4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A feldolgozott tejtermékek és a lekvárok esetében a legalacsonyabb a magyar áruk aránya a magyarországi áruházak kínálatában, a tojásoknál, valamint a tálcás baromfi- és sertéshúsoknál viszont szinte kizárólag hazai termékekből válogathatunk, derül ki egy aktuális tanulmányból. A hazai tulajdonú kereskedelmi láncok általában nagyobb arányban árulnak magyar árut, mint a külföldiek – igaz, az abszolút győztes mégis egy utóbbi kategóriába tartozó lánc, a Match lett. Mfor.hu tudósítás.

A feldolgozott tejtermékek, valamint a lekvárok esetében a legalacsonyabb, a friss húsáruk esetében pedig a legmagasabb a magyar temékek aránya a 12 legnagyobb kiskereskedelmi áruházlánc polcain, derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Hungarikum Szövetség kedden nyilvánosságra hozott felméréséből.

Majdnem minden csirke magyar       

A legnagyobb valószínűséggel a tálcás baromfihús esetében ehetünk magyar terméket - ebben a kategóriában a polcon lévő áruk 98 százaléka volt belföldi a felmérés idején. Szintén 90 százalék feletti arányt mértek a tojás és a tálcás sertéshús esetében.

Relatív magas a hazai áruk aránya a méznél, a zöldség-gyümölcsöknél, valamint a húskészítményeknél, de a tejeknél sem kell kongatni a vészharangot - utóbbiak közül négyből három terméket állítanak elő itthon.



Lényegesen borúsabb a kép a feldolgozott tejtermékek esetében: a joghurtok, kefirek, tejfölök 55,  a sajtok, sajtkészítmények, túrók 54 százaléka készül országhatáron belül. A lista legutolsó helyén a lekvárok, dzsemek találhatók, amelyeknek csak 53 százaléka származik itthonról.

Veri a Match a Coopot és a CBA-t 

Ami az egyes láncok szerinti lebontást illeti, a listát meglepetésre egy nemzetközi lánc, a Match vezeti, amelynél az áruk csaknem 88 százaléka magyar volt a vizsgálat időpontjában.

Nem sokkal maradt le tőlük két magyar tulajdonú lánc, a Coop és a CBA, ahol a polcon lévő áruk 85 százalékán van feltüntetve származási országként hazánk.

A rangsor végén két német tulajdonú diszkontlánc, a Lidl és az Aldi húzza meg magát - a polcaikon található áruknak mintegy kétötöde külföldi.



A Match győzelme ellenére összességében a hazai tulajdonú láncok "magyarabbak" kínálatukat tekintve: míg esetükben 82, a külföldi hátterű boltoknál csak 73 százalék a magyar termékek aránya. Összesítve egyébként négy termékből három volt magyar az áruházak polcain a vizsgált kategóriákban.

A felmérés kitért a fogyasztói viselkedésekre is. Eszerint az elmúlt években mérhetővé vált egy olyan, tíz százaléknál még nem nagyobb szegmens a magyar társadalmon belül, amely keresi a hazai termékeket, és bizonyos határokig el is fogadja a magasabb árat.

Ennek feltétele, hogy a termékben legyen egy számára fontos hozzáadott érték - ez lehet a kiemelkedő minőség, a szokásosnál nagyobb élelmiszerbiztonság, vagy a hazai gazdaság támogatásának igénye.

Magyar - de jobb is?

Az mfor.hu azon kérdésére, mi garantálja, hogy a magyar termékek valóban magasabb minőségűek a külföldieknél, Gyaraky Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium Élelmiszer-feldolgozási Főosztályának vezetője úgy válaszolt: "Biztosíték nincs - maga a fogyasztó a biztosíték, hogy a magyar terméket válassza.”

Dr. Kasza Gyula, a főosztály közkapcsolati osztályának vezetője szerint igenis van minőségi különbség a magyar és külföldi termékek között - előbbiek javára. Utalt egy tavaly készült uniós felmérésre, mely szerint a hazai áruknál kevesebb a fogyasztók által jelzett biztonsági probléma, mint a külföldi áruknál.

Gyaraky Zoltán újságírói kérdésre hozzátette, hogy a magyar temékek arányának növelése az áruházláncokon és a fogyasztókon múlik - előbbiek akkor fogják még inkább előnybe részesíteni azokat, ha lesz, aki megvegye.

Ez pedig, tette hozzá, elsősorban a kommunikáción múlik - a vásárlókban tudatosítani kell, hogy magyar terméket is választhatnak.       

Wéber Balázs

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!