
Hogy nincs induló kínai partner nélkül, az a fonodo szerint azért nem meglepő, mert a kínai szakemberekkel kialakított közbeszerzési kiírás sok sajátosságában kifejezetten az ázsiai ország cégeinek kedvező feltételeket tartalmaz. Az Európában megszokottól eltérően nem külön-külön kérnek ajánlatot a megvalósítási tanulmányra, tervezésre, engedélyeztetésre és építésre, hanem a Kínában megszokott módon egy pakkban, illetve szokatlanul nagy összegű a referenciakövetelmény is.
A nem kínai jelentkezőket az tarthatta vissza leginkább az önálló indulástól, hogy a kínai kormány lényegében megakadályozhatja az egész projektet, ha nem a neki tetsző győztest hoznák ki. Egy hozzájuk tartozó bank adja ugyanis a szükséges forrás 85 százalékát, és az ajánlatkérő azt is kikötötte, hogy ha nincs pénz, alá sem írja a szerződést a kivitelezésre, illetve ha már ez megtörtént, akkor érvényét veszti a kontraktus, írja a fonodo.
mfor.hu