Tufte a Power Point eszközt egy olyan gyógyszerhez hasonlítja, amely rendkívül elterjedt, és állítólag mindent orvosol. Valójában azonban butít, töredékére csökkenti az eredeti színvonalat, és lerontja a kommunikációs folyamat hitelességét, derül ki a Wiredben közölt tanulmányból.
A professzor szerint a slide-kre, azaz színes ábrákkal teli fóliákra épülő előadásmód uralja a prezentációkat az amerikai gazdaságon, az oktatáson és az államigazgatáson belül egyaránt. A Microsoft technológiájára épülő slide show-k azonban egyrészt ugyan nagyban segítik az előadókat mondanivalójuk átadásában, másrészt azonban gyökeresen átalakítják, kommercialializálják az elhangzó tartalmat.
Túlságosan is hatásos előadásmód
A Power Point 1984-ben született meg, és akkor kezdett el igazán terjedni, mikor a hozzá kapcsolódó jogokat a Microsoft megvásárolta. A korábban adatokra épülő előadásokat ma már teljes egészében felváltotta ez az elnagyolt képekkel operáló módszer. Tufte professzor szerint a túlzottan is hatásos Power Point kiteljesíti az előadó dominanciáját a közönség felett, és irracionálisan felerősíti a mondanivaló érvényességét.
Az üzleti életben a prezentációkon használt fóliák tipikus esetben összesen 40 kifejezést tartalmaznak. Mivel egy-egy slide-ra igen kevés szöveg fér el, az előadás felületes információkat tartalmazó fóliák megszámlálhatatlan sorozatára épül. Elaprózódik a mondanivaló, az összefüggések gyakorlatilag elvesznek.
Elemzés helyett ábramutogatás
A PowerPoint megszünteti az előadások korábbi analitikus, elemző, részletező jellegét. A korábbi táblázatok helyett az előadásokon jellemzően ábrákat használnák, ezek azonban gyakran megtévesztőek, és érvénytelenítik az eredeti tartalom nagyrészét.
Az ábrák egyrészt több helyet foglalnak, másrészt a statisztikai adatok, számok fontosságát elfedik, emellett a felhasznált színek semmilyen jelentést nem hordoznak, állítja Tufte. A Microsoft által kínált, és egyeduralkodóvá vált eszköz megváltoztatja a tények közti eredeti viszonyokat, és felszámolja a statisztikai számadatok integritást és értelmezési lehetőségeket. A Power Pointtal minden olyan lesz, mint egy általános iskolásoknak való feladat, jelzi a professzor: a slide-show-k harsányak, lassúak és triviálisak. A megoldás tehát, hogy forduljunk közönségünk felé, és a korábban háttérbe szorított beszédre építsük előadásainkat, olvasható a Wired cikkében.
Szabó Ágnes
(Menedzsment Fórum)
Előadások Power Pointtal: látványos és tartalmatlan
A Power Point olyan eszköz, amely bár vonzóvá és könnyen emészthetővé teszi az előadásokon elhangzottakat, könnyen lehet, hogy elfedi a lényeget. A fenti kijelentést Edward Tufte, a Yale egyetem professzorának sokat vitatott tanulmánya fejti ki.