5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A klasszikus lépcsőshátú autóforma lassan, de biztosan teret veszít Európában és tavaly már a sedanokat kedvelő ázsiai országokban is esett a részaránya. A kérdés, hogy meddig „élhetnek” a kétség kívül szép, de funkcionalitás szempontjából nem túl előnyös csomagterű kocsik?

Mialatt az ázsiai utakat még ellepik az európai szemmel felfoghatatlanul rusnya kis lépcsőshátú autók, és a vásárlók zöme még nem kíván lemondani a derékszögben nyíló csomagtartó „élményéről” az európai piacon egyre kevesebben szúrnak ki magukkal azzal, hogy olyan kocsit vegyenek, amelybe egy nagyobb tárgyat már nem tudnak beszuszakolni. A JATO Dynamics autópiaci elemzőcég, mfor.hu-nak küldött adataiból kiderül, hogy mennyire különbözik egymástól az európai és az ázsiai autópiac, már ami a karosszériaváltozatokat illeti, de ha tőlünk keletre is végbemegy az az „érési” folyamat, amely a funkcionalitást helyezi előtérbe a klasszikus formák helyett, akkor pár évtized múlva nem éri majd meg lépcsőshátúakat gyártani.

Európában a személyautó-eladások felét a csapott hátú modellek teszik ki, melynek zömét az 5 ajtós kis és alsó-közép kategóriás kocsik jelentik. Az arányuk 2012 és 2014 között pár százalékpontos ingadozást leszámítva nem nagyon változott és vélhetően a jövőben sem fog, hiszen mialatt ezekkel a kocsikkal a városban is jól elboldogulunk, ügyes pakolással családi autóként is megállhatják a helyüket.

A második legnépszerűbb karosszéria-típus esetében 2013-ban csere történt, ugyanis míg 2012-ben a kombik 13,1 százalékkal képviseltették magukat a szabadidőautók (SUV) 12,8 százaléka mellett, tavalyelőtt az arány 12,1 és 13,9 lett, 2014-ben pedig már 12,6 állt szemben a 15,8-cal. Vagyis míg a kombik viszonylag tartották pozíciójukat, a SUV-ok egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a tortából. Ezt a térhódítást pedig csak katalizálja, hogy tavaly új kategóriaként robbant be az Opel Mokka, Renault Captur által is képviselt méret, amelyet imádnak a kontinensünkön. Nem véletlen, hogy szinte mindegyik fontos gyártó előrukkolt már saját modellel, hiszen aki ebből kimarad, nagyon fontos piacot veszít el.

A negyedik helyet a mini egyterűnek nevezett kategória foglalja el. Ebbe többek között az Opel Meriva, Ford B-Max, Nissan Note és vetélytársaik tartoznak, és bár ezek szinte minden élethelyzetben megállják a helyüket, mégis öles léptekkel veszítik el piacukat Európában a JATO adatai szerint. 2012-ben még 11,4 százalékos részesedésünk, tavaly 9,2-re olvadt. Ebben minden bizonnyal benne vannak a feljebb említett kis SUV-ok is, hiszen utóbbiak hasonló felépítés mellett nagyságrendekkel szebb formát kínálnak, és még a magas padkáknál sem jönnek zavarba.

Az 5. helyen jönnek a címben is szerepkő sedanok, de már csak 5,1 százalékkal, amely 2012-ben még 5,8 volt. Őket a miniautók és a családi egyterűek követik folyamatosan csökkenő és 2014-re 2 százalék alá eső részaránnyal.

Ázsia teljesen más

Eközben az ázsiai piacon első helyen a sedanok szerepelnek 40,6 százalékkal. Ez 2013-ban még 42,9 volt, azt megelőzően pedig 42,1. A második helyen – hasonlóan Európához – csere történt tavaly: nem meglepő módon a SUV-ok állhattak a dobogó második fokára, csakhogy itt nem a kombikat, hanem a csapott hátúakat taszították le. Ráadásul a szabadidőautók előretörése sokkal látványosabb, hiszen a 2012-es 15,8 százalék után tavaly már 21-re nőtt a piacuk, mialatt a csapott hátúaké 20,6-ról 19-re esett.

Ázsiában nemcsak a sedanok, hanem a miniautók is nagyon keresettek, részarányuk az elmúlt 3 évben stabilan 9 százalék felett állt. Őket csökkenő népszerűségű kis egyterűek követik 4,9 százalékkal, majd pedig a nagyobb családi kocsik 4-gyel.

A kombik itt lényegében láthatatlanok, tavaly 1 százalékát képviselték az összes eladásnak és ez is jó fél százalékpontos csökkenést jelent 2012-höz képest.

Magyarországon is imádunk magasan ülni

A hazai piac tendenciáit tekintve jól illeszkedik az európaihoz, bár a SUV-ok jóval nagyobbat robbantottak: tavaly már 21,1 százalékot tettek ki, a tavalyelőtti 14,5-höz képest. A kombik is nagyobb arányban képviseltetik magukat, mint Európában (12,6 helyett 16,5), a csapott hátúakból viszont 49,1 helyett csak 42,1 százaléknyit vettünk 2014-ben. Ennek oka vélhetően az lehet, hogy Magyarországon ritkább a több autó egy családon belül és az emberek igyekeznek olyan kocsit venni, amelyben két gyerek mögött még egy babakocsi is elfér. Érdekes, hogy a sedanok aránya nálunk majdnem kétszerese az európai átlagnak, de arányuk 2012 és 2014 között több mint 2 százalékponttal esett. Ugyancsak esik a kis egyterűek piaca.

Bár nem szerencsés országok vagy földrészek tekintetében beskatulyázni az autóvásárlókat, de úgy tűnik, hogy minél fejlettebb egy piac, annál többre tartják a funkcionalitást a külsővel szemben. Ha emlékszünk, Magyarországon 5-10 éve milyen népszerűek voltak azok a kisautók, amelyek farára „odahegesztettek” egy dobozt, manapság pedig egyre kevesebb gyártó kínál ilyen modellt. Ehelyett az árakra érzékenyebb családoknak ott vannak a kis kombik, illetve a subcompakt kategória, amelyekkel tényleg megszervezhető egy hetes kempingezés.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!