Az RTL Klub 2015-ben feledtetni tudta az egy évvel korábbi kisiklását, és ismét növelte az árbevételét, amely 25,6 milliárd forint lett. Ez ugyan a korábbi rekordoktól messze elmarad, ám a 2014-es árbevételhez képest közel 20 százalékkal magasabb. Igaz, a társaság beszámolójának kiegészítő melléklete azt is megjegyzi, hogy miközben az értékesítés nettó árbevétele elsősorban reklámtevékenységből származik, 2015-ben az RTL Klub reklámideje mellett más csatornákét is értékesítették. Így a tavalyi évben a Magyar RTL Televízió Zrt-nek a Muzsika TV, RTL II, RTL+, Cool, Film+, Film+2, Sorozat+ csatornák reklámidejének értékesítéséből is származott bevétele.
Árnyalja a képet, ha az RTL-csoporthoz tartozó reklámértékesítéssel foglalkozó vállalkozás, az R-Time Kft. eredményeit összevetjük a fentiekkel. A sales house beszámolója szerint 7 kábelcsatorna reklámidejének értékesítése került ki a társaság portfóliójából, így az árbevétel jelentős mértékben lecsökkent. Számokban kifejezve 4 milliárdos visszaesést láthattunk az R-Time esetében (6,9 milliárddal szemben 1,9 milliárd forintos árbevétele volt), így sarkítva a történéseket azt láthattuk, hogy 4 milliárd forintot „átcsatornáztak” a Magyar RTL Zrt-hez.
Az RTL Klubnál a növekvő árbevétel egyébként növekvő ráfordításokkal is járt. Igaz azt a vállalkozás vezetői is hangsúlyozták korábban, hogy a csatorna biztos lábakon áll, így megengedheti magának a kísérletezést, és tisztában vannak vele, hogy nem minden új műsor lesz rögtön sikeres. Ami lefordítva annyit tett, hogy a magyar viszonyok között drágább produkciókba is beruháztak, még ha ezeknek a műsoroknak a nem is várható akkora nézettsége, ami megtérülést hozna. A számok nyelvén mindez: 2014-ben 16,7 milliárd forint anyag jellegű ráfordításuk volt, míg 2015-ben ez 21,6 milliárd forintra ugrott, bár a beszámoló nem részletezi, de a korábbi információk alapján feltételezhető, hogy a részben külső gyártásban készülő, illetve vásárolt műsorok (filmek, sorozatok) költségeit takarja ez a tétel. A személyi jellegű ráfordítások eközben gyakorlatilag szinten maradtak, hiszen a 3,66 milliárdos költség 20 millióval haladta meg az egy évvel korábbit.
Az eredményeket javította a növekvő árbevétel mellett két tényező is. Egyrészt félmilliárd forinttal kevesebb volt az értékcsökkenési leírás 2015-ben, mint egy évvel korábban. Másrészt a reklámadó is a tervezettnél kisebb lett. A magyar médiában a legnagyobb mértékben az RTL-t sújtó közteherre 2014-ben 1,54 milliárdot kellett befizetniük, míg tavaly "már csak" 940 millió forintot.
Sztárok, akik haláluk után is milliókat kerestek
A cég mérleg szerinti eredménye az egy évvel korábbi 1,8 milliárdos veszteséggel szemben 2015-ben 420 millió forint nyereség lett. Nagy meglepetés lenne, ha ez az idei évben nem növekedne számottevően, a vállalat ugyanis komoly bevételekre számíthat a kábelszolgáltatóktól. Egy néhány hete megjelent kormányrendelet szerint az RTL Klub és a TV2 is élhet (és él is) azzal a jogával, amit a médiatörvény a digitális átállás befejezése óta garantált nekik, vagyis díjat szedhetnek a műsorukért a terjesztőktől.
A médiahatóság év elejei számai szerint Magyarországon 3,4 millió előfizetéses televíziós szolgáltatást vesznek igénybe, és várhatóan döntő többségüknek a csomagjába bekerül majd a két kereskedelmi csatorna. Miután napvilágot látott mind az RTL, mind a TV2 által kért összeg, számszerűsíteni is lehet a várható bevételeiket. A médiavállalatok által közétett árak szerint az RTL Klub műsoráért havi 135 forintot kell majd előfizetőnként a kábelszolgáltatóknak kifizetni, míg a TV2 esetében a kedvezményes ár havi 150 forintra jön ki. Mindez azt jelenti, hogy a mindkét vállalakozás esetében éves 6 milliárd feletti pótlólagos bevételt jelent. Az eddig eltelt hónapok miatt ez idén 3-3,5 milliárdot jelenthet az RTL Klub, illetve a TV2 számára. Ugyanakkor, míg ez az RTL-nél kvázi nyereség lesz, addig a TV2 számára a túlélést jelentő forrás lehet majd. Utóbbi csatorna ugyanis a tavalyi esztendőt is vaskos mínusszal zárta.
mfor.hu