3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Rövidesen újabb kínai városban nyit áruházat a Tesco, emellett erősíti jelenlétét Sanghajban is. A távol-keleti országban a nagy áruházláncok közül utolsóként, 2004-ben megjelenő brit cég növekedése meglehetősen nehezen halad, jelenleg mindössze 73 egységet üzemeltet a távol-keleti országban. Összehasonlításul: a lakosságszámot tekintve több mint százszor kisebb magyar piacon több mint kétszer ennyi Tesco működik.

Újabb kínai városban, az ország keleti részében található Ninghajban nyit üzletet a Tesco, jelentette az amerikai Scottrade egy helyi lapra hivatkozva. Az áruház a tervek szerint szeptembertől üzemel majd, és a tizenegyedik egység lesz Zhejiang tartományban.      

Szintén szeptemberben nyit új egységet a brit áruházlánc Kína egyik legnagyobb gazdasági központjában, Sanghajban, így 19-re növekszik majd a városban található Tesco-áruházak száma. A 18 ezer négyzetméteres bolt összesen 20 ezer fajta terméket árul majd, köztük saját márkás árukat is.    

A Tesco Kínában: öt év, 73 üzlet

A brit áruházlánc még 2004-ben jelent meg a kínai piacon, amikor - mintegy 260 millió dolláros invesztícióval - közös vállalatot alapított a 25 áruházat működtető helyi Ting Hsin International Grouppal. A közös cégben a Tesco kezdetben 50 százalékos tulajdonnal rendelkezett, 2006-ban azonban 90 százalékra növelte részét. Jelenleg két branddel, a Tesco Legou-val és a Value-val van jelen az ottani piacon.

Ami a terjeszkedési stratégiát illeti, az áruházlánc elsősorban Kína keleti részét (Sanghaj), északi területeit (Peking) és déli vidékét (Guangzhou) célozta meg, az elmúlt pár évben pedig ezen régiók kisebb városaiban is próbálta megvetni a lábát. Ebbe a sorba tartozik a ninghaji áruháznyitás is. 

A társaság saját közlése szerint 2008 végén 22 városban 17 600 alkalmazottat foglalkoztatva 58 áruházat működtetett a távol-keleti országban, amelyeket hetente 3 millió vevő látogatott. Az egységek száma azóta 73-ra emelkedett, ebből 67 szupermarket.

Összehasonlításul: a társaság Magyarországon ennél jóval nagyobb erőkkel van jelen. Pillanatnyilag több mint 150 egységet működtet - ebből 96 hipermarket, 28 szupermarket, 5 expressz-áruház és 26 S-market -,  a munkavállalók száma pedig eléri a 22 ezer főt. A cég tavaly 602 milliárd forintos forgalmával vezette az élelmiszerláncok hazai rangsorát. 

A Tesco júniusban azt is bejelentette, hogy az egymilliós lakosú Fushun városban felépíti első bevásárlóközpontját, mely a hipermarket mellett edzőtermet, éttermi részleget és ötszáz lakást is magába foglal majd. A brit Times szerint a létesítményt még négy hasonló követi majd Kínában, ha pedig sikeres lesz a projekt, további tizennégy Tesco bevásárlóközpont jöhet létre a távol-keleti országban.  

Kínai láncok uralják a piacot

A nagy élelmiszer-áruházláncok közül a francia Carrefour, a német Metro és az amerikai Wal-Mart is a Tesco előtt jelent meg Kínában.

Utóbbi társaság 2006-ban egy egymilliárd dolláros üzlet keretében megállapodott egy tajvani hipermarketlánc, a Trust-Mart 35 százalékának megvételéről, amely révén a kínai kiskereskedelmi piac legnagyobb külföldi szereplőjévé vált.

A külföldi láncok nyomulása ellenére - korábbi elemzések szerint - Kína kiskereskedelmét még mindig egyértelműen kínai üzletláncok uralják. A piac nagyságát a Euromonitor kutató cég néhány évvel ezelőtt 500 milliárd dollárra becsülte.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!