Az OTP támogatási politikájában elsősorban a gyermekeké a főszerep. "Ennek megfelelően támogatjuk életmentő műtétek elvégzését, árva gyereket otthonratalálását, szegény családok megélhetését, tehetséges labdarúgók nevelését" - tette hozzá. A vállalat az üzleti, gazdasági ismeretek széles körű népszerűsítését is feladatának tekinti (főleg a fiatalok körében), erre a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt fektet. A cég drogmegelőzéssel foglalkozó alapítványt is finanszíroz, filozófiája, hogy "minden jó cél mellett" ott legyen.
Vonzóvá teszi a vállalatot
A nagyvállatok az eredményeikből világszerte visszajuttatnak azoknak a közösségeknek, amelyekben hasznuk termelődött. Az Európai Unióban a tőzsdei cégeknek például már külön direktíva írja elő, hogy társadalmi felelősségvállalásukról (CSR - Corporate Social Responsability) jelentést készítsenek.
Beke Zsuzsa, a Richter-Gedeon Rt. pr vezetője az mfor.hu kérdésére elmondta: azon túl, hogy a humanitárius tevékenység jót tesz a vállalat imázsának, ma már a befektetőknél is egyre fontosabb szempont a vállalat társadalmi felelősségvállalása. A Richter például évi többszáz millió forintot költ szponzorációra és mecenatúrára. Elsősorban a vegyész- és orvosképzést, az orvosi műszervásárlást támogatja, de katasztrófák esetén a bajba jutottakat is segíti, készpénzzel és gyógyszeradománnyal. A cégnek két saját alapítványa is van.
Legutóbb a Vöröskereszt közvetítésével a mátrakeresztesi árvízkárosultaknak juttatott 5 millió forintot, de gyógyszerekkel - fájdalomcsillapítóval és poszttraumás készítményekkel - segítette nemrég a beszláni túszdráma károsultjait is. Beke Zsuzsa szerint a CSR valóban közérdekű tevékenység, ezért a médiának nem kellene mostohagyerekként kezelnie a kérdést, hiszen a publicitással nagyobb áldozatok hozatalára is rábírhatja a cégeket (az mfor.hu partnere, az [origo] júliusban indította el Üzleti Etika oldalát, a www.uzletietika.hu-t).
A BB, a Coca-Cola és a MOL is költ
A Budapest Bank a rászorulók megsegítésére például 100, illetve 50 millió forintos alaptőkéjű alapítványokat működtet. A Budapest Bank Budapestért alapítványnak tavaly 10 millió forintot juttatott az intézmény, derül ki a szervezet közhasznú jelentéséből. Így az - négy budapesti közművállalat támogatásával együtt - több mint 30 millió forintot osztott szét a 159 nyertes pályázó civil szervezet és magánszemély között.
Figyelemre méltó, hogy a bank dolgozói önkéntes munkájával is támogatja a civil társadalmat: 1997 augusztusától 2001 júniusáig összesen 140 közösségi programban 3900 önkéntes vett részt. Több ízben ültettek virágokat, facsemetéket, több teherautónyi szeméttől tisztították meg az erdőket, gyűjtöttek már parlagfüvet és avartalanítottak parkokat vadgesztenyefák védelmében.
A Cola-Colánál a társadalmi felelősségvállalásra fordítható költségvetés 100 millió forintos nagyságrendű, melyből 40 százalék jut környezetvédelemre, ugyancsak 40 százalék az aktív, egészséges életmód támogatására, míg 20 százalékot kisebb civil és kormányzati projektek visznek el. A társaság nemrég a II. Nemzetközi Duna Nap rendezvénysorozatát támogatta. A vállalat sport, oktatás, fiatalok és helyi érték témakörben finanszíroz számtalan programot.
A MOL honlapjáról kiderül: többek között a környezettudatos technológiák (fúrás, földalatti gáztárolás) kidolgozóit is felkarolja. Emellett segíti a kimagasló teljesítményt nyújtó sportolók felkészülését és a kiemelkedő kulturális események létrejöttét: évek óta egyengeti például a Szalay Dakar Team útjait.
A cégeknek maguknak is érdekük a közhasznú szervezetek és alapítványok segítése, ugyanis a támogatás egy része leírható az adóból, és természetesen javul társadalmi megítélésük is.
Nagy Vajda Zsuzsa
Csányi: elsősorban gyerekek támogatására költ az OTP
A nagyvállalatok mindegyike támogatja a rászorulókat, az "amerikai nagybácsik" legszívesebben mégis az ágazatukhoz közeli területeken adományoznak. Az OTP a héten tett bejelentése kapcsán az mfor.hu-nak Csányi Sándor elnök-vezérigazgató nyilatkozott a vállalati jótékonyságról.