Mialatt az ázsiai utakat még ellepik az európai szemmel felfoghatatlanul rusnya kis lépcsőshátú autók, és a vásárlók zöme még nem kíván lemondani a derékszögben nyíló csomagtartó „élményéről” az európai piacon egyre kevesebben szúrnak ki magukkal azzal, hogy olyan kocsit vegyenek, amelybe egy nagyobb tárgyat már nem tudnak beszuszakolni. A JATO Dynamics autópiaci elemzőcég, mfor.hu-nak küldött adataiból kiderül, hogy mennyire különbözik egymástól az európai és az ázsiai autópiac, már ami a karosszériaváltozatokat illeti, de ha tőlünk keletre is végbemegy az az „érési” folyamat, amely a funkcionalitást helyezi előtérbe a klasszikus formák helyett, akkor pár évtized múlva nem éri majd meg lépcsőshátúakat gyártani.
Európában a személyautó-eladások felét a csapott hátú modellek teszik ki, melynek zömét az 5 ajtós kis és alsó-közép kategóriás kocsik jelentik. Az arányuk 2012 és 2014 között pár százalékpontos ingadozást leszámítva nem nagyon változott és vélhetően a jövőben sem fog, hiszen mialatt ezekkel a kocsikkal a városban is jól elboldogulunk, ügyes pakolással családi autóként is megállhatják a helyüket.
A második legnépszerűbb karosszéria-típus esetében 2013-ban csere történt, ugyanis míg 2012-ben a kombik 13,1 százalékkal képviseltették magukat a szabadidőautók (SUV) 12,8 százaléka mellett, tavalyelőtt az arány 12,1 és 13,9 lett, 2014-ben pedig már 12,6 állt szemben a 15,8-cal. Vagyis míg a kombik viszonylag tartották pozíciójukat, a SUV-ok egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a tortából. Ezt a térhódítást pedig csak katalizálja, hogy tavaly új kategóriaként robbant be az Opel Mokka, Renault Captur által is képviselt méret, amelyet imádnak a kontinensünkön. Nem véletlen, hogy szinte mindegyik fontos gyártó előrukkolt már saját modellel, hiszen aki ebből kimarad, nagyon fontos piacot veszít el.
A negyedik helyet a mini egyterűnek nevezett kategória foglalja el. Ebbe többek között az Opel Meriva, Ford B-Max, Nissan Note és vetélytársaik tartoznak, és bár ezek szinte minden élethelyzetben megállják a helyüket, mégis öles léptekkel veszítik el piacukat Európában a JATO adatai szerint. 2012-ben még 11,4 százalékos részesedésünk, tavaly 9,2-re olvadt. Ebben minden bizonnyal benne vannak a feljebb említett kis SUV-ok is, hiszen utóbbiak hasonló felépítés mellett nagyságrendekkel szebb formát kínálnak, és még a magas padkáknál sem jönnek zavarba.
Az 5. helyen jönnek a címben is szerepkő sedanok, de már csak 5,1 százalékkal, amely 2012-ben még 5,8 volt. Őket a miniautók és a családi egyterűek követik folyamatosan csökkenő és 2014-re 2 százalék alá eső részaránnyal.
Ázsia teljesen más
Eközben az ázsiai piacon első helyen a sedanok szerepelnek 40,6 százalékkal. Ez 2013-ban még 42,9 volt, azt megelőzően pedig 42,1. A második helyen – hasonlóan Európához – csere történt tavaly: nem meglepő módon a SUV-ok állhattak a dobogó második fokára, csakhogy itt nem a kombikat, hanem a csapott hátúakat taszították le. Ráadásul a szabadidőautók előretörése sokkal látványosabb, hiszen a 2012-es 15,8 százalék után tavaly már 21-re nőtt a piacuk, mialatt a csapott hátúaké 20,6-ról 19-re esett.
Ázsiában nemcsak a sedanok, hanem a miniautók is nagyon keresettek, részarányuk az elmúlt 3 évben stabilan 9 százalék felett állt. Őket csökkenő népszerűségű kis egyterűek követik 4,9 százalékkal, majd pedig a nagyobb családi kocsik 4-gyel.
A kombik itt lényegében láthatatlanok, tavaly 1 százalékát képviselték az összes eladásnak és ez is jó fél százalékpontos csökkenést jelent 2012-höz képest.
Magyarországon is imádunk magasan ülni
A hazai piac tendenciáit tekintve jól illeszkedik az európaihoz, bár a SUV-ok jóval nagyobbat robbantottak: tavaly már 21,1 százalékot tettek ki, a tavalyelőtti 14,5-höz képest. A kombik is nagyobb arányban képviseltetik magukat, mint Európában (12,6 helyett 16,5), a csapott hátúakból viszont 49,1 helyett csak 42,1 százaléknyit vettünk 2014-ben. Ennek oka vélhetően az lehet, hogy Magyarországon ritkább a több autó egy családon belül és az emberek igyekeznek olyan kocsit venni, amelyben két gyerek mögött még egy babakocsi is elfér. Érdekes, hogy a sedanok aránya nálunk majdnem kétszerese az európai átlagnak, de arányuk 2012 és 2014 között több mint 2 százalékponttal esett. Ugyancsak esik a kis egyterűek piaca.
Bár nem szerencsés országok vagy földrészek tekintetében beskatulyázni az autóvásárlókat, de úgy tűnik, hogy minél fejlettebb egy piac, annál többre tartják a funkcionalitást a külsővel szemben. Ha emlékszünk, Magyarországon 5-10 éve milyen népszerűek voltak azok a kisautók, amelyek farára „odahegesztettek” egy dobozt, manapság pedig egyre kevesebb gyártó kínál ilyen modellt. Ehelyett az árakra érzékenyebb családoknak ott vannak a kis kombik, illetve a subcompakt kategória, amelyekkel tényleg megszervezhető egy hetes kempingezés.
mfor.hu