3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Utoljára szállt fel menetrendszerű útra pénteken a repüléstörténet első és a jelek szerint - legalábbis egyelőre - utolsó szuperszonikus utasszállító repülőgépe, a brit-francia fejlesztésű Concorde.

Utoljára szállt fel menetrendszerű útra pénteken a repüléstörténet első és a jelek szerint - legalábbis egyelőre - utolsó szuperszonikus utasszállító repülőgépe, a brit-francia fejlesztésű Concorde, amelyet 27 évi szolgálat után a British Airways is kivont a forgalomból. A típust üzemeltető másik légitársaság, az Air France már májusban leállította a hangnál sebesebb gépek menetrendszerű járatait, de a brit légitársaság mostanáig üzemeltette a maga Concorde-jait - jelentette az MTI.

A British Airways a francia légitársasággal együtt áprilisban jelentette be, hogy az idén leállítja a brit cégnél 1976-ban kereskedelmi forgalomba állított típust. A BA akkori közleménye szerint a döntést az érlelte meg, hogy meredeken csökkent a Concorde-ok üzemeltetésének forgalmi bevétele, miközben csaknem ugyanilyen ívben növekedtek az öregedő gépek fenntartásának költségei. Mindemellett a típus közös kifejlesztésében részes francia Aérospatiale utódja, az Airbus közölte, hogy nem vállalja tovább a világon létező mindössze 12 Concorde egyre gazdaságtalanabb karbantartását.

A Concorde-korszak lezárultát két katasztrofális esemény siettette. Három éve az Air France egyik ilyen gépe Párizs mellett, felszállás közben lezuhant, 113 ember halálát okozva. Alig több mint egy évre rá - éppen öt nappal azután, hogy a brit Concorde-ok visszakapták a párizsi baleset miatt korábban bevont repülési engedélyüket - terroristák egyszerre négy utasszállító repülőgépet térítettek el Amerikában; kettő közülük a New York-i Világkereskedelmi Központ tornyaiba csapódott, lerombolva a két felhőkarcolót.

A brit Concorde-ok forgalma ezek után soha nem tért vissza a korábbi szintre. A típus leállításáról szóló tavaszi bejelentés előtt voltak olyan járatok, amelyeken öt utas ült; igaz, a kivonás hírére - főleg a különféle kedvezményes akciók hatására - megindult a roham a jegyekért, és a Concorde-ok az utolsó hónapokban addig nem tapasztalt telítettséggel repültek.

A típus soha nem vált a tömeges légi utazás eszközévé; törzsközönsége a felső néhány ezer tagjaiból, a szórakoztatóipar, a média, a sport és az üzlet legjobban fizetett sztárjaiból állt. Az egy útra szóló jegy ára 4 ezer fontról - csaknem másfél millió forintról - indult; igaz, ezért luxuséttermekben szokásos kiszolgálás járt. A statisztikák szerint a brit Concorde-okon a szolgálatban eltöltött 27 év alatt összesen mintegy 750 ezer homárt, 120 tonna füstölt lazacot, 30 tonna kaviárt, 6,5 millió tábla csokoládét, mindehhez több százezer üveg pezsgőt szolgáltak fel. Pénteken, az utolsó napon összesen három Concorde landolt a londoni Heathrow repülőtéren; kettő brit városokból érkezett, a több hétig tartó hazai búcsúkörút záró repüléseként, egy pedig az utolsó menetrendszerű járat volt, New Yorkból.

Kapcsolódó anyagok
Végleg leszáll a világ leggyorsabb utasszállító gépe
Hatvanezer dolláros repülőjegyek


 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!