5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy interim menedzser soha nem fog arra panaszkodni, hogy unalmas a munkája, hiszen folyamatosan új és új iparágakat ismerhet meg. Ugyanakkor éppen ez jelenti a nehézségét is, mert az interim karriert választók állandó megújulásra kell, hogy képesek legyenek. Interjú Koncz Péter interim menedzserrel.

Koncz Péter

Miért, hogyan és milyen háttérrel kezdte el az interim menedzseri pályát?

Az egyetem elvégzése utáni első évtizedben tudományos kutató voltam a Közgazdasági Egyetem szociológia tanszékén és ezzel párhuzamosan egy üzleti vállalkozásban is részt vettem. Utána USA-ban elvégeztem egy MBA képzést, ami lehetővé tette, hogy a Matáv csoportban vállalati tervezés, kontrolling területeken vezető legyek. Egy négyéves macedón megbízás után, amely során az ottani T-Mobil CFO (pénzügyi vezető) tisztségét láttam el CRM tanácsadásba kezdtem, mint szabadúszó.

Egyik angol kollégám ismertetett meg az "interim menedzsment" fogalmával egy közös munkánk kapcsán. Ekkor egy speciális projekt során kellett interim feladatot végeznem. Egyszerű kíváncsiságból kutatni kezdtem magyar interim menedzsment cégek után, és így találtam rá annak idején a HIM Kft.-re, illetve jelenleg a TT Interim Managementre. Jelenleg már két komoly, különböző iparágat lefedő feladaton vagyok túl. Röviden a heterogén szakmai érdeklődés, a vezetői gyakorlat és az új iránti vonzódás vitt az interim menedzser pályára.

Véleménye szerint miben különbözik az interim menedzser a fix alkalmazású vezetőtől?

A lényeg a hozzáállásban van: az interim menedzser sokkal inkább partner, aki az ügyfele problémájának szakszerű megoldására fókuszál. A feladatra koncentrál, nincsenek egyéni karrier szempontjai. A sikeres interim karrier a sok befejezett megbízásból áll elégedett megbízókkal.

Az interim menedzser sokszor a feladatra túlképzett, de éppen ez biztosítja, hogy az első munkanapján megérkezése után néhány órával már teljes kapacitással dolgozik, mivel az adaptációs idő minimális.

Az interim menedzsernek teljesen felkészültnek kell lennie a gyors, barátságos és elegáns távozásra. Ugyanakkor, ha egy eltervezett befejezés mégis meghiúsul, akkor az ügyfele érdekeit a sajátja elé helyezve, szabadságot, utazási terveket, családi programot felborítva, tovább kell szolgálnia.

Milyen felkészültséggel rendelkezzen egy interim menedzser, hogyan lehet erre a pályára készülni?

Mindenekelőtt az adott szakmát, szakterületet a legmagasabb szinten kell művelni, több nyelven és több kultúrában. Éppen ezért a vezetői interim feladat ellátáshoz legalább tíz éves vezetői gyakorlat szükséges.

Emellett nyitottnak kell lenni az újra: az ismeretlentől nemhogy félni kell, hanem keresni a felfedezendőt, a megoldandót. Fontos az önállóság, a gyors, de tájékozottsággal megalapozott döntések meghozatalának képessége.

Nem szabad megijedni a munkakörváltástól sem. Nekem komoly kihívás volt a laza egyetemi kutató és kisvállalkozó létformát felcserélni a feszes, öltönyös menedzser szerepre, majd átállni a tanácsadó oldalra.

Mik az interim menedzsment munka előnyei és hátrányai?

Az interim menedzsmentben nagy izgalmat jelent, ahogy egy interim megbízás "beüt". Ha éppen az Adrián ülök egy hajón, és jön a hívás a kérdéssel, hogy szabad vagyok-e éppen, mert volna egy feladat, akkor ott azonnal dönteni kell. El kell fogadni, hogy ez így működik, hiszen ez teljesen más, mint egy álláskeresés, ahol hosszú folyamattal kell számolni. Minden megbízásom esetében a felmerüléstől számított két héten belül már dolgoztam.

Az újabb és újabb iparágak megismerése révén ez a munka soha nem válik unalmassá. Alkalmazottként a távközlés területét tanultam ki, majd interimként megismertem a biztosítás, energiaipar és az autófinanszírozás iparágakat. Találkoztam svájci, angol, amerikai, német és japán cégkörnyezettel is.

Nehézséget okoz az, hogy ebben a szakmában nem lehet hosszú távon előre tervezni. Amikor dolgozunk, el kell döntenünk, hogy mennyit kell tartalékolni azokra a napokra, amikor nincs megbízásunk. Ehhez komoly személyes és családi pénzügyi fegyelem kell.

Nehézséget jelenthet a sajátos interim státusz megértetése is, elfogadtatása a kollégákkal, beosztott jellegű munkatársakkal, de akár a barátokkal, családtagokkal is. Itt komoly szerepe van a nagy intuícióval támogatott kommunikációs készségeknek.

Önnek miért előnyösebbek az interim menedzsment megbízások, miért választja ezeket szívesebben egy fix munkahellyel szemben?

Számomra izgalmat jelent, hogy az ember hamar bevonódik olyan döntésekbe, beszélgetésekbe, ahol inkább tanácsadó partnernek tekintik, mint beosztott vezetőnek. Az első számú vezetők sokszor magányosak a problémájukkal. Amit nem tud vagy akar megbeszélni az "alkalmazott", vonali helyettesével, azt sokszor megteszi egy "interim" helyettessel.

Nekem az is fontos, hogy ha a feladat megváltozik, szabadon dönthetek arról, hogy az új feladatot el tudom vagy egyáltalán el szeretném-e látni. Ilyen értelemben egy interim menedzsernek valós szabadsága van.

Amikor elindulok nap mint nap a megbízómhoz (nem a munkahelyemre!), a feladatommal kapcsolatos gondolatok a megérkezéskor kezdenek el foglalkoztatni, amely kitart a távozásig – ekkor viszont száz százalékban az ügyfélé vagyok. Számomra már a múlt homályába veszett az, amikor a munkámmal, a cégemmel keltem-feküdtem.

Amennyiben interim menedzsert alkalmazna, kérjen további tájékoztatást.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!