Október 25-én a Singapore Airlines kötelékében kereskedelmi forgalomba áll az A380-as. Az óriásgép első útja Szingapúrból Sidneybe vezet majd, ahonnan másnap tér vissza az ázsiai városba. A szűzjárat jótékonysági célokat szolgál: az internetes árverésen elkelt jegyek bevételén egy szingapúri jótékonysági intézmény, két sidneyi gyermekkórház és az "Orvosok határok nélkül" segélyszervezet osztozik majd.
Minden jegy elkelt
A menetrend szerinti közlekedést október 28-án kezdi meg az A380-as, 2008 első negyedévétől pedig a London-Szingapúr vonalon is bevetik. Mindkét szakaszon napi három járat közlekedik, amelyből egyet A380-as, kettőt pedig Boeing 747-es fog teljesíteni. A két gépre szóló jegyárak - a legmagasabb osztályt leszámítva - megegyeznek.
Az érdeklődés nagyságát jelzi, hogy az A380-as novemberi járataira már minden jegy elkelt, mondta el csütörtöki sajtótájékoztatóján Budapesten Casey Ow Yong, a Singapore Airlines közép-és kelet-európai piacokért felelős vezetője.
De miért is kelt ekkora őrületet az A380-as startja (nem számítva a pr-gépezet áldásos tevékenységét)? Először is paraméterei önmagukért beszélnek: 73 méteres hosszával, 25 méteres magasságával és 78,9 méteres fesztávolságával gyakorlatilag egy egész focipályát képes lenne lefedni. A kétszintes gép csaknem ötven méter hosszú utaskabinjában minden eddiginél több, akár 853 utas is elfér, legalábbis ha a légitársaság csak turista osztállyal rendelkező gépet rendel.
Repülés dupla ágyban
A Singapore Airlines inkább a "kevesebb, de jobb" megoldást választotta. A cég által rendelt A380-asban "mindössze" 431 ülőhely található, viszont a 399 fős turista osztály mellett egy hatvan utas befogadására alkalmas business részleg, valamint 12 lakosztály is helyet kapott. A komfortfokozat-különbséget jól érzékelteti, hogy míg a turistáknak csak 48, addig az üzleti osztályon utazóknak 87 centiméter széles szék jár, a lakosztályra befizetők pedig privát kabinban, akár dupla ágyban is végighempereghetik az utat.
Igaz, aki utóbbira vágyik, annak lényegesen mélyebben kell a zsebébe nyúlnia, mint az egyszerű utazónak. Míg a turistaosztályon - illetékek nélkül, szingapúri átszállással - már 250 ezer forintért is lehet repülni a Budapest-Sidney szakaszon, addig a lakosztályt választóknak 3,6 millió forintot kell kicsengetniük. (Ha az A380-as helyett a Boeing 747-est választják, akkor 3,2 millió forintra csökken az ár.)
Ezer milliárd forintos befektetés
A lakosztály őrült árai olyan szempontból érthetőek, hogy a cég minél előbb szeretné megtérülve látni befektetését. A megrendelt 19 gép listaára - beleértve a motorokat és alkatrészeket is - összesen 5,7 milliárd dollár (ezer milliárd forint).
A listaáron egyenként 319,2 millió dollárba (56 milliárd forintba) kerülő A380-asokra eddig 165 fix megrendelés érkezett. A legnagyobb vevő messze az arab Emirates: a 47 repülő listaáron összesen 15 milliárd dollárba (2600 milliárd forintba) került.
Az Airbus egyébként nemrég bejelentette, hogy a jövőbeni vevők csak emelt áron juthatnak hozzá az óriásgéphez. Tom Enders, a cég vezére a Financial Times Deutschlandnak úgy nyilatkozott: lassan elindul a megrendelések második hulláma, ami felgyorsíthatja az A380-as projekt megtérülését.
Az óriásgépnek a kifejlesztése a 2000-ben tervezettnél négy milliárd dollárral többe, összesen 14 milliárd dollárba (2500 milliárd forint) került. A horribilis költségek ellenére Enders biztos abban, hogy hosszútávon megtérül majd a befektetés. Ehhez egyébként az szükséges, hogy a monstrum legalább harminc éven keresztül uralja a piacot. 2008-ban a tervek szerint 13 darab A380-as fog elkészülni, 2010-től pedig már az eredetileg tervezett ütemben zajlik majd a gyártás: havonta négy gép fog kigördülni a gyárakból.
További késések lehetnek
A projekt eddig mindenesetre korántsem a terveknek megfelelően alakult. A Singapore Airlines például a tervezettnél másfél évvel később kapta meg az első A380-ast, egyes légitársaságok esetében pedig két évvel csúszik a leszállítás. Enders egyébként a Spiegelnek adott interjújában maga is elismerte, hogy a kitűzött időhatárok betartása "nagy kihívás" a cégnek, így további késések lehetségesek.
A technikai problémák miatti késlekedés - a bevételkiesés és a légitársaságoknak fizetendő kártérítések révén - 2010-ig előreláthatólag 6,3 milliárd euró kárt okoz a cégnek, amely emiatt Power 8 néven takarékossági csomagot hirdetett meg. Ennek részeként mintegy tízezer állás megszüntetésére készül, emellett néhány gyárát is el kívánja adni.
W. B.
Menedzsment Fórum