2p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Rutineljárásnak nevezte kedden az MTI érdeklődésére az Európai Bizottság szóvivője, hogy Brüsszel azt várja a magyar illetékesektől, nézzenek utána a Malév fölötti ellenőrzési jogok kérdésének, tisztázandó, hogy a légitársaság uniós cégnek minősülhet-e.

Michele Cercone, a brüsszeli bizottság közlekedésügyi szakterületének a szóvivője arra a sajtóértesülésre reagált, miszerint az unió végrehajtó testülete kapcsolatba lépett a magyar hatóságokkal, és arra vár tőlük választ, mennyiben tekinthető a Malév uniós légitársaságnak, hiszen a kormány eladta az abban való részesedés 99,95 százalékát az AirBridge nevű magyar cégnek, amely az orosz AiRUnion-KrasAir nevű holdinghoz tartozik.

Az erről szóló internetes médiabeszámoló szerint a magyar sajtó rendszeresen orosz ellenőrzés alatt álló cégnek minősíti a Malévet.

A beszámoló idézett egy brüsszeli bizottsági illetékest, aki szerint amennyiben egy légitársaság tulajdonlása több mint 49 százalékban nem uniós érdekeltségű, és a cég ténylegesen nem uniós érdekeltség ellenőrzése alatt áll, akkor nem tekinthető közösségi - uniós - szállító cégnek, és így nem részesülhet az egységes európai piac előnyeiből. Az illetékes hozzátette: egyes vállalatok olyan különleges konstrukcióban működnek, amellyel eleget tesznek a fenti EU-követelménynek, de azt nem tudta megmondani, hogy a Malév esete is ilyen-e.

Cercone az MTI-nek adott válaszában azt emelte ki, hogy a magyar hatóságokkal való kapcsolatfelvétel nem különleges, egyedi jellegű eset.

"A Bizottság nem kifejezetten a Malév ügyét vizsgálja, csupán alkalmazza a szabályokat, és azt várja a nemzeti hatóságoktól, hogy ellenőrizzék a légitársaság feletti tényleges ellenőrzés kérdését. Ez olyan feladat, amit minden hasonló esetben rendszeresen elvégez a Bizottság" - mondta a szóvivő.

Megerősítette, hogy amennyiben egy uniós légitársaság tárgyalást folytat egy nem uniós légitársasággal, akkor bizonyítania kell saját nemzeti hatóságának, hogy ő maga legalább 51 százalékban EU-személy vagy EU-testület tulajdonában és ellenőrzése alatt áll. Ellenkező esetben elveszti az EU belső piacához való tartozásból fakadó előnyöket, hiszen harmadik országbeli légitársaságnak minősül.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!