Mennyiségben nagyjából egyformán oszlik meg az elmúlt három év során a fehér és a vörösbor bolti eladása. Előbbire tavaly 49 százalék jutott, utóbbira 48 és 3 a roséra. Értékben már különböznek az arányok: múlt évben a modern kereskedelemben eladott bor 52 százaléka vörös, 43 fehér, míg 5 rosé.
Több száraz vöröset és félédes fehéret veszünk
A közízlés változását jelzi, hogy vörösbornál a - mennyiségi - ranglistát sokáig a félédes vezette, tavaly azonban utolérte a száraz; egyformán 43-43 százalékkal részesednek az eladásokból. Az édes szegmensre 11, míg a félszárazra 3 százalék jutott.
Fehér bornál éppen ellenkező irányú a trend. Egyre több félédes bort adnak el, és aránya múlt évben elérte a 62 százalékot. Csökkenő tendencia jellemzi a szárazat, amely 29 százaléknál tartott, félszárazat (4) és édest (5).
Az ízlések mellett módosulnak a preferenciák a kiszereléseknél is. Habár 0,75 literes palackokban adták el tavaly a bor többségét (53 százalékát), a tendencia csökkenő. Viszont egyre keresettebbek a két literes palackok, és már 35 százalékos részarányt értek el. A maradékon az egy és öt literes, valamint a többi kiszerelés-méret osztozik.
A legolcsóbb és a legdrágább a kelendő
Ha a fogyasztói árak szerint nézzük a változásokat, akkor a többi élelmiszer kategóriához hasonló jelenséggel találkozunk: polarizálódik a forgalom. A legolcsóbb és a legdrágább szegmens eladásai emelkedtek az elmúlt két év során. A közbeeső szegmensekben viszont csökkenést tapasztaltunk. Ez érvényes mind a vörös, mind a fehér borra.
A kereskedelmi márkás borok az átlagosnál kisebb szerepet játszanak. Amíg az összes élelmiszer kategória forgalmából átlagosan 18 százalék jutott a láncok saját márkáira, addig alkoholos italoknál az átlag 13 százalék, bornál pedig még alacsonyabb: tavaly az első félévben csak 9 százalék. Figyelemre méltó azonban a növekedési ütem gyorsulása a kereskedelmi márkáknál. Amíg 2005-ben, az előző évhez képest - értékben - 6 százalékkal emelkedett a kereskedelmi márkás borok forgalma, addig tavaly már 21 százalék pluszt regisztrált a Nielsen.