A Mitsubishi állítólag valótlan adatokat tett közzé a külföldön is értékesített i-MiEV elektromos autója fogyasztásáról, illetve nem a japán szabványnak megfelelő mérési eljárást alkalmazott más, egyebek között az RVR, az Outlander és a Pajero modellek fogyasztásának a megállapítására - számolt be pénteken a japán Sankei napilap.
A Mitsubishi szerint viszont a járművek légellenállásának és az abroncsok gördülési ellenállásának mérésére az Egyesült Államokban alkalmazott módszerről van szó, ami csak minimális eltérést mutathat a járművek üzemanyag-fogyasztásában a Japánban elfogadott módszerhez képest.
Ezek voltak az elmúlt évek legnagyobb vállalati botrányai
Az ügy előzménye, hogy a Mitsubishi a héten szerdán ismerte be, hogy négy, kizárólag Japánban forgalmazott kisautó modelljénél a tényleges fogyasztási értékeknél 5-10 százalékkal alacsonyabb gyári fogyasztási adatokat adott meg. A 625 ezer érintett modellből a Mitsubishi 468 ezret a Nissan számára gyártott.
A japán közlekedési minisztérium alá tartozó illetékes hatóság emiatt csütörtökön házkutatást tartott a Mitsubishi központjában. Isii Kejicsi közlekedési miniszter pedig együttműködésre szólította fel az autógyárat a vizsgálatokban az ügy terjedelmének pontos felmérése érdekében, mivel az az egész japán autóiparral szemben megingathatja a közvélemény bizalmát. A miniszter megjegyezte, hogy a Mitsubishinek meg kellene fontolnia az érintett autók visszavásárlásának a lehetőségét.
A pénteken médianyilvánosságot kapott újabb tesztelési anomáliákkal kapcsolatban a minisztérium részéről felvetődött annak lehetősége is, hogy az ügyben érintett elektromos autóra adott állami vásárlási kedvezményt is vissza kellene fizetnie a Mitsubishinek.
A National Highway Traffic Safety Administration, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal adatszolgáltatásra szólította fel pénteken a Mitsubishit az Egyesült Államokban forgalmazott modellek fogyasztására vonatkozóan. Szerdán, amikor a kisautók valótlan fogyasztási adatait a Mitsubishi elismerte, a részvény árfolyama tizenöt százalékkal, csütörtökön húsz százalékkal, pénteken pedig tizenhárom százalékkal esett. A Mitsubishi így három nap alatt 3,2 milliárd dollárt veszített piaci tőkeértékéből.
Pénteken a Standard & Poor's hitelminősítő figyelőlistára helyezte a Mitsubishi hosszú lejáratú adósságának besorolását a leminősítés kilátásával. "A teszteredmények meghamisítása valószínűleg negatív hatással lesz az eladásokra" - indokolta döntését az S&P, megjegyezve ugyanakkor, hogy az ügy hátrányos pénzügyi következményeit a Mitsubishi jó pénzügyi helyzetének köszönhetően valószínűleg minden nehézség nélkül fel fogja tudni dolgozni. Az évente több mint egymillió autót értékesítő Mitsubishi a jövő héten szerdán teszi közzé 2015-ös eredményét. Előrejelzésében 125 milliárd jen (1,1 milliárd dollár) működési eredményt helyezett kilátásba.
MTI