3p

A MÁV-csoport a múlt évben újabb jelentős lépést tett a stabil működési érdekében - hangsúlyozta Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerdán, a vasúttársaság tavalyi tevékenységét értékelő háttérbeszélgetésen, Budapesten.

A vasútfejlesztések hatása egyre inkább látható válik, csökken a lassújelek száma, javul a menetrendszerűség, megújul a gördülőállomány. A csoportszintű gazdálkodás kedvezően alakult 2013-ban - fejtette ki a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Bádonfainé Szikszay Erzsébet, a MÁV Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettes elmondta: a MÁV csoport szintű eredménye az előzetes adatok alapján 2013-ban adózás előtt 7 milliárd forint lesz, ami 4 milliárd forinttal több az előző évinél, és 2014-ben a már jóváhagyott üzleti tervében hasonló összeggel, 7 milliárd forinttal számolnak.

A gazdasági vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a MÁV-csoport adósságállománya 2013 végén 222 milliárd forint volt, 2014 végére mintegy 170 milliárd forint körül alakul. Az idén a költségvetésben szerepel a 2011. évben állami kezesség mellett kibocsátott 35 milliárd forintos kötvény törlesztése júniusban, amit az állam átvállal - tette hozzá.

A nagyobb adósságtételekről szólva Bádonfainé Szikszay Erzsébet elmondta, hogy a 222 milliárd forint csoportszintű adósságon belül a MÁV Zrt.-nek 66 milliárd forint az állami készfizető-kezességgel felvett működési hitelek és kötvények állománya, amely a korábbi évek elégtelen költségtérítéséből adódik. A MÁV Zrt. beruházási hitelállománya mintegy 90 milliárd forint, amely jelentős mértékben a MÁV-START által használt vonatokhoz kapcsolódik. A MÁV-START adóssága 54 milliárd forint.

A múlt évben a csoportszintű bevétel az előzetes számok alapján várhatóan 135 milliárd forint lesz, 6 milliárd forinttal több az előző évinél, 2014-ben ez várhatóan további 5 milliárd forinttal növekszik 140 milliárd forintra - mondta a gazdasági vezérigazgató-helyettes.

A MÁV-hoz tavaly 150 milliárd forint értékű vagyon került át a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-től 22 projekt átadásával, a vagyontörvény változásával pedig mintegy 20 milliárd forint rendkívüli bevétele keletkezett a MÁV Zrt.-nek a múlt évben.

A vezérigazgató-helyettes kitért arra, hogy a szervezeti átalakulás 2013-ban is folytatódott, a MÁV-START Zrt.-be jogilag is beolvadt a MÁV-Trakció Zrt. és a MÁV-Gépészet Zrt. 2014. január elsejével, ezzel biztosítva az egységes személyszállítási értéklánc megteremtését, emellett 2013 júniusában létrejött a MÁV Szolgáltató Központ Zrt., amely a teljes cégcsoportnak nyújt szolgáltatásokat.

Bádonfainé Szikszay Erzsébet elmondta, hogy a MÁV-csoportnál folytatódik a portfólió áttekintése, ami az ingatlanüzemeltetést érinti leginkább, illetve a korábban kiszervezett pályakarbantartási tevékenység integrációs lehetőségeit is vizsgálják a MÁV-ba. A MÁV leányvállalatainak száma a 2012. évi 38-ról 32-re csökkent 2013 december végére, és az idén áprilisban már 27-re mérséklődött - tette hozzá.

Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy tavaly a személyszállító vonatok pontossága 81 százalék körül alakult, azaz a vonatok 81 százaléka menetrend szerint élt célba. Az a cél, hogy ez a mutató 95 százalék felett legyen.

Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese kiemelte, hogy folytatódnak a vasútfejlesztések, köztük az állomás-felújítások, illetve a pályahálózat korszerűsítése uniós, illetve saját forrásból.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!