5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Öt nap múlva elindul első kereskedelmi útjára a világ legnagyobb utasszállító-repülője, az A380-as. A luxust a végletekig fokozó gép leszállítása több légitársaságnál is másfél-két évet csúszik, ami összesen 6,3 milliárd eurós kárt okoz a gyártó Airbusnak. Az első járatokra magyarok is foglaltak maguknak helyet. Mfor.hu háttér.

Október 25-én a Singapore Airlines kötelékében kereskedelmi forgalomba áll az A380-as. Az óriásgép első útja Szingapúrból Sidneybe vezet majd, ahonnan másnap tér vissza az ázsiai városba. A szűzjárat jótékonysági célokat szolgál: az internetes árverésen elkelt jegyek bevételén egy szingapúri jótékonysági intézmény, két sidneyi gyermekkórház és az "Orvosok határok nélkül" segélyszervezet osztozik majd.

Minden jegy elkelt

A menetrend szerinti közlekedést október 28-án kezdi meg az A380-as, 2008 első negyedévétől pedig a London-Szingapúr vonalon is bevetik. Mindkét szakaszon napi három járat közlekedik, amelyből egyet A380-as, kettőt pedig Boeing 747-es fog teljesíteni. A két gépre szóló jegyárak - a legmagasabb osztályt leszámítva - megegyeznek.

Az érdeklődés nagyságát jelzi, hogy az A380-as novemberi járataira már minden jegy elkelt, mondta el csütörtöki sajtótájékoztatóján Budapesten Casey Ow Yong, a Singapore Airlines közép-és kelet-európai piacokért felelős vezetője.

De miért is kelt ekkora őrületet az A380-as startja (nem számítva a pr-gépezet áldásos tevékenységét)? Először is paraméterei önmagukért beszélnek: 73 méteres hosszával, 25 méteres magasságával és 78,9 méteres fesztávolságával gyakorlatilag egy egész focipályát képes lenne lefedni. A kétszintes gép csaknem ötven méter hosszú utaskabinjában minden eddiginél több, akár 853 utas is elfér, legalábbis ha a légitársaság csak turista osztállyal rendelkező gépet rendel.

Repülés dupla ágyban

A Singapore Airlines inkább a "kevesebb, de jobb" megoldást választotta. A cég által rendelt A380-asban "mindössze" 431 ülőhely található, viszont a 399 fős turista osztály mellett egy hatvan utas befogadására alkalmas business részleg, valamint 12 lakosztály is helyet kapott. A komfortfokozat-különbséget jól érzékelteti, hogy míg a turistáknak csak 48, addig az üzleti osztályon utazóknak 87 centiméter széles szék jár, a lakosztályra befizetők pedig privát kabinban, akár dupla ágyban is végighempereghetik az utat.

Igaz, aki utóbbira vágyik, annak lényegesen mélyebben kell a zsebébe nyúlnia, mint az egyszerű utazónak. Míg a turistaosztályon - illetékek nélkül, szingapúri átszállással - már 250 ezer forintért is lehet repülni a Budapest-Sidney szakaszon, addig a lakosztályt választóknak 3,6 millió forintot kell kicsengetniük. (Ha az A380-as helyett a Boeing 747-est választják, akkor 3,2 millió forintra csökken az ár.)

Ezer milliárd forintos befektetés

A lakosztály őrült árai olyan szempontból érthetőek, hogy a cég minél előbb szeretné megtérülve látni befektetését. A megrendelt 19 gép listaára - beleértve a motorokat és alkatrészeket is - összesen 5,7 milliárd dollár (ezer milliárd forint).

A listaáron egyenként 319,2 millió dollárba (56 milliárd forintba) kerülő A380-asokra eddig 165 fix megrendelés érkezett. A legnagyobb vevő messze az arab Emirates: a 47 repülő listaáron összesen 15 milliárd dollárba (2600 milliárd forintba) került.

Az Airbus egyébként nemrég bejelentette, hogy a jövőbeni vevők csak emelt áron juthatnak hozzá az óriásgéphez. Tom Enders, a cég vezére a Financial Times Deutschlandnak úgy nyilatkozott: lassan elindul a megrendelések második hulláma, ami felgyorsíthatja az A380-as projekt megtérülését.



Az óriásgépnek a kifejlesztése a 2000-ben tervezettnél négy milliárd dollárral többe, összesen 14 milliárd dollárba (2500 milliárd forint) került. A horribilis költségek ellenére Enders biztos abban, hogy hosszútávon megtérül majd a befektetés. Ehhez egyébként az szükséges, hogy a monstrum legalább harminc éven keresztül uralja a piacot. 2008-ban a tervek szerint 13 darab A380-as fog elkészülni, 2010-től pedig már az eredetileg tervezett ütemben zajlik majd a gyártás: havonta négy gép fog kigördülni a gyárakból.

További késések lehetnek

A projekt eddig mindenesetre korántsem a terveknek megfelelően alakult. A Singapore Airlines például a tervezettnél másfél évvel később kapta meg az első A380-ast, egyes légitársaságok esetében pedig két évvel csúszik a leszállítás. Enders egyébként a Spiegelnek adott interjújában maga is elismerte, hogy a kitűzött időhatárok betartása "nagy kihívás" a cégnek, így további késések lehetségesek.

A technikai problémák miatti késlekedés - a bevételkiesés és a légitársaságoknak fizetendő kártérítések révén - 2010-ig előreláthatólag 6,3 milliárd euró kárt okoz a cégnek, amely emiatt Power 8 néven takarékossági csomagot hirdetett meg. Ennek részeként mintegy tízezer állás megszüntetésére készül, emellett néhány gyárát is el kívánja adni.               

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!