2002. április 15. 11:00

Mahart csepeli szabad kikötő és Prága között megindult a konténerszállító irányvonat-közlekedés, s ezzel a szabad kikötő lépést tett a komplex közlekedés-logisztikai csomóponttá történő fejlődés útján.

Mahart csepeli szabad kikötő és Prága között megindult a konténerszállító irányvonat-közlekedés, s ezzel a szabad kikötő, valamint a hajózási társaság 50 százalékos tulajdonú leányvállalata, a Mahart Container Center lépést tett a komplex közlekedés-logisztikai csomóponttá történő fejlődés útján. Nemrég a csepeli szabad kikötő is bekerült a logisztikai központok országos hálózatába.

A svéd Maersk Sealand és a holland P & O Nedlloyd közös cége, az ERS (European Rail Shuttle) által működtetett irányvonat a csepeli szabad kikötő és Prága között kétszer egy héten. Importkonténert hoz Hamburg, Bremerhaven és Rotterdam felől, és exportáruval rakott konténereket szállít e tengeri kikötők felé, de felhasználható a hajóstársaságok üres konténereinek gyors átküldésére is. A Mahart Container Center 2001-ben a jelentős közúti és szerényebb vízoldali forgalma mellett vasúton a konténerek 35 százalékát küldte és fogadta. A csepeli szabad kikötő kapacitása alapján akár még bővíteni is képes ezt a szolgáltatási ágát. Az irányvonatokkal további távlatok nyitak meg a Mahart Container Center előtt, ami nemcsak a vasúti forgalom növekedését jelenti, de valószínűleg elősegíti a fejlődést a közúti oldalon is, valamint a remények szerint a hamarosan összekapcsolható a vízi szállítás előnyeivel.

Nem egészen negyed éve a logisztikai központok országos hálózatába a szabad kikötő is bekerült. Az ilyen trimodális áruforgalmi pont – ahol a vízi, vasúti és a közúti szállítás találkozik – a világ minden táján -érthető módon- vonzza a beruházókat, ám a Mahart nem területet vásárolni kívánó ingatlanbefektetőket vár, hanem a külföldi gyakorlathoz hasonló rendszerben szeretné modernizálni a kikötőt. 50-70 éves szerződéseket kötnének, amelyek alapján a beruházók létrehozták a maguk logisztikai központjait, termináljait a területen, a Mahart pedig mint a kikötő üzemeltetője biztosítaná az infrastruktúrát.

Hasonlóra van már példa: 1992-ben kezdte meg a munkát a Mahart és a német Preymesser AG-vel közösen alapított acéláru-átrakó és -raktározó Ferroport Kft., melynek beruházásai meghaladták a 4 milliárd forintot. A Dunatár Kft. 35 évre vette bérbe az úgynevezett petróleumöböl partját és ezzel 2001 áprilisában közel két évtized után újraindult az üzemanyag-forgalom. Az osztrák OMV üzemanyag-hálózat schwechati finomítójából vízen szállítják az üzemanyagot, az idén megközelítőleg 400 ezer tonnát. A szabad kikötő évek óta folyamatosan növeli forgalmát, csupán a hagyományos forgalom (nyersanyagok, faáru, gabona, acél, alumínium) csökken, követve a nemzetközi tendenciákat.

Hitelre van szükséged?

Találd meg a legideálisabb kölcsönt az Mfor és a Bank360 közös kalkulátoraival! Ha kevesebb mint 5 millió forintra van szükséged, tucatnyi kedvező kamatozású személyi kölcsönt hasonlíthatsz össze a Személyi Kölcsön Kalkulátorral. Ha lecserélnéd a régit, vagy megtaláltad álmaid járgányát, egy olcsó autóhitellel akár már néhány napon belül a volán mögé ülhetsz az Autóhitel Kalkulátor segítségével. Nagyobb terveid vannak és több pénz kell? A lakásvásárlásra fordítható hitelek között hatalmasak az eltérések, ilyenkor érdemes csak igazán összehasonlítani az ajánlatokat! 

A Bank360 és az Mfor összegyűjtötte, hogy melyek február legkedvezőbb hitelei:

Ha jól jönne 1,5 millió forint, a Raiffeisen Bankot érdemes most felkeresni, mivel a személyi kölcsön 30 379 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. 3 millió forintra lenne szükséged autóvásárláshoz? A CIB Banknál már 60 654 forintos havi törlesztéssel igényelheted jövedelemérkeztetéssel. Az Erste Banknál igényelhető lakáshitellel pedig 10 millió forintot vehetsz fel 20 éves futamidőre havi 54 712 forintos törlesztőrészlettel.

Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.