Cégek az Iwiwen
Bár a Mol Nyrt. "hivatalosan" nincs fenn az Iwiwen, ha a szolgáltatás keresőjébe beírjuk a cég nevét, két benzinkutat is találhatunk. Az egyik a hosszúpályi töltőállomás, a másik pedig Görbeházán található.
Ha megnézzük az adatlapot, megtudhatjuk, hogy mindkét kút férfi, sőt a görbeházi kapcsolatban él. A hosszúpályi állomás ÁFOR néven látta meg a napvilágot, valószínűleg volt egy kutyája - Csoki -, de annak már más a gazdája. Amikor dolgozik, ad benzint, gázolajat, autópályamatricát, szerencsejátékokat, kólát és még egy csomó apróságot.
A görbeházi kút két éves, beszél angolul, ukránul, németül és magyarul, állandóan csak dolgozik, az állatok rovatba pedig sejtelmesen csak ennyit írt be: "Vannak!!!" Ismerősök tekintetében a hosszúpályi kút jobban áll: 425 igazolt kapcsolata van, míg a görbeházinak csak 75.
Illegális regisztráció
A két kút egyébként a szabályok szerint nem is lehetne fenn az Iwiwen, mivel a szolgáltatás felhasználási feltételei között szerepel egy olyan kitétel, ami szerint "az Iwiw Kft. fenntartja magának a jogot, hogy minden további értesítés nélkül törölje azon felhasználókat, akik bármely más személy nevével, képmásával, e-mail címével vagy más személyes információjával visszaélnek, különösen, ha a felhasználói név: (...) burkolt vagy nyílt reklámhordozónak tekinthető." Ennek ellenére egyre több cég jelenik meg a közösségépítő szájton, van olyan is, amelynek már több mint négyezer ismerőse van.
Szabó Márton kiemelte azt is, hogy ilyen esetben nemcsak a céges regisztrációkat törlik, hanem bármilyen nem valós személy adatlapját is. Tehát például ha valaki létrehozza mondjuk az "indokolatlan jókedv" regisztrációt a rendszerben, és egy szomorú embert jelöl be, akinek ez nem tetszik, az "indokolatlan jókedv" percei meg vannak számlálva.
Kivételek persze akadnak: a közösségépítő oldalon fenn van a Coca-Cola is: a Balaton parti Coke Clubnak van iwiwes adatlapja. A szórakozóhely "ismerősei" közé így egy kattintással be lehet kerülni, sőt ezzel a lépéssel meg is jelölődik az, aki klubtag lesz. Ha valaki rátalál az iwiwen, egy kis kolásüveg jelzi számára, hogy a klubhoz tartozik.
Az adatlap maga egyébként nem túl bonyolult: a szórakozóhely programjai olvashatók rajta, ha pedig tagokká válunk, a program a mi adatlapunkon is elérhetővé válik.
Erősíti a szabályt
Szabó Márton szerint a Coca-Colával külön megállapodást kötött a cég, ezért lehet fenn "legálisan" az adatlapja a közösségépítő oldalon.
A Coca-Colánál egyébként kérdésünkre annyit közöltek, hogy az adatlap létrehozásának célja a klub üzenetének, filozófiájának célzott eljuttatása a fiatalokhoz, nem hagyományos módon. A cég arra számít, hogy az iwiwes kommunikáció eredményeként - egyfajta vírushatásként - egyre többen értesülnek ismerőseiktől a programokról. Az adatlap egészen a klub zárásáig működik majd.
Kalózok
A Coca-Cola egyébként nemcsak hivatalosan van fenn az Iwiwen: létezik több, magánszemélyek által létrehozott kólás oldal is. Ezek az adatlapok az üdítőitalmárka történetének és jelenének egy-egy szeletét mutatják be, több-kevesebb pontossággal.
Felmerülhet a kérdés, hogy vajon a Coke Club mintájára nem hoz-e létre állandó bemutatkozó oldalt maga a Coca-Cola is. A cégnél ezzel kapcsolatos kérdésünkre annyit válaszoltak: nem terveznek ilyen lépést. Sőt, a vállalat a "kalóz-adatlapokat" sem követi figyelemmel.
Pedig úgy látszik, a céges megjelenésre lenne igény a közösségépítő oldalakon. Egy friss amerikai felmérés nemrég olyan eredményre jutott, hogy az ilyen jellegű szájtokon (mint például a Myspace vagy a Facebook) a felhasználók nem idegenkednek attól, hogy népszerű márkák ismerősei legyenek, sőt.
A brandek bizonyos értelemben státusszimbólumok is, ezért a fogyasztók személyes énképének szerves részévé váltak. Így az internetes közösségek tagjai sokszor maguk keresik az ismertebb, népszerűbb márkák adatlapjait - elemezte a kutatás végeredményét Novák Péter, a Kirowski reklámügynökség igazgatója, a Magyar Reklámszövetség internetes tagozatának vezetője.