3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre több bort adnak el a hazai élelmiszer-kiskereskedelem modern bolttípusaiban. Értékben az eladásokból a vörösbor részesedése nagyobb, míg mennyiségben közel azonos a vörös és fehér megoszlása.

Közel ötvenmillió liter bort értékesítettek a négyszáz négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekben tavaly. Ez 27 százalékkal haladja meg az előző évi forgalmat. Az elemzés a tizenkét boltlánc (hipermarket, szupermarket és hazai tulajdonban lévő lánc) egyesített eladási adatait tartalmazza. A növekedés üteme felgyorsult, hiszen 2005-ben a Nielsen még csak kilenc százalék pluszt regisztrált az előző évhez képest. Ugyanakkor az egy főre jutó fogyasztás, bár kisebb éves hullámzásokkal, öt éve stagnál - áll a piackutató cég közleményében.

Mennyiségben nagyjából egyformán oszlik meg az elmúlt három év során a fehér és a vörösbor bolti eladása. Előbbire tavaly 49 százalék jutott, utóbbira 48 és 3 a roséra. Értékben már különböznek az arányok: múlt évben a modern kereskedelemben eladott bor 52 százaléka vörös, 43 fehér, míg 5 rosé.

Több száraz vöröset és félédes fehéret veszünk

A közízlés változását jelzi, hogy vörösbornál a - mennyiségi - ranglistát sokáig a félédes vezette, tavaly azonban utolérte a száraz; egyformán 43-43 százalékkal részesednek az eladásokból. Az édes szegmensre 11, míg a félszárazra 3 százalék jutott.

Fehér bornál éppen ellenkező irányú a trend. Egyre több félédes bort adnak el, és aránya múlt évben elérte a 62 százalékot. Csökkenő tendencia jellemzi a szárazat, amely 29 százaléknál tartott, félszárazat (4) és édest (5).

Az ízlések mellett módosulnak a preferenciák a kiszereléseknél is. Habár 0,75 literes palackokban adták el tavaly a bor többségét (53 százalékát), a tendencia csökkenő. Viszont egyre keresettebbek a két literes palackok, és már 35 százalékos részarányt értek el. A maradékon az egy és öt literes, valamint a többi kiszerelés-méret osztozik.

A legolcsóbb és a legdrágább a kelendő

Ha a fogyasztói árak szerint nézzük a változásokat, akkor a többi élelmiszer kategóriához hasonló jelenséggel találkozunk: polarizálódik a forgalom. A legolcsóbb és a legdrágább szegmens eladásai emelkedtek az elmúlt két év során. A közbeeső szegmensekben viszont csökkenést tapasztaltunk. Ez érvényes mind a vörös, mind a fehér borra.

A kereskedelmi márkás borok az átlagosnál kisebb szerepet játszanak. Amíg az összes élelmiszer kategória forgalmából átlagosan 18 százalék jutott a láncok saját márkáira, addig alkoholos italoknál az átlag 13 százalék, bornál pedig még alacsonyabb: tavaly az első félévben csak 9 százalék. Figyelemre méltó azonban a növekedési ütem gyorsulása a kereskedelmi márkáknál. Amíg 2005-ben, az előző évhez képest - értékben - 6 százalékkal emelkedett a kereskedelmi márkás borok forgalma, addig tavaly már 21 százalék pluszt regisztrált a Nielsen.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!