4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nagyjából bejött a számításunk, miszerint az Uber a hazai pénztárcának a taxisokénál jóval barátságosabb árakon startol.

450 helyett 300 forintos alapdíjjal, 280 helyett 130 forintos kilométerkénti tarifával és 70 helyett 25 forintos percdíjjal startol az Uber Budapesten. Ugyanakkor a fővárosi taxisok között ismeretlen 400 forintos minimális díjjal és 600 forintos lemondási pénzzel is számolni kell, amely utóbbi alól a cég működési elvéből kiindulva nem lehet kibújni. Ezek alapján jól tippeltünk korábbi cikkünkben, hogy az új szolgáltatás komoly fejfájást okoz majd a budapesti személyszállítási szolgáltatóknak.

A cég honlapja szerint itthon egyelőre csak az Uber X indult útnak, amely a Suzuki Ignistól kezdve a Skoda Octavián keresztül egészen a Mercedes C-osztályig bármit jelenthet.

Az Uber számos városban kiváltotta a taxisok nemtetszését, ez persze Budapesten sincs másként. A 444.hu által megszólaltatott Metál Zoltán szerint  "heteken belül módosulhat a 2012-ben elfogadott vonatkozó törvény személyszállításról és fuvarozásról szóló része, ami végleg illegálissá tenné az Ubert". Az Országos Taxis Szövetség vezetője a portálnak elmondta, „hogy jelenleg még a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium próbál ellenjavaslatokat tenni a szabad szolgáltatások mellett érvelve, de ő mégis bízik benne, hogy az Uber tevékenykedését lehetetlenné tevő törvény hamarosan megszületik.”

A taxisok - nemcsak Magyarországon - azzal érvelnek, hogy az engedély nélkül fuvarozó Uberesek komoly előnyt élveznek velük szemben. Egy enélkül dolgozó fuvaros azonban elesik minden olyan előjogtól, amely a „hagyományos” taxisokat megillet. Ilyen például a buszsáv és a drosztok használata, vagy a behajtási lehetőségek olyan területekre, ahova fehér rendszámos kocsival nem lehet. Ez egyébként komoly hátrányt jelenthet majd az Uber használóinak, hiszen a dugóban araszoló autókban bizony pörögni fognak a percdíjak.

Az mfor.hu-nak sikerült elérnie Patrick Studener-t, a cég szóvivőjét, aki szerint az Uber bevezetésével mindenki nyerni fog. Nem csak a fokozódó verseny miatt, hanem azért is, mert a cég megjelenésével egyre inkább nőhet azok száma, akik a saját autó helyett alternatív közlekedési módokat választanak, ez pedig nem csak az Uber sofőrjeinek, de a taxisoknak is kedvező lehet. 

Adózási kérdések

Komoly dilemma elé állíthatja az adóhatóságot is, hogy miként fogja beszedni az Uber sofőröktől a bevételüket terhelő adókat. Azt tudjuk, hogy a viteldíj a központba fut, illetve onnan emelik le az utasok kártyáiról az útiköltséget, amelynek 80 százaléka a sofőré, 20 pedig a cégé. A kérdés, hogy ki lesz az adóalany, az Uber talál-e majd kiskapukat és ha rendesen adózik, akkor vajon megéri-e majd a szolgáltatás a sofőröknek ilyen alacsony díjak mellett.

Az adózás kapcsán Patrick Studener azt mondta, hogy az Uber működése pont a készpénzforgalom kizárása miatt jóval átláthatóbb, mint a hagyományos taxizás esetében, ahol még mindig nagy a nem elektronikus fizetések aránya. Az sofőrök pedig ugyan úgy vallják be bevételüket az adóhatóságnak, ahogy más foglalkozást űzők a helyi szabályoknak megfelelően. A szóvivő szerint az Uberben az a jó, hogy lehet részmunkaidőben is űzni akár egy főfoglalkozás mellett, így mellékkeresetként nem helyezi nyomás alá a sofőröket, hogy ha nincs elég fuvarjuk, akkor nem jönnek ki hó végén.

A közösségi fuvarozás kapcsán az Adó Online korábban már megkérdezte a NAV-ot, hogy milyen közteherviselési kötelezettségek terhelik a cégeket és a sofőröket. A Budapesten már működő, az Uberhez hasonló Wundercarral kapcsolatban az adóhatóság azt válaszolta, hogy a "rendszerben a sofőr elsődlegesen saját úti célja elérése érdekében utazik. Utas felvétele esetén a szolgáltatáshoz esetlegesen kapcsolódhat díjfizetés, mivel a honlap szerint a szolgáltatásért nem kötelező fizetni. Az így szerzett jövedelem egyéb jövedelemnek minősül, amellyel összefüggésben tekintettel a saját használat elsődlegességére, a bevétel nem csökkenthető. Az egyéb jövedelmet 16 százalék személyi jövedelemadó és 27 százalék egészségügyi hozzájárulás terheli. Tekintettel arra, hogy kifizető hiányában a jövedelem bevallására, az szja és az eho megfizetésére a magánszemély köteles, a bevétel 78 százalékát kell jövedelemként figyelembe venni. Azon magánszemélyeknek, akik egyéb jövedelmet szereznek és vallanak be szja-bevallásukban, nem kell adószámmal rendelkezniük. Egyéb engedélyekről az adóhivatal nem tud felvilágosítást adni”.

Arra egészen biztosan lehet számítani, hogy ha a közösségi fuvarozás elterjed Magyarországon is, akkor az adóhatóság mindent megtesz majd annak érdekében, hogy ne hagyja a sofőröket a szürke vagy fekete zónában, már ami az adózást illeti. 

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!