3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre több bort adnak el a hazai élelmiszer-kiskereskedelem modern bolttípusaiban. Értékben az eladásokból a vörösbor részesedése nagyobb, míg mennyiségben közel azonos a vörös és fehér megoszlása.

Közel ötvenmillió liter bort értékesítettek a négyszáz négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekben tavaly. Ez 27 százalékkal haladja meg az előző évi forgalmat. Az elemzés a tizenkét boltlánc (hipermarket, szupermarket és hazai tulajdonban lévő lánc) egyesített eladási adatait tartalmazza. A növekedés üteme felgyorsult, hiszen 2005-ben a Nielsen még csak kilenc százalék pluszt regisztrált az előző évhez képest. Ugyanakkor az egy főre jutó fogyasztás, bár kisebb éves hullámzásokkal, öt éve stagnál - áll a piackutató cég közleményében.

Mennyiségben nagyjából egyformán oszlik meg az elmúlt három év során a fehér és a vörösbor bolti eladása. Előbbire tavaly 49 százalék jutott, utóbbira 48 és 3 a roséra. Értékben már különböznek az arányok: múlt évben a modern kereskedelemben eladott bor 52 százaléka vörös, 43 fehér, míg 5 rosé.

Több száraz vöröset és félédes fehéret veszünk

A közízlés változását jelzi, hogy vörösbornál a - mennyiségi - ranglistát sokáig a félédes vezette, tavaly azonban utolérte a száraz; egyformán 43-43 százalékkal részesednek az eladásokból. Az édes szegmensre 11, míg a félszárazra 3 százalék jutott.

Fehér bornál éppen ellenkező irányú a trend. Egyre több félédes bort adnak el, és aránya múlt évben elérte a 62 százalékot. Csökkenő tendencia jellemzi a szárazat, amely 29 százaléknál tartott, félszárazat (4) és édest (5).

Az ízlések mellett módosulnak a preferenciák a kiszereléseknél is. Habár 0,75 literes palackokban adták el tavaly a bor többségét (53 százalékát), a tendencia csökkenő. Viszont egyre keresettebbek a két literes palackok, és már 35 százalékos részarányt értek el. A maradékon az egy és öt literes, valamint a többi kiszerelés-méret osztozik.

A legolcsóbb és a legdrágább a kelendő

Ha a fogyasztói árak szerint nézzük a változásokat, akkor a többi élelmiszer kategóriához hasonló jelenséggel találkozunk: polarizálódik a forgalom. A legolcsóbb és a legdrágább szegmens eladásai emelkedtek az elmúlt két év során. A közbeeső szegmensekben viszont csökkenést tapasztaltunk. Ez érvényes mind a vörös, mind a fehér borra.

A kereskedelmi márkás borok az átlagosnál kisebb szerepet játszanak. Amíg az összes élelmiszer kategória forgalmából átlagosan 18 százalék jutott a láncok saját márkáira, addig alkoholos italoknál az átlag 13 százalék, bornál pedig még alacsonyabb: tavaly az első félévben csak 9 százalék. Figyelemre méltó azonban a növekedési ütem gyorsulása a kereskedelmi márkáknál. Amíg 2005-ben, az előző évhez képest - értékben - 6 százalékkal emelkedett a kereskedelmi márkás borok forgalma, addig tavaly már 21 százalék pluszt regisztrált a Nielsen.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!