Nincs könnyű dolga a Magyar Turizmus (MT) Zrt.-nek, ha marketingre adja a fejét, kezdte mondandóját Kelecsényi Ágnes. Egy olyan speciális terméket (Magyarország teljes turisztikai kínálatát) próbálnak ugyanis attraktívvá tenni, amelynek jellegét a piac szereplői határozzák meg.
Félmillióan töltötték le a filmet
Mielőtt az ominózus, csónakszexbe torkolló filmről beszélt volna (amelyben egy férfi a Balaton hullámain követ el házasságtörést), leszögezte: az csak pici szelete a Balaton-kampánynak, és kizárólag a hazai piacra készült. Ezt azért tartotta fontosnak megjegyezni, mert a média többször is úgy emlegette a filmet, mint egy hazánkat külföldön népszerűsíteni kívánó alkotást.
Pedig a csak interneten terjesztett Balatoni nyár című filmet, amelyet 518 504-en töltöttek le közvetlenül a freewebről, a 20-30 éves hazai korosztálynak szánták. Azoknak a fiataloknak, akiknek kutatásaik szerint nincs érzelmi kötődésük a tóhoz, s az úttörőtáborok és SZOT-üdülők megszűnésével, valamint a külföldi desztinációk népszerűsödésével kimaradt életükből a balatoni nyaralás. Őket akarták a megújult Balaton-honlapra és végül a vízpartra csalogatni egy-egy hosszabb hétvégére.
A siker jelentős, a weboldal látogatottsága júliusban 40-szeresére, augusztusban 20-szorosára nőtt. Azt viszont nem tudta megmondani a marketing vezérigazgató-helyettes, hogy a megcélzott csoportot találták-e el a reklámmal.
Tudatosan provokáltak
"A kampányt nem kinevették, hanem nevettek rajta, ami nagyon nagy különbség" - fogalmazott Kelecsényi Ágnes. Szerinte speciális rétegnek készült filmről van szó, amihez provokatív eszközt választottak. Ha az animáció nem lett volna provokatív, tovább sem küldik.
Ugyan a kezdeti felháborodásban még azt is a Magyar Turizmus Zrt. szemére vetették, hogy állami pénzen csábít házasságtörésre, később csitultak a kedélyek, az eredmények pedig talán a kétkedőket is meggyőzik. Végleges adatokkal a szakértő még nem szolgált, de az előzetes statisztikák szerint 10-15 százalékkal nőtt a belföldi forgalom a kereskedelmi szálláshelyeken, s a szeptember-október hónapban szokásos visszaesés is elmaradt az idén.
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Ismét felfedeztük Kelet-Magyarországot
Az SCD Csoport százmilliárdot fektet be a Balatonba
Turizmus 2006: borús kilátások